Jag har alltid med mig en icapappkasse. Tar inte mycket plats och det ryms mycket svamp i den utan att all svamp går sönder i småsmuler.
Ps. Nu vet jag föresten vars Kåddis ligger om det nu inte finns fler kåddis förståss. Var på en exkusion i går och då körde vi igenom kåddis till Umeälven.
Det där känner man igen! Igår var jag tillbaka till mina barndomsskogar tillsammans med min 80-åriga mamma. Vi var på jakt efter trattkantareller och hade fått två korgar fulla. Precis när vi ska vända hemåt hittar vi taggsvampsstället No 1. Den har blivit en favorit för mig i år. Vad göra? Mamma får hålla min lilla hund i famnen (annars springer han efter mig) medan jag springer hemåt med 2 fulla korgar. Får stanna minst 10 ggr för jag har sån mjölksyra i armarna. Väl hemma får jag ösa ur all svamp på terassen. Klockan är 18 och det har börjat skymma. Snabbt tillbaks till mamma och hund och fylla 3 korgar till. Till saken hör att min mamma är inte lika svamproad som jag och jag hör flera gånger ngt mummel om “svamförbannelse” o dyl. Ibland får man helt enkelt lite mer än väntat. På vägen hem inser jag att jag måste dela med mig. Åker förbi lillebror och stannar vid deras stora parkeringsplats och öppnar bagageluckan. Hade även fått med mig hemkokad lingonsylt och äpplen, kände mig som en säljare. Idag har jag hållit på med svamp hela dagen och mitt nya motto är “lagom är bäst”.
Helena i Lund och Grethe: Jag håller nog med er iallafall och ska på´t igen till helgen :-). Det jag inte hinner äta upp själv så delar jag med mig till andra, ingenting förfars med andra ord. Det kändes som om jag var med i ngn Robinsontävling där jag sprang (nåja, halvjoggade) hemåt för att tömma korgarna och sen fylla på igen. MEN kul var det och det är tydligt att i dom skogarna är det ingen annan som är intresserad av taggsvamp ;-). Här hemma i stan är det mer eller mindre dammsuget i skogarna (Bromma, Sthlm).
Lagom är bäst sägs det, men vi har blivit lovade regn och snö här uppe, så det gäller att förse sig medan svamparna är fina, och som sagts det kan bli nödår. Torkade trattisar rätt förvarade kan hålla sig fint nästan hur länge som helst.
Kul Lill att du åkt genom Kåddis, du kanske passerade vårt hus. går du nån svampkurs eller?
Det var inte mer än 10 minuter hem till mammas hus. Fast det hade redan börjat skymma och jag hade både mamma och hunden kvar i skogen. Jodå mamma är tålmodig och i bättre trim än mig (mamma 80 år, jag 46). Hon kommer nog aldrig bli lika svampintresserad som jag, mer för trädgård och så ;-). Jag ska ut till nästa helg också och då ska jag försöka få med mig lillebror. Han ska få “ärva” svampmarken efter mig.
Ha ha, lillebror är bara 41 och det är gott gry i honom. Intresserad av skog, fiske och jakt. Han har bara snöat in sig på svart trumpetsvamp som är rejält svår att hitta bara sådär. Jag bor 7 mil från mina barndomstrakter och han bara 1 mil bort så det blir bra att han tar över efter mig. Jag kände mig lite som Rolf Lassgård i Potatishandlaren när jag levererade till honom nu senast. Någon sill hade jag dock inte ;-). Hoppas du får några fina turer i svampskogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.