0 439 visningar

31 svar

Är säsongen över nu?

gunhild i Kåddis

12 okt 2010 kl. 17:33

Så här såg det ut i skogen i dag och trattkantarellerna var frysta.
Platsen strax utanför Umeå.

0

Boman

12 okt 2010 kl. 17:37

Trattkantarell har jag plockar på nyårsdagen, fryst, fin och stekt direkt vid hemkomst. Vintersvamparna kommer väl nu snart. Så för vissa svampar är det nog kört medan andra trivs.

0

Irene A

12 okt 2010 kl. 17:43

För varje frostnatt blir väl trattisarna sämre, men vi har haft varit kallare morgnar än så här, och de har fortfarande varit friska. Så det är nog inte alldels kört än.

0

Lena M

12 okt 2010 kl. 19:42

Brrr !
Hoppas att snön dröjer länge än, trots frostnätter så hittade jag i dag kantareller, blektaggsvamp,streckmusseroner men även de första frostvaxingarna.

frostvaxing

0

Atanracni

12 okt 2010 kl. 20:22

Styvskinnen är perfekta och kommer så att bli.

0

anithau

13 okt 2010 kl. 15:51

Säsongen är långtifrån över.

0

Helena i Lund

13 okt 2010 kl. 17:27

Åh det är skönt att höra… Humöret sjunker alltid när det vankas frostnätter, och det kommer vi nog att få även i Skåne i slutet på veckan… Ska ut på söndag och håller tummarna för fortsatt god skörd!

0

buffy

13 okt 2010 kl. 18:20

I morse var det rimfost här i Hbg.

Jag har plockat högst 1 dl trattisar i år. De lyser verkligen med sin frånvaro den här säsongen.

0

gunhild i Nordås

14 okt 2010 kl. 09:06

Mina planer på bäckfiske och svampplockning har snöat in. Jag väcktes av snöstormen i morse. Här är nog den bästa säsongen över i alla fall.

0

Birgitta D

14 okt 2010 kl. 09:50

Behåll du snön däruppe.

Det gör inget om den ligger i december när jag kommer.

0

anithau

14 okt 2010 kl. 12:25

I dag håller jag med Gunhild.

Men i morgon vet jag inte.

0

anita i Mora

14 okt 2010 kl. 12:42

Nej svampsäsongen med trattisar är inte över ännu. Jag bara väntar på att älgjaktsveckan skall ta slut, så jag kan gå ut i skogen igen. Jag har plockat hur mycket som helst i höst. Jag har gett bort till släkt o kompisar. Vilka härliga veckor jag har haft i skogen. Jag bor i Mora var även ner till Småland o plockade. Underbart.

0

Tina Nordberg

14 okt 2010 kl. 13:12

Här i Kolsvaskogarna är det full fart ännu både trattisar och kantareller, även enstaka skogsriska.
Småputtar hittar jag av bara farten i murkna lågor och stubbar.
De tar vi sesnare.

0

Lena M

14 okt 2010 kl. 13:51

Solsken men halv storm här i Gästrikland, så jag tror jag ställer in dagens skogstur.

0

Bo E

14 okt 2010 kl. 15:17

i natt var det frostfritt med lite regn på morgonkvisten

om det v’änder o blir mildare nu så är säsongen inte över men mer frost tror jag knäcker det mesta

0

Helena i Lund

14 okt 2010 kl. 19:15

Blir nyfiken på Tinas småputtar… :)

0

Bo E

15 okt 2010 kl. 11:51

bääää

nu var det frost igen

kanske säsongen är över då....

men man ger inte upp hoppet om varmare vindar

0

Helena A

15 okt 2010 kl. 12:49

Nädå den är inte över.
Har precis kommit hem från skogen med svart trumpet, trattisar, kantareller, rökslöjskivling
Hälleforsnäs mitt i Sörmland

0

My

15 okt 2010 kl. 12:51

Vad gör du med alla trumpeter, Helena? Min fantasi tryter…

0

Helena A

15 okt 2010 kl. 13:58

Ha, ha, ha jag drunknar i dom!!!!
Nä inte riktigt.
Jag torkar och en hel del använder jag själv, blev t ex pia med svart trumpet för några dagar sen.
Så säljer jag en del också

0

Helena A

15 okt 2010 kl. 13:59

Skulle stå PIZZA och inget annat.
Z vill inte alltid vara med

0

Bo E

15 okt 2010 kl. 14:57

torkad svart trumpet går att mosa ned till minimala utrymmeskrav och hoppas den klarar lång förvaring i glasburkar med täta lock.

ca 4-5 A4-ark torkad trumpet går ned i en ganska liten kryddburk

jag kan inte se att det skulle kunna bli för mycket av dem…

0

Atanracni

15 okt 2010 kl. 20:15

Säsongen varar året runt. Kolla under hassel, ek, så hitar du styvskinnen. Tillaga på rätt sätt.

0

katarina

15 okt 2010 kl. 21:57

jag vaknade åxå av snöstorm på torsdags morgon.vad jag är glad att jag å en kompis var ute å plockade svamp i onsdag             ,ca10L trattisar.flurkmark umeå

0

gunhild i Nordås

16 okt 2010 kl. 09:38

Hassel och ek finns det inte så gott om här uppe hos oss,dessutom är styvskinnen översnöade och det är 4 grader kallt. Inte i Flurkmark heller va, man får glädjas åt det man har i skåpen. Om det blir mildare kanske man kan plocka lite vinterskivling.

0

gunhild i Kåddis

18 okt 2010 kl. 16:18

Säsongen är inte över! Jag har förflyttat mig några mil närmare kusten och här kan man ännu plocka trattkantareller. Ut i skogen måste man ju bara en stund varje dag, men det blir fort mörkt.

0

gunhild i Kåddis

21 okt 2010 kl. 10:09

I går plockade vi fina trattkantareller men i dag är det nog kört. Det har varit minus 6 i natt och är fortfarande minus 3,5 fast solen gör sitt bästa för att värma upp. Dom tål väl inte att frysa och tina hur många gånger som helst.

0

Är säsongen över nu? styvskinn?

Bo E

21 okt 2010 kl. 11:29

Var det seriöst menat att styvskinn är ätbara?
Lite mer info vore intressant i så fall

Googlade fram några bilder på dem och känner igen dem - men knappast nåt man funderat på som matsvamp

Vinterskivling däremot blir väl snart det enda man hoppas på i svampskogen

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2010 kl. 10:12

Varför är den slut?
Här en bild från 061126, alltså om prick en månad, för fyra år sen!
Dessutom har vi faktiskt inte haft nån riktig matsvampsäsong alls här i år - men den kanske kommer!

0

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 15:47

2 vecor sedan jag var i skogen senast nu på fredag. men den turen gav då ca 5 kg kantarell, trattkantarell og karl johan. testar igen nu på fredag.

0

Pochahontas

26 okt 2010 kl. 17:35

Var ute i fredags, lördags och söndags och hittade ganska rejält med trattisar, rökslöjskivlingar och några frostvaxskivlingar. Väldigt många små trattisar var på gång, hoppas de tålt de senaste frostnätterna nu när det ska bli ganska varmt i Södermanland igen.

0

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 19:07

glømde positionsangivning, aalborg danmark ungefær samma breddgrad som væxjø men mindre frost då vi inte ligger lika høgt øver havet som smålændska inlandet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone