Härliga bilder JAS.
Klas, det var sydlig platticka, Ganoderma australe.
http://www.sydsvenskan.se/lund/article568314/Sallsynt-svamp-fallde-rotskadade-poppeln.html
Jag var med på turen, så jag vill påstå att 1:1 är Ramaria sanguinea (heter den inte blodfingersvamp?), 1:3 är gröntoppig fingersvamp (Ramaria apiculata) - bilden är lite överexponerad. Och 2:3 är tvålrödling (Entoloma rhodopolium), den luktade tydligt av tvål.
2.2 luktade fränt om jag inte mins fel så det kan stämma, en Tårfränskivling (Hebeloma crustuliniforme kanske.
3:2-3,Kanske en Crepidotus mollis, mjukmussling.
Jo Hasse en 3:2-3 Blekriska tror vi på. Ok en Ramaria sanguinea – fläckfingersvamp, jag tror att Joachim nämnde något om en Blodfingersvamp men jag hittar inget om den?
Kan 1:3 kanske vara en Ramaria apiculata, Gröntoppig fingersvamp?
Tack alla för hjälpen så här långt, jag bugar och bockar och tacken för att ni gillar bilderna, och spelar en truddelutt på min “lyra”
Om man som förr i tiden eller som några fortfarande gör hade velat äta honungsskivlig så fanns det några på “lyran” för att inte tala om vad som fanns på andra siden om den, jösses säger jag bara, det hade blivit många rundor till bilen om man skulle ha plockat allt;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.