0 363 visningar

6 svar

En liten, liten sak

Egon

9 okt 2010 kl. 20:35

Endast 10mm bred, svartbrun,navlad,strimmig till småfjällig. Skivor först vitaktiga, sedan rosatonade. Fot 20mm svartblå och strimmig, med vit fotbas. Lite dåliga bilder, då det var mitt i solskenet. Betesmark

0

Hans v E

9 okt 2010 kl. 23:52

Hade Du inte skrivit att den var så liten och svartblå kunde man tro att det är den sällsynta blårödlingen, Entoloma bloxamii.

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2010 kl. 10:11

Mina mångåriga, ”gräsliga” erfarenheter (även från Skåne) säger mig att beskrivningen skulle kunna vara mindre riktig. Det största x-et på bilderna bör ha mycket större hatt, kanske dubbelt! Och fotfärgen?
Hans har kanske helt rätt!

0

Irene A

10 okt 2010 kl. 10:30

Det var en pyttenopping må jag säga! Ser ut som något i närheten av Entoloma atrocoeruleum (men inte just den).

0

Egon

10 okt 2010 kl. 15:44

Nej Jan, den störste är 15mm,den minste10mm och färgerna på bilderna stämmer med verkligheten.Här är 3bildertill, hoppas att det hjälper,tacksam för alla svar.

0

En liten + en stor sak

Karl S

10 okt 2010 kl. 16:06

Det verkar vara en Leptonia, kanske E. poliopus.

Vi fann massor av E. bloxamii förra veckan i Sydtyskland, dom var verkligen biffiga med hattar över 10 cm. Man ser tydligt på habitus att den senare inte är en Leptonia (se bild)

0

Irene A

10 okt 2010 kl. 18:31

Jag har i alla fall gett upp försöken att artbestämma såna där - när experterna uppfinner nya arter på löpande band..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone