0 723 visningar

9 svar

Gladarberget / Hovstaskogen 101010

Bo E

15 okt 2010 kl. 15:04

Några frågetecken från senaste svampkursutfärden

1-2
kan det vara skäggmusseron eller urblekt prickmusseron eller nåt annat?

3
kan detta vara gifttrtttskivling?

Miljön är blockrik blandskog med mycket högväxt björk, asp o gran
Sankmark växlar med steniga höjdlägen och mindre berg

I övrigt hittade vi bl a massor med trattkantareller, en del svart och gulröd trumpet, blek och rödgul taggsvamp, kantareller samt silkes- och rättikmusseron

Hovstaskogen var inte helt renplockad trots att vi träffade en del lokalbefolkning som bar hem rejäla skördar i tunga påsar

0

Bo E

15 okt 2010 kl. 15:06

bilderna

1-2
gissar nån musseron

3
gissar nån trattskivling - kanske giftig(?)

foto: Istvan Winkler

0

MIckeleh

15 okt 2010 kl. 15:48

Har varit så in i h-e mycket svamp i Hovstaskogen iår att det varit omöjligt att plocka den ren-)Men nu är det mer eller mindre slut..Lite roligt att fler börja hitta ut i skogen har nästan varit själv de senaste åren…Hittade även jag de gula trumpeterna till slut, efter mycket slit blev det ca 3 liter. Men nästa år finns det bara giftsvamp i skogen!!!

0

Bo E

18 okt 2010 kl. 12:12

jodå vi mötte två damer som skördade trattkantareller och kanske rökslöjskivling - för det fanns bägge dessa arterna kvar här och där på platsen när de gav sig hemåt med tunga lass…
det var alldeles vid grillplatsen vid stora blocket du vet…

men är det ingen som har förslag på frågesvamparna?
vi är nyfikna

0

Mickeleh i Hovstaskogen 101010

Bo E

18 okt 2010 kl. 12:16

...förresten - har du testat silkesmusseron än?

de fann vi ju i Hovsta 2009 men då var jag ju lite osäker o lämnade den efter fotografering

i år var jag säkrare och nu hittade jag såpass många att det blev provsmakning och jag gillade den

0

Irene A

18 okt 2010 kl. 12:30

Skäggmusseron tror jag också,
den andra kan mycket väl vara en giftig trattskivling. De där vita trattskivlingarna är många, och svåra även med bättre bilder..

0

Mickeleh

18 okt 2010 kl. 14:24

Håller sakta på att lära in musseronerna,men tycker dem är lite jobbiga,får inget grepp om dem,tycker att musseroner och spindelskivlingar ser likadana ut ibland.Men vad jag tror, fanns det gott om silkesmusseroner(rättiksmusseroner??) i Hovstaskogen i år,men har inte riktigt vågat mig på dem,ännu.Tänkte spara musseronerna till sist,förrutom vårmusseronerna som växer på framsidan,den tar vi först…Nästa år blir det skogschampinjoner, skarpa riskor och ev gifthättingen som blir det nya.Sen ska jag hitta toppmurklor,var inte ens nära iår känns det som.En stenmurkla och en blek dito blev det usla resultatet.

0

Bo E

19 okt 2010 kl. 11:45

tack Irene - då kallar vi den skäggmusseron

Finns ännu en bild på trattskivlingen där man ser att den har en del brunt och sprucket i hatthuden om det kan vara till nån hjälp

Mickeleh:
strax bakom Kvisterängstorpet fanns det rättik- och silkesmusseroner sida vid sida och det är helt solklart att rättikmusseronen känns igen på sin doft och är man osäker så ger ett provtugg rejält utslag - vi hade äpplen med oss - ha ha
Även i sluttningarna ner mot hästhagarna på västra sidan fanns silkesmusseron - här med tydligt snedböjd fotbas och en del gamla ex. som blivit sladdriga men som var mycket bra att studera för de hade en del blågröna och rödaktiga missfärgningar som är typiska för arten

kan tänka mig att murklor skulle kunna finnas i de högre delarna med tallskog men har inte varit i området vid rätt årstid för murklor
då blir det Sörbyskogen istället

foto: Istvan Winkler

0

Irene A

19 okt 2010 kl. 20:49

Den andra bilden på trattskivlingen var bättre!

Här finns en bra bild på lövtrattskivling, Clitocybe phyllophila:
http://www.identifiezleschampignonsen3clics.com/images/stories/articles/champignons_de_nos_regions/toxiques/clitocybe_phyllophila_2114.jpg

Jag tror att det är samma art.
Den är giftig, och förekommer i både löv- och barrskog. Det är en relativt stor trattskivling som jag oftast ser i barrförna (hattarna kan vara uppåt en dm breda).

0

Hovstaskogen 101010

Bo E

20 okt 2010 kl. 13:07

Tack Irene

Här är mina bilder från 09 som jag fick hjälp med på guiden och föreslogs vara lövtrattskivling

Tyckte inte riktigt de stämde med årets fynd och dessiutom ganska olika växtplatser
09 kärrig gräsmark i skogsvägkant
10 mossig granskog med inslag av björk

foto: Bo E-son

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone