Var ute och plockade trattkantareller med min mamma häromdagen och fick med oss drygt ett kilo hem. Hon har aldrig tidigare plockat just trattisar och inte jag heller. Så för att vara på den säkra sidan så kollade vi upp på internet att det var dom, dock fanns det en som liknade trattisen som hade gul undersida med skivor istället för åsar. Några av våra var en aning gula under så för att vara på säkra sidan så slängde vi dom. Någon som vet om tidiga/unga trattkantareller är en aning gula under? Det var enbart dom små som var gula under.
Trattkantarellerna uppvisar mycket stor variation såväl i färg som form och åsarnas utseende. Åsarna kan vara låga och sitta glest eller sitta tätt och vara så höga att de närmar sig skivutseende. Det bara är så!
Och det finns egentligen ingen förväxlingsart – utom möjligen (röd)gul trumpetsvamp - ett stort steg uppåt i matvärde.
varför chansa Sofie,plocka rätt och lev längre..Vid sidan om växer Taggisar som är underbara ,matiga och välsmakande, ni kan knappast ta fel… Tunnskivade, torkade, förvällda i sitt eget spad eller färskstekta med smör , lök och kärlek….en skvätt grädde på och sen är lyckan gjord…..
Längst ner till höger (sista bilden) finns gullnavling från Stadsskogen i Uppsala. Klicka den stor!
http://www.fkog.uu.se/staff/abacklund/usk/images/20100829/20100829.html
Jag förstår inte oron för den vackra svampens skull…
Har laddat ner svampguiden till min iphone så imorgon när jag och mamma ska ut i skogen så behöver vi inte vara oroliga. Det var gulvnavling vi trodde att vi förväxlat dom med men enligt bilderna så verkar vi enbart plockat trattisar. Men man lär väl se skillnad på skivor och åsar rätt tydligt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.