0 1986 visningar

14 svar

Trattkantareller

Ulla Piteå

10 okt 2010 kl. 11:25

Jag blir så avundsjuk på alla ni som finner trattkantareller. Jag vandrar och söker men är tydligen på fel ställen. Tacksam för tips.

0

Geraldine, Vällingby

10 okt 2010 kl. 11:43

Blandskog,ibland mossa och blåbärris.

0

Ulla Piteå

10 okt 2010 kl. 14:26

Tack för ditt inlägg. Jag har vandrat i “gammelskog”, blandskog med mossa i både fuktiga och lite bergiga områden men inte lyckats finna denna goda svamp som många hittar kilovis.

0

anithau

10 okt 2010 kl. 15:49

Ulla!
Vänd dig till Per-Axel Karlsson, ordförande i Svampkonsulenternas Riksförbund. Han bor i Piteå.

Jag hoppas att han är generös nog att tipsa dig på något ställe.

0

gunhild i Kåddis

10 okt 2010 kl. 18:20

Ulla kan du inte ta bussen ner till Umeå och följa med ut en dag? Jag tror säkert att både Anitha och jag skulle ställa upp på det. Här finns det gott om dom. Men det brådskar innan snön kommer.

0

anithau

10 okt 2010 kl. 18:29

Gunhild!
Tänker du betala Ulla´s bussresa?

0

Trattkantareller-Ulla

Också Piteå

11 okt 2010 kl. 09:14

Jag ska försöka ta reda på hur omgivningen ska se ut.
Kolla här i guiden då och då så lägger jag in besked om jag får nåt.

0

Janne

11 okt 2010 kl. 09:37

Bilder från skogen.

Trattkantareller, tror jag.

0

Trattkantareller-Ulla

Ulla Piteå

11 okt 2010 kl. 09:43

Tack snälla Gunhild i Kåddis för ditt erbjudande men det var väl långt resa till Umeå när det skall finnas här i omgivningen. Det är tydligen mitt “svampöga” som inte ser de åtråvärda godisarna. Tack även till” Också Piteå” jag ska kolla dina tips.

0

Trattkantareller-Ulla

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 09:54

Vad som gäller när det handlar om “trattkanareller” (och en del annan svamp oxå för den delen)är inte så mycket i viken skog man går utan att man har på sig “SVAMPÖGONEN”. Jag har varit med om när jag har legat och plockar trattisar i områden där det vimlat av dem och “svampplockare” med korg har stövlat in och trampat ner och frågat vad i hela friden jag gör. Jag har med hög stämma försökt att få dem att stå still och inte trampa sönder godsakerna men de har bara fått ett förvirrat uttryck i ansiktet och nervöst steppat runt och frågat var, vad, hur. Detta har pågått tills man rest sig upp, bett dem stå stilla där de är och bett dem falla på knä på plats och ställe och sedan pekat på trattisarna framför näsan på dem. Tjo, och då har de bara sett ännu mer förvånade ut. -Va de där har vi aldrig sett tidigare. Så är det väl lite med oss oxå att när vi kommer ut i trattisskogen så innan vi böjer oss för de första så ar vi garanterat missat en massa. Det har med “SVAMPÖGONEN” att göra, innan de är påkopplade hitta man ingen svamp, så är det bara;)

0

Trattkantareller-Ulla

buffy

11 okt 2010 kl. 10:10

Jag håller med JAS om det han skriver. Att hitta trattisar kan vara lite som att titta på en sån där 3D-bild som bara liknar ett sammelsurium först.

Sedan framträder “motivet” plötsligt och sen förstår man inte hur man kunde INTE se det förut. Det är mycket kul, tycker jag. Ge inte upp!

0

Trattkantareller-Ulla

ulla Piteå

11 okt 2010 kl. 10:57

Nej, jag ska inte ge upp.
Som jag skrev tidigare så förstår jag att mina “SVAMPÖGON” inte upptäcker godisarna. Jag ska fortsätta sökandet innan snön kommer. Tack för alla inlägg och de fina bilderna. Det är såna bilder jag drömmer om att se

0

Trattkantareller-Ulla

Åsa

11 okt 2010 kl. 21:24

Tricket med “ögonen” är att man måste stanna upp och titta. Sen tittar man en gång till, böjer sig ner och säger.. oj! Det är en underbar känsla :) Flera gånger har min man stått och pratat om någon annan svamp som syntes tydligt, för att efter någon minut upptäcka att han dessutom står i ett vimmel av trattisar. Lycka till Ulla, du hittar dem snart!

Trattisar

0

Trattkantareller-Ulla

Ulla Piteå

11 okt 2010 kl. 21:52

Tack för alla uppmuntrande ord.  Jag söker kanske i fel skog.

0

Trattkantareller-Ulla igen

Också Piteå

12 okt 2010 kl. 09:05

Du kan maila mig annem.nilsson snabela gmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone