Tack snälla Gunhild i Kåddis för ditt erbjudande men det var väl långt resa till Umeå när det skall finnas här i omgivningen. Det är tydligen mitt “svampöga” som inte ser de åtråvärda godisarna. Tack även till” Också Piteå” jag ska kolla dina tips.
Vad som gäller när det handlar om “trattkanareller” (och en del annan svamp oxå för den delen)är inte så mycket i viken skog man går utan att man har på sig “SVAMPÖGONEN”. Jag har varit med om när jag har legat och plockar trattisar i områden där det vimlat av dem och “svampplockare” med korg har stövlat in och trampat ner och frågat vad i hela friden jag gör. Jag har med hög stämma försökt att få dem att stå still och inte trampa sönder godsakerna men de har bara fått ett förvirrat uttryck i ansiktet och nervöst steppat runt och frågat var, vad, hur. Detta har pågått tills man rest sig upp, bett dem stå stilla där de är och bett dem falla på knä på plats och ställe och sedan pekat på trattisarna framför näsan på dem. Tjo, och då har de bara sett ännu mer förvånade ut. -Va de där har vi aldrig sett tidigare. Så är det väl lite med oss oxå att när vi kommer ut i trattisskogen så innan vi böjer oss för de första så ar vi garanterat missat en massa. Det har med “SVAMPÖGONEN” att göra, innan de är påkopplade hitta man ingen svamp, så är det bara;)
Jag håller med JAS om det han skriver. Att hitta trattisar kan vara lite som att titta på en sån där 3D-bild som bara liknar ett sammelsurium först.
Sedan framträder “motivet” plötsligt och sen förstår man inte hur man kunde INTE se det förut. Det är mycket kul, tycker jag. Ge inte upp!
Tricket med “ögonen” är att man måste stanna upp och titta. Sen tittar man en gång till, böjer sig ner och säger.. oj! Det är en underbar känsla :) Flera gånger har min man stått och pratat om någon annan svamp som syntes tydligt, för att efter någon minut upptäcka att han dessutom står i ett vimmel av trattisar. Lycka till Ulla, du hittar dem snart!
Trattisar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.