0 399 visningar

10 svar

Liten champinjon, art?

Madde Småland

8 okt 2010 kl. 13:31

Såg igår en stor mängd av dessa mindre champinjoner. Växte under en gran på ett litet grönområde inne i ett villaområde.
Under granen växte de i både gräs och naken jord.
Även de minsta ser likadana ut på hatthuden. Foten på de mer utvuxna exemplaren är kortare än hatten och mitten av hatten är lite tillplattad. Den största är ca 8 cm i diametern.
Lukten är svag men behaglig, möjligtvis anis men för svag lukt för att kunna vara säker.
Har tummat och skrapat utan att det blir vare sig gult eller rosa.

Lägger först upp bilder på de mindre och sen några bilder på en av de äldre.

Kan ngn ge förslag på vilken art detta är? Vill gärna veta ifall jag ska åka tillbaka och plocka fler än de som följde med hem för id-koll;)

Tack på förhand:)

Liten champinjon

0

Madde Småland

8 okt 2010 kl. 13:34

2 bilder på den stötte kommer här. Kan ta fler kort ifall det behövs.

Tack på förhand:)

0

Madde Småland

8 okt 2010 kl. 13:35

Skulle stått större…

0

Lena M

8 okt 2010 kl. 17:15

Den törs jag inte gissa på men lyfter frågan så kanske någon vänlig själ kan tipsa.

0

Karl S

8 okt 2010 kl. 18:12

Jag tycker det ser ut som vanlig snöboll.

0

Helena i Lund

8 okt 2010 kl. 18:18

Och det är väl inte det sämsta?  ;)

0

Madde Småland

8 okt 2010 kl. 18:31

Tack Karl S:)
Hade aningar om att de tillhör snöbollsgruppen men hittar inte vilken underart det kan vara.
Har du ngt namnförslag att ge som jag kan söka på?

Tack Lena för att du puffade:)

Helena, har hittat flera andra arter av snöbollarna och de har varit lika goda allihop:)

Tack igen:)

0

svampstaff

8 okt 2010 kl. 23:59

Luktade den i serie2 lika gott?
Får karbolvibbar av den foten?

0

Madde Småland

9 okt 2010 kl. 00:55

Tack Svampstaff men..
Alla (2 små & 2 stora) luktade gott och ingen av dom blev tydligt gula vid skrapning så karbol är utesluten:)
Jag är inte det minsta tveksam till ifall den är ätlig däremot har jag läst att vissa arter av champinjoner är mindre smakliga så det är delvis därför jag försöker hitta rätt namn:) Vill veta så mkt som möjligt om en svamp innan den tillagas.

I en bok, som jag tyvärr inte har hemma just nu, stod “liten snöbollschampinjon” med. Kan inte läsa om den förrän boken är hemma och lyckas inte hitta det latinska namnet så vet inte ens ifall de jag hittat liknar den.
Kan det vara liten snöboll? Kan du Svampstaff eller ngn annan ge mig det latinska namnet att söka på?

Tack igen:)

0

Helena i Lund

9 okt 2010 kl. 06:44

Liten snöboll finns med i Norstedts Stora svampboken, och den heter A. silvicola. Lycka till!

0

Madde Småland

9 okt 2010 kl. 10:25

Tack Helena:)

Inte gjorde det namnet mig så mkt klokare.. A.Silvicola= knölchampinjon så är då “liten champinjon” samma? Såg iaf att det inte är den då mina saknar den fotbasen.

Får låta den gå som snöboll men mindre än de jag tidigare hittat.

Tack för all hjälp och förslag:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone