Dimman har börjat lätta och även terrängen börjar ändra karaktär, vattnet porlar rogivande framför oss, ett par rosa och spröda varelser uppenbarar sig bland höstlöven och solen bryter fram och träden speglar sig i vattenytan. Gud vilken underbar plats moder jord ändå är.
Hej, här ärlite info om vad som syns på bilderna för dem som inte vet.
1. Blågrön kragskivling Stropharia caerulea.
2. Stor tratticka, Polyporus badius. Starkt hotad.
3. Korallticka, Grifola frondosa. Enda arten av släktet Grifola i Sverige.
4 .Bild 1+2 ingen aning, förslag på den mottages tacksamt.
4. Bild 3. koralltaggsvamp, Hericium coralloides. En mycket vacker men sällsynt svamp.
5. Bild 2. Laxskivlin,g Laccaria laccata
5. Bild 1. Rosa rättikhätta, Mycena rosea.
5. bild 3,och 6 . vyer och svamp i Rååns absoluta närhet.
6. I år är det otroliga mängder av den här nere i söderns Amazonträsk.
Honungsskivling, Armillaria mellea är en svampart i familjen Marasmiaceae. Foten blir 5-15 cm hög.
Honungsskivlingar är ett komplex med cirka 6 arter.
7. Blåmusseron, Lepista nuda är en ätlig svamp men folk med känslig mage bör inte äta den.
Hej och kul att ni gillar det ni ser. Till Boman vill jag bara säga att vi har inga stora skogar i Skåne, där jag rörde mig igår är två små partier av Råådalen kanske en sammanlagd sträcka på 500m och “skogsremsan” är högt 100m MEN det är i stort sett orörd natur sedan rätt länge en del av sträckan är naturreservat, det är mycket lågor och vatten, branta branter och raviner men inte är det vad jag skulle kalla skog inte, snarare träddungar. Jo det är nog ringmussling igen, har haft den innan vid flera tillfällen men av någon anledning så fastnar den inte i knoppen:)
Jag gillar den blågrönkragskivlingen det snyggaste exet jag sett än så länge.
Det är inte storleken som räknas Jan.
Våra skogar här är förökningsytor,skogsåkrar. Dessutom kryllar det av svin här, två och fyrbenta. Ligger det inte skrot och sopor i skogen så är det sönderbökat. Lokaler så orörda som de du fotat finns knappt, tyvärr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.