Har för första gången prövat på att torka kantareller, det blev bra. Hade dem framför en golvfläkt på tidningar 1 natt och imorse var de snustorra. Har inte prövat det tidigare för jag har hört av vänner att de blir sega.
Har någon erfarenhet av detta, att de blir sega vid torkning?
Jag har torkat kantareller i svamptork. De blev bra, men miste det mesta av sin kantarellarom tycker jag. Eller så har jag doserat dem för snålt i matlagningen.
Risken med att torka kantareller är väl inte att de blir sega utan att de kan bli “beska”. Det har jag inte upplevt.
Ja, Geraldine, måste tyvärr hålla med “dansken”, kantareller vinner inte på smak vid torkning heller inte vid infrusning. Vet dock att i Stockholm för så där 10 år sedan så maldes en hel del kantarell efter torkning för att användas som mjöl i pizzadeg. Med resultatet att pizzan blev fashionabel och dyr..Herr Kantarell med fru och barn smakar bäst nystekt i pannan med smör ,salt och peppar, annars dela med dig till den inte kan komma ut i skogen längre..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.