0 411 visningar

3 svar

Pudrad trattskivling en musseron?

Peter, Linköping

15 okt 2010 kl. 12:15

Jag sökte på pudrad trattskivling och hamnade på Wikipedia. Där fick jag till min förvåning se att den sorteras in under Lepista numera. Precis som blåmusseronen? Vad händer i mykologivärlden egentligen, har trattskivlingen blivit en musseron?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pudrad_trattskivling

0

Hans Myhre

15 okt 2010 kl. 12:43

Vær klar over at “hvem som helst” kan legge inn data til Wikipedia. Det er bare så trist at mange lesere tror det som står der er fakta. Det er dessverre ingen som retter feil der. Men, du kan bare logge deg inn å rette opp feil.Soppen har også hatt L. nebularis som navn men navnet nå og det har det værte lenge Clitocybe nebularis.

0

Irene A

15 okt 2010 kl. 13:31

En intressant fråga, Peter!

Det har varit mycket diskussioner i mykologivärlden om vilken art som egentligen ska betecknas som typart för släktet Clitocybe, men de flesta hävdar att det ska vara just den pudrade trattskivlingen, Clitocybe nebularis. I så fall kan den inte vara en Lepista.

Man skulle också kunna hävda att jättetrattskivling är typart för Clitocybe, eftersom det är den första arten som nämns av Elias Fries under “Tribus” Clitocybe. Men namnsättningsreglerna är snåriga, och jag förstår mig inte alls på dem…

Pudrad trattskivling som typart ställer till bekymmer för resten av arterna i trattskivlingssläktet, som inte är särskilt nära släkt med typarten, så vi kommer nog att få se fler nya släktnamn bland dem.

En grupp är redan utsorterad, med släktnamnet Infundibulicybe (gibba, costata, squamulosa etc.).

0

Peter, Linköping

15 okt 2010 kl. 17:30

Hans, det är ju just för att jag kände mig tveksam på wikipedias uppgifter som jag kom hit. Och där angavs också att illamåendet man kan få skulle bero på ett innehåll av muskarin, vilket i så fall inte stämmer med andra källor.

Tack för intressant svar, Irene. Jag undrar också hur namngivningen går till. Onekligen har den pudrade en gång sorterats in under Lepista, precis som blåmusseronen. Baserat på vad kan man undra. Släktskap i svampbranschen verkar vara ett varierande begrepp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone