0 481 visningar

12 svar

Trattisar?

Sofie

7 okt 2010 kl. 23:02

Var ute och plockade trattkantareller med min mamma häromdagen och fick med oss drygt ett kilo hem. Hon har aldrig tidigare plockat just trattisar och inte jag heller. Så för att vara på den säkra sidan så kollade vi upp på internet att det var dom, dock fanns det en som liknade trattisen som hade gul undersida med skivor istället för åsar. Några av våra var en aning gula under så för att vara på säkra sidan så slängde vi dom. Någon som vet om tidiga/unga trattkantareller är en aning gula under? Det var enbart dom små som var gula under.

0

Thomas i södertälje

7 okt 2010 kl. 23:08

skulle kunna vara gulnavling men det är ingen fara i så fall den är inte giftig. Men trattisar kan vara väldigt olika i både färg o utseende.

0

André

7 okt 2010 kl. 23:22

Gul trumpetsvamp? Nybörjare förväxlar dem ofta med trattisar, särskilt som de växer på ungefär samma ställen. Ingen fara i så fall, gul trumpetsvamp är minst lika god.

0

Thomas i södertälje

7 okt 2010 kl. 23:28

Rödgul trumpet har åsar o inte skivor men kan iof va svåra o skilja på men som sagt rödgul är nästan bättre än trattisar!

0

Jan A, Uppsala

8 okt 2010 kl. 09:20

Trattkantarellerna uppvisar mycket stor variation såväl i färg som form och åsarnas utseende.  Åsarna kan vara låga och sitta glest eller sitta tätt och vara så höga att de närmar sig skivutseende. Det bara är så!
Och det finns egentligen ingen förväxlingsart – utom möjligen (röd)gul trumpetsvamp -  ett stort steg uppåt i matvärde.

0

Maria o Micke

8 okt 2010 kl. 23:44

det beror på växtstället kolla bromans förväxlingssida, tack broman by the way… ibland så ser de annorlunda ut ...

0

Maria o Micke

8 okt 2010 kl. 23:45

skicka bild så är vi några fler nästa år…

0

Maria o Micke

8 okt 2010 kl. 23:59

varför chansa Sofie,plocka rätt och lev längre..Vid sidan om växer Taggisar som är underbara ,matiga och välsmakande, ni kan knappast ta fel… Tunnskivade, torkade, förvällda i sitt eget spad eller färskstekta med smör , lök och kärlek….en skvätt grädde på och sen är lyckan gjord…..

0

Boman

9 okt 2010 kl. 07:32

http://svampguiden.com/art/visa/Omphalina_chrysophylla

Där finns en fin bild på Gullnavlingen

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2010 kl. 08:04

Längst ner till höger (sista bilden) finns gullnavling från Stadsskogen i Uppsala. Klicka den stor!
http://www.fkog.uu.se/staff/abacklund/usk/images/20100829/20100829.html
Jag förstår inte oron för den vackra svampens skull…

0

Boman

9 okt 2010 kl. 09:17

Inte jag heller. Men har noteat att andra gärna vill känna till den.  Har fö inte sett den i naturen. Finns inte min mina skogar, tydligen.

0

Irene A

9 okt 2010 kl. 09:37

Såg de ut så här på undersidan, så är det fortfarande trattisar:

0

Sofie

10 okt 2010 kl. 15:24

Har laddat ner svampguiden till min iphone så imorgon när jag och mamma ska ut i skogen så behöver vi inte vara oroliga. Det var gulvnavling vi trodde att vi förväxlat dom med men enligt bilderna så verkar vi enbart plockat trattisar. Men man lär väl se skillnad på skivor och åsar rätt tydligt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone