0 684 visningar

9 svar

Brittiskt namn på trumpet

Bengt Saxmark

9 okt 2010 kl. 10:34

Jag håller på att skriva en etikett för torkad rödgul trumpetsvamp till den Brittiska marknaden men har svårt att hitta ett Brittiskt vardags namn för svampen. Det finns olika bud som Yellow Foot och Golden Chantarelle men inget verkar riktigt stämma. Vet någon mer om detta måntro? Tacksam för tips!
Lite extra knepigt blir det på sökandet för det finns olika bud på det latinska namnet som:
Craterellus lutescens
Cantharellus lutescens
Cantharellus aurora
Vet inte riktigt vilket jag ska söka på.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2010 kl. 11:17

0

Bengt

9 okt 2010 kl. 12:14

Hej Jan,

Tack för din input men jag har redan tittat på den sidan och är inte övertygad om att det stämmer. Namnet är mer ett “tips” till British mycological society och golden chantarelle som han föreslår, används flitigt som cantharellus cibarius i olika sammanhang, så jag är som sagt inte övertygad.

0

André Grisell

9 okt 2010 kl. 12:42

Wikipedia säger Yellow Foot:

http://en.wikipedia.org/wiki/Craterellus_lutescens

Som du vet är inte svampplockandet lika utbrett där som här (efter vad jag har hört), så det kanske inte finns något officiellt namn. Om du gör en egen etikett kan du ju hitta på ett eget namn som säljer. “Golden Horn of Plenty”, kanske? (Horn of Plenty = svart trumpetsvamp). Se bara till att det latinska namnet står på etiketten så missförstånd undviks.

0

André Grisell

9 okt 2010 kl. 12:49

“Golden Horn of Plenty” säljer förmodligen bättre än alternativet “Yellow Trumpet of Death” tror jag. Ordet Death kanske bör undvikas i svampsammanhang… :)

0

Per

André Grisell

9 okt 2010 kl. 13:42

Ja, där står Cantharellus aurora = Golden Chanterelle - men är det samma art som den rödgula trumpetsvamp vi har i Sverige? Jag tror inte det.

0

Per

Bengt

9 okt 2010 kl. 13:52

Har funderat på det att faktiskt tota ihop ett namn och som sagt förtydliga med det latinska namnet,
jag gillar verkligen Golden horn of plenty, tack Andre, en bra bit på väg

0

Irene A

9 okt 2010 kl. 13:56

Cantharellus/Craterellus aurora är ett av många namn på rödgul trumpetsvamp, men André har alldeles rätt i att “Golden chanterelle” är ett flitigt använt namn även för den vanliga kantarellen i England (av dem som inte känner till den rödgula trumpetsvampen, och de är nog ganska många).

0

Bengt

9 okt 2010 kl. 20:50

Det är nog som du säger att många känner inte till rödgul trumpetsvamp och kanske hugger till med ngt som dom anser passar.
Apropå namn, så ledde jag en grupp med svampintresserade i nordvästra england förra året och med gruppen var en kille som hade åkt till italien för att plocka denna fantastiska Porcini. När jag berättade att den kallas också Penny bun (karl johan) blev han alldeles perlex när han förstod att han kunde plocka/hitta den på hemmaplan. Svampkulturen bland vanligt folk är inte alls så utbredd här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone