0 386 visningar

30 svar

Dagens resa in i -------

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:05

Svamparnas värld.
Dagen började med dimma och mystik, inte ett ljud mer än korparnas kraxande från Råådalen, inte en vidpust, skulle det bli några fynd idag?
Häng med nu;)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:08

Ute på fältet möter mig den första snyggingen.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:11

Så bär det av in i bokskogens dunkel och där stöter vi på en raritet, en gammal bekant till mig som år ut och år in envisas med att bo kavar på samma ynkliga låga:)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:16

Intill en stor ek trycker ännu en rar svamp med vindlande hemligheter, idag skall den provätas för första gången.Jag blev inte besviken på den.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:19

Det bär av upp och ner, det är många små bäckraviner att ta sig förbi och några vackra vita dyker upp i dimman.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:22

Dimman har börjat lätta och även terrängen börjar ändra karaktär, vattnet porlar rogivande framför oss, ett par rosa och spröda varelser uppenbarar sig bland höstlöven och solen bryter fram och träden speglar sig i vattenytan. Gud vilken underbar plats moder jord ändå är.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:25

Det är nu man baxnar och undrar var man egentligen är, ett svenskt amazonas eller?

0

Ewa lilliesköld

11 okt 2010 kl. 00:25

Så läckert “JAS” och jag visste att du skulle gilla den ;)
Härligt att få avsluta dagen med dessa underbara bilder nu kommer jag att sova gott….

:)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:28

Nu återstår bara tillbakavägen och på den vägen stöter vi på ett par blå:)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:31

Så med den dimhöljda ättekullen i minnet, där dagens resa började kan man nu gå och lägga sig mycket nöjd med dagen natti natti:)

0

Mikael i Norrköping

11 okt 2010 kl. 01:03

Underbara bilder JAS.

0

Lena M

11 okt 2010 kl. 06:21

Vad vackra bilder Jas !
Jag kan tänka mig denna svit som
bildspel med musik eller med muntliga kommentarer, ungefär som du skrivit.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 07:46

Hej, här ärlite info om vad som syns på bilderna för dem som inte vet.
1. Blågrön kragskivling Stropharia caerulea.

2. Stor tratticka, Polyporus badius.  Starkt hotad.

3. Korallticka, Grifola frondosa. Enda arten av släktet Grifola i Sverige.

4 .Bild 1+2 ingen aning, förslag på den mottages tacksamt.

4.  Bild 3. koralltaggsvamp, Hericium coralloides. En mycket vacker men sällsynt svamp.

5. Bild 2. Laxskivlin,g Laccaria laccata
5. Bild 1. Rosa rättikhätta, Mycena rosea.
5. bild 3,och 6 . vyer och svamp i Rååns absoluta närhet.

6. I år är det otroliga mängder av den här nere i söderns Amazonträsk.
Honungsskivling, Armillaria mellea är en svampart i familjen Marasmiaceae. Foten blir 5-15 cm hög.
Honungsskivlingar är ett komplex med cirka 6 arter.

7. Blåmusseron, Lepista nuda är en ätlig svamp men folk med känslig mage bör inte äta den.

0

anithau

11 okt 2010 kl. 08:06

Jag håller med Lena M, vilken poesi det är att hänga med på dina äventyr.

Sagolikt.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2010 kl. 10:23

Trevligt JAS, och din okända svamp skulle möjligen kunna vara en almskivling, som ibland kan ha lätt nedlöpande skivor.
Gjorde själv en lång odyssé i går, men vet inte om jag orkar göra något ‘visbart’ av den…

0

Hans v E

11 okt 2010 kl. 12:05

Här är mina förslag:
2 Blågrön krag
3 Stor tratticka
4 Korallticka
5 Ringmussling och Koralltaggsvamp
6 Rosa rättikhätta

8 Blåmusseron

0

Boman

11 okt 2010 kl. 12:29

Vilka ljuvliga bilder Jan! Är så avundsjuk på dina skogar. De små plättar skog som är kvar häromkring är inga under av skönhet, även om de innehåller mycket vackert, de också.
Med “svampögon” ser man mycket skönheter ute i markerna.

0

Bo E

11 okt 2010 kl. 13:59

jattefina bilder

kan den okända vita vara ringmussling

fick den namngiven här på guiden förra året

foto: Bo E-son

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 15:18

Hej och kul att ni gillar det ni ser. Till Boman vill jag bara säga att vi har inga stora skogar i Skåne, där jag rörde mig igår är två små partier av Råådalen kanske en sammanlagd sträcka på 500m och “skogsremsan” är högt 100m MEN det är i stort sett orörd natur sedan rätt länge en del av sträckan är naturreservat, det är mycket lågor och vatten, branta branter och raviner men inte är det vad jag skulle kalla skog inte, snarare träddungar. Jo det är nog ringmussling igen, har haft den innan vid flera tillfällen men av någon anledning så fastnar den inte i knoppen:)
Jag gillar den blågrönkragskivlingen det snyggaste exet jag sett än så länge.

0

Mattias Andersson

11 okt 2010 kl. 15:35

Ja, velum eller frost, det är frågan…
Kul att du gillade smaken på koralltickan. Japanerna odlar den och serveras ofta på restauranger.
Jag tycker den är god.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 15:48

Nej ingen frost, Mattias.

0

Grethe F

11 okt 2010 kl. 17:37

Jag kände det som om jag åkte i bomuld då jag var ute i dimman , Herliga bilder

0

Härliga bilder

Thomas i södertälje

11 okt 2010 kl. 22:30

Riktigt läcker samling bilder.

0

Härliga bilder

Geraldine, Vällingby

12 okt 2010 kl. 11:56

Vackert!

0

Härliga bilder

Tina Nordberg

12 okt 2010 kl. 13:43

Vackert o intressant.

0

Härliga bilder

Boman

12 okt 2010 kl. 14:05

Det är inte storleken som räknas Jan.
Våra skogar här är förökningsytor,skogsåkrar. Dessutom kryllar det av svin här, två och fyrbenta. Ligger det inte skrot och sopor i skogen så är det sönderbökat. Lokaler så orörda som de du fotat finns knappt, tyvärr.

0

Härliga bilder

Karin Hedén

13 okt 2010 kl. 02:56

Det var en trevlig resa! Fram för fler sådana reportage!

0

Högberg

13 okt 2010 kl. 15:59

Jösses, har du varit i Lothlórien och plockat svamp? Den blåa på bildserie 2 är ju helt sanslös!

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2010 kl. 20:42

Jodå Högberg. Det är en plats som jag gärna vandrar i och älvorna/alverna är ofta med mig på mina resor:)

0

Dorota

13 okt 2010 kl. 20:49

Hur smakar korallticka??
JASS. Lyrisk och sagolik och jag följer gärna med dig på en tur. är det långt från malmö?.

0

"JAS" Helsingborg

14 okt 2010 kl. 11:42

Men Dorota!? Jag bor i Helsingborg så avståndet är ca. 6 mil.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone