Hittade blomkålssvamp i helgen. Rensade och skölde nogrannt och nu står den i kylskåpet. Men hur länge klarar den sig där? Hinner inte tillaga den förrän tidigast torsdag.
Ska jag förvälla och frysa in den om den ska sparas? Och hur tillagar jag den sen?
Alla tips mottages tacksamt!
Hej, om du inte anvender den rå - den smager skønt, så tycker jeg den er virkelig bra i en suppe. Løg - 1 fed hvidløg klares i olie+smør, herefter klares svampen kort (om du har kantareller eller tragtkantareller kom også nogle i)og på med en god hønsekødsuppe (evt terning) og lidt timian. Lad det småputre i ca 10-15 min - og så det gode: visk grädde. til 1 l suppe 2-4 dl -alt efter samvittighed :-) Lad den koge 5-10 min ogkom da en lille klat smør i. Slut med salt og peber. Det er en suppe for konger og dronnninger med et godt stk brød til.
Ellers bruker jeg at tørre svampen i ugnen, så falder urenhederne af uden man har nødigt at vaske den. Herefter laver jeg svampemel af den. Bon apetit ;-)
Nej, någon fingersvamp, alla mlm oätliga!.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.