0 9100 visningar

8 svar

Blomkålssvamp

Ann-Marie

11 okt 2010 kl. 17:57

Hittade blomkålssvamp i helgen. Rensade och skölde nogrannt och nu står den i kylskåpet. Men hur länge klarar den sig där? Hinner inte tillaga den förrän tidigast torsdag.
Ska jag förvälla och frysa in den om den ska sparas? Och hur tillagar jag den sen?

Alla tips mottages tacksamt!

0

buffy

11 okt 2010 kl. 18:10

Jag hittade en blomkålssvamp 21/9 som jag lagade idag i svampstuvning till varma mackor. Lite torr i “topparna” hade den blivit men det var inget fel på smak o konsistens.

Jag hade iofs inte sköljt den först för den var inte smutsig.

0

Tina Nordberg

11 okt 2010 kl. 20:31

Jag brukar förvälla o frysa det som inte ska ätas upp på genast.

0

Marianne

12 okt 2010 kl. 22:11

Hej,
Min svampebog og erfaring siger op til 10 dage i køleskab. Dog äter jeg den kun rå den første dag.
Mvh Marianne

0

Marianne

13 okt 2010 kl. 05:18

Hej, om du inte anvender den rå - den smager skønt, så tycker jeg den er virkelig bra i en suppe. Løg - 1 fed hvidløg klares i olie+smør, herefter klares svampen kort (om du har kantareller eller tragtkantareller kom også nogle i)og på med en god hønsekødsuppe (evt terning) og lidt timian. Lad det småputre i ca 10-15 min - og så det gode: visk grädde. til 1 l suppe 2-4 dl -alt efter samvittighed :-) Lad den koge 5-10 min ogkom da en lille klat smør i. Slut med salt og peber. Det er en suppe for konger og dronnninger med et godt stk brød til.
Ellers bruker jeg at tørre svampen i ugnen, så falder urenhederne af uden man har nødigt at vaske den. Herefter laver jeg svampemel af den. Bon apetit ;-)

0

Anna i Småland

13 okt 2010 kl. 06:51

Jag torkar den, det går fort och håller längre än i frysen.

0

Geraldine, Vällingby

13 okt 2010 kl. 08:45

jag hade min på balkongen i 2 dagar, det gick bra.

Smörstekte den och lät den sedan puttra i grädde, mums till pasta.

Det tog ganska lång tid att rensa den, jag förvällde den och fryste in den.

0

Juliana Erama

2 sep 2019 kl. 15:40

Majrosskogen i Enskede. Sverige

0

JanAUppsala

2 sep 2019 kl. 17:19

Nej, någon fingersvamp, alla mlm oätliga!.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone