0 1181 visningar

6 svar

Rör eller inte

Ingrid T

13 okt 2010 kl. 16:27

Jag och min väninna har haft en diskussion om rörens vara eller inte vara på soppar. Väninnan menar att man inte behöver ta bort rören på någon, jag å min sida menar att rören ska bort utom på de allra spädaste exemplaren. Finns det något som är mer rätt eller fel när det gäller det här?

0

Irene A

13 okt 2010 kl. 17:22

Jag kan bara tala för mig själv, men håller med dig, Ingrid.
Jag tar bort rören redan i skogen, för att minska risken att det kryper upp larver därifrån in i hatten - men riktigt unga friska rör på en karljohan är nog det godaste på hela svampen.

0

Helena i Lund

13 okt 2010 kl. 17:25

Är rören mushiga rensar jag bort dom, men är de fräscha låter jag dom sitta kvar, även om svampen är fullvuxen.

0

Ingrid T

13 okt 2010 kl. 17:28

Tack för svaren, vi har alltså båda “rätt”, känns bra

0

Lilla My

14 okt 2010 kl. 07:58

Tja, proteininnehållet i svampen ökar ju helt klart om man låter bli att ta bort rören på exempelvis en äldre Stensopp, där rörlagret hunnit börja skifta i grönt. Då tänker jag främst på alla gosiga larver som gömmer sig där ;)

Jag gör för övrigt precis som Irene A när jag plockar soppar. Det känns fräschast tycker jag.

0

Boman

14 okt 2010 kl. 08:36

Jag för min del plockar bara i nödfall soppar(om inget annat finns och den torkade tagit slut) som har rör som blivit mjuka. Dvs inte alls. Annars håller jag mig till de små, fina och fasta exemplaren med täta fina rör. Där finns aldrig behov att ta bort rör.

0

ulla wall

14 okt 2010 kl. 10:47

På gamla exemplar av rörsvampar tar jag alltid bort rören. Är sedan översidan slemmig tar jag bort den också, typ smörsopp.
Varning!!!
förväxla ej Karl Johan och Gallsopp. Googla på bilder på dessa två svamparter.
I år har det varit roligt att plocka rörsvampar eftersom myggan som lägger sina ägg i soppar är försvunnen.
Stora Karl Johan svampar har därför funnits i mängd. T.o.m. i Skåne har nästan alla rörsvampar tagit slut så här års.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone