0 520 visningar

7 svar

Ätliga skinnsvampar

Sutallimra

8 okt 2010 kl. 18:32

Finns det ätliga skinnsvampar. Vissa arter kan ju bli rikligt utbredda. Styvskinnet kan ju bli över meterlångt men kan jag tillaga det?

0

Atanracni

8 okt 2010 kl. 18:48

Jag plockar enbart skinnsvampar. Vad jag vet finns inga giftig bland dom. Vissa är dock ganska sega.

0

Madde Småland

9 okt 2010 kl. 10:48

Om de är ätliga så är det ny info för mig. De vanligaste skinnsvamparna tycker jag beskrivs som oätliga eller utan ngn kommentar alls.

Nu håller jag fortfarande bara på att lära mig nya “vanliga” matsvampar och inte ens tänkt att skinnsvamparna skulle kunna vara ätliga.

För din skull hoppas jag att ngn stjärna kan ge dig klarhet i din fråga så du själv kan bestämma ifall det är värt att testa:)

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2010 kl. 16:59

Tja en del äter ju upp fluffad svinsvål och friterade grisöron och inkokta grisfötter i gelé så varför inte skinnsvampar, för mig låter det ungefär lika aptit retande.
OBS, jag är inte köttätare, det kan ju förklara en del;)

0

Atanracni

9 okt 2010 kl. 22:21

Javisst kan man äta grisörön, grisfötter , råttlår, ödlor etc. Mycket är ju kulturellt betingat, och man kan ju inte argumentera att det ena är mer riktigt än det andra. Jag tycker dock att smörstekta styvskinn och raggskinn tillhör det bästa. Dock i små portioner där man satsar på knaperstekta skinn.

0

Birgitta D

9 okt 2010 kl. 22:34

Äter du styvskinn kan du väl äta blödskinn. Raggskinnen är däremot för vackra att äta.

0

Atanracni

12 okt 2010 kl. 22:08

Man måste tillaga skinnsvampar noga annars blir det bara segt. Somliga människor gillar knaperstekt fläsk andra inte.

0

Sutallimra

16 okt 2010 kl. 22:49

Tack Atanracni för din synpunkter

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone