0 605 visningar

7 svar

vad är detta?

kgb

14 okt 2010 kl. 14:34

vad kan detta vara?
Bild 1: Växer i massor i ring i granskog (utan undervegetation) bakom huset. Luktar
“god svamp”
Blid 2: ser ut som goliatmusseron, men det kan det väl ändå inte vara?
Bild 3: tror inte det är samma som bild 2, men de är himla lika (tror jag fick tag i ett rätt så gammalt exemplar…)

0

Jocke

14 okt 2010 kl. 16:16

Bild 2 kan knappast vara goliatmusseron, jämför själv med bilderna som finns i denna länk.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2007/11/goliatmusseron-2007.html

0

kgb

14 okt 2010 kl. 16:35

Jocke, som jag skrev, så tror jag inte heller att det är goliamusseron, de växer inte på rätt plats. Däremot tyckte jag att de var rätt lika, och jag undrar fortfarande vad det är för en svamp.

0

Högberg

14 okt 2010 kl. 16:55

1. Pudrad trattskivling är ju på gång så här års. Kan det vara.

0

Lill, Skellefteå

14 okt 2010 kl. 19:34

Bild 1 tror jag också är pudrat trattskivling och de övriga tror jag är fjällmusseron (Tricholoma imbricatum).

0

Irene A

14 okt 2010 kl. 20:08

Den första är en trattskivling, misstänkt lik lövtrattskivling som i så fall är GIFTIG!

Den andra är fjällmusseron.

0

kgb

14 okt 2010 kl. 22:59

Tack för svar. Man tycker ju att svampar som luktar gott borde smaka gott också -samt vara ogiftiga!!! SÅ tråkigt att så inte är fallet…

Är det fjällmusseron på både bild 2 och 2? Tycker inte att de ser riktigt lika ut.

0

kgb

15 okt 2010 kl. 10:17

...på bild 2 och 3 skulle det givetvis stå i förra inlägget, Sorry!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone