0 238 visningar

3 svar

En fråga om bildstorleken

Tanja V

1 sep 2006 kl. 15:33

Hej! Jag har ett förnämligt bildprogram i datorn med vilket jag kan välja “spara för Weben” och då minskar den ner bilderna till önskat format. Jag väljer under 200kB eftersom Micke rekommenderat det här på sidan. Men… nu står rekommendationen ej större än “1200 pixlar” breda.. Okunnig som jag är vet jag inte hur jag ska räkna ut detta! Mitt bildprogram pratar om kB, inte pixlar. Eftersom det är så hetsiga inlägg om bildernas storlek är jag livrädd att göra fel :-) så jag vill få hjälp att förstå det här med pixlar kontra kB! Tackar på förhand!

0

Michael Krikorev

1 sep 2006 kl. 15:54

Hej!

Är det photoshop som är det förnämliga bildprogrammet så kan du gå in under menyn “Image” (Jag har en engelsk version men den borde heta nåt i stil med “Bild”), sedan väljer du “Image Size” (Bildstorlek). Där har du ett antal alternativ. På den översta raden kan du skriva in önskad bredd, 800 pixlar brukar räcka långt. I rullisten väljer du “pixlar” (eller “bildpunkter” kanske på svenska? Istället för “procent”). Tryck OK, och sedan spara för webb som vanligt…

Det gör inget om du testar att skicka upp för stora bilder… Jag har lagt till en funktion som säger ifrån om din bild är större än 1200 pixlar.

0

Tanja V

1 sep 2006 kl. 16:12

OK - ja, det är Photoshop! Nu testade jag lite och tydligen kan man minska ner bilden i kB men ändå ha samma mängd pixlar. Mysko. Det här är inte enkelt :-) men nu vet jag hur jag ska kolla i alla fall! Tack!

0

Michael Krikorev

1 sep 2006 kl. 16:15

Om man har samma mängd pixlar och bara minskar filstorleken i kb så blir bildkvaliteten sämre…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone