0 506 visningar

18 svar

Finger/spindlig/riska, hjälp

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 18:28

Några från Skäralid 10-10-06.
Serie 1: 3 arter men vika, vi kan väl kalla dem 1:1 - 1:2 -1:3 så ingen förvirring uppstår;)

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 18:30

Serie 2: Alltså, 2:1 - 2:2 - 2:3.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 18:34

Det kanske eller troligen finns någon musseron och röding med bland arterna och en mussling oxå men vad heter de då?.
Serie 3,, och 3:1- 3:2 - 3:3.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 18:36

Serie 4. Några vackra Sydlig sotticka Ischnoderma resinosum.

0

Irene A

8 okt 2010 kl. 19:07

Inte mycket till hjälp, men 2:3 är i alla fall en rödskivling.

3:2-3 ser brunsporig ut, så då borde det väl vara en Crepidotus av något slag.

Otroligt vackra bilder på sottickorna!

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 19:20

Tack för det Irene:)

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 19:22

Några vackra Alticka Inonotus radiatus, Söderåsen 2010-10-06 oxå.

0

Hasse Ö

8 okt 2010 kl. 20:25

Hej Janne!
1:1 Fläckfingersvamp
3:1 Blekriska?
Snygga bilder som vanligt.

0

klas jaederfeldt

8 okt 2010 kl. 20:36

fick för mej att sigge svensson skrivit någonstans att den var utrotad från skåne nu, ny lokal??

0

klas jaederfeldt

8 okt 2010 kl. 20:36

sydliga sottickan alltså

0

Tony S

8 okt 2010 kl. 21:09

Härliga bilder JAS.

Klas, det var sydlig platticka, Ganoderma australe.

http://www.sydsvenskan.se/lund/article568314/Sallsynt-svamp-fallde-rotskadade-poppeln.html

0

Karl S

8 okt 2010 kl. 21:32

2.2 kanske en Hebeloma.

0

Joachim Krumlinde

8 okt 2010 kl. 22:32

Jag var med på turen, så jag vill påstå att 1:1 är Ramaria sanguinea (heter den inte blodfingersvamp?), 1:3 är gröntoppig fingersvamp (Ramaria apiculata) - bilden är lite överexponerad. Och 2:3 är tvålrödling (Entoloma rhodopolium), den luktade tydligt av tvål.

0

Joachim Krumlinde

8 okt 2010 kl. 22:48

OK, jag har kollat och Ramaria sanguinea ska mycket riktigt heta fläckfingersvamp.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 22:51

2.2 luktade fränt om jag inte mins fel så det kan stämma, en Tårfränskivling (Hebeloma crustuliniforme kanske.

3:2-3,Kanske en Crepidotus mollis, mjukmussling.
Jo Hasse en 3:2-3 Blekriska tror vi på. Ok en Ramaria sanguinea – fläckfingersvamp, jag tror att Joachim nämnde något om en Blodfingersvamp men jag hittar inget om den?
Kan 1:3 kanske vara en Ramaria apiculata, Gröntoppig fingersvamp?

Tack alla för hjälpen så här långt, jag bugar och bockar och tacken för att ni gillar bilderna, och spelar en truddelutt på min “lyra”

0

Gula

8 okt 2010 kl. 22:59

Det var en fin lyra! :-))  Och bestämt tror jag det växer lite mat på den också!! ;-))

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 23:49

Om man som förr i tiden eller som några fortfarande gör hade velat äta honungsskivlig så fanns det några på “lyran” för att inte tala om vad som fanns på andra siden om den, jösses säger jag bara, det hade blivit många rundor till bilen om man skulle ha plockat allt;)

0

Gula

9 okt 2010 kl. 00:02

Ojojoj!!! Rena invasionen!!!

0

Madde Småland

9 okt 2010 kl. 01:03

Vilken mängd! Wow vilken lycka det hade varit bara att som du fått se det live:) Tycker nästan lite synd om de som äter den att visa upp en sådan bild;)

Gillade även dina bilder i serie 4, otroligt vackra:D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone