0 456 visningar

8 svar

I blandskog

Gunvor N

7 okt 2010 kl. 18:54

Jag vill ha hjälp med ett namn på svampen jag hittade i dag. Den är mer sämskskinnsfärgad än den på bilderna. Den doftar ‘bara svamp’, har mjuka lameller och svampen är torr och spröd (kanske beroende på att det inte regnat på ett tag). Hattens diameter är 8 cm. Den inrullade kanten slutar precis där lamellerna börjar. Jag hittade endast två exemplar. Tacksam för svar!

0

Karl S

7 okt 2010 kl. 19:10

pudrad tratt?
Den luktar ju (äckligt), men om det är torrt…

0

Jan A, Uppsala

7 okt 2010 kl. 19:54

Spröd låter konstigt. Tycker den blir seg!

0

Gunvor N

7 okt 2010 kl. 20:27

Jag tycker inte att den liknar den bild av pudrad trattskivling som finns i databasen. Min svamp har mer kompakt, inrullad kant och foten är ‘stubbig’. På exemplaret är foten ihålig och i innerväggen på foten är köttet trådigt, med cellullosaliknande trådar. Uppe på hatten finns en skiftning i grönt.

0

Gula

7 okt 2010 kl. 20:30

Pluggskivling?

0

Gunvor N

7 okt 2010 kl. 21:00

Jag lutar väl åt att det är någon typ av pluggskivling men den ser inte ut som databankens pluggskivling och det är inte al-varianten heller. Finns det fler sorter? Jag har Googlat utan resultat. I samma skogsområde har jag hittat sammetsfotad pluggskivling både i år och förra året.

0

svampstaff

8 okt 2010 kl. 08:27

Pudrad tratt växer överallt just nu, och ser ut så enligt min uppfattning.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 08:39

Håller med om pudrad. De kan ju se lite olika ut men nog tycker jag att dina i det närmaste ser ut som mina

0

Gunvor N

10 okt 2010 kl. 20:08

Tack för alla svar och jag ger mej! Inte för att jag tycker ‘min’ svamp ser pudrad ut men färgen stämmer och sista JAS-bilden. Och, JAS Helsingborg, din hemsida har hamnat bland mina favoriter!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone