0 1246 visningar

6 svar

Strax tranbärsdax

Jan A, Uppsala

15 okt 2010 kl. 20:40

Det börjar snart bli dags att skörda tranbär.

Här finns en del om det amerikanska tranbäret, Vaccinium macrocarpon Ait
http://www.umass.edu/cranberry/
..men det bäret finns inte alls bara ”där”, utan också odlat/planterat här och där.;)
Recepten under ”Crop Information” är säkerligen användbara också för våra tranbär.
Men inget slår nog min omarbetade tranbärspudding - efter Nigellas originalrecept…

0

Johannes glännman

15 okt 2010 kl. 21:03

Inte för än nu ? Jag har ätit tranbär sedan en bra tid tillbaka när jag hittar dom ute på myrarna. Tyvärr vet jag inga platser runt om som hyser tillräckligt stora mängder för att man ska kunna skörda dom…

Hur mycket brukar du få ihop per år ?

mvh // johannes som kanske får ihop en näve varje gång han besöker en myr…

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2010 kl. 21:14

Tja, rekordet på några timmar var när frugan och jag plockade 16 (sexton) liter 1966. Men hon var ju ingens fru då, förståsss!;) Och bären var stora, 16-20 mm! Här i trakten får man nöja sig med några få liter.
(Tranbärspuddingen finns bland recepten.

0

Tina Nordberg

16 okt 2010 kl. 19:50

Jag har snokat runt lite i år, hittar inte ett enda bör.
Det först nu som frosten kommit hit.

0

Sutallimra

16 okt 2010 kl. 22:42

Hemmagjord tranbärslikör är bland det finaste man dricka. Rubinröd. OBS: Den måste stå minst ett år.

0

Lena M

17 okt 2010 kl. 07:08

I höst har jag inte hittat några mängder men det är ju inte försent ännu.

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2010 kl. 10:42

Så här skrev jag 1/8 -09 i Johannes Glännmans tråd ”Tranbärssaft” 2009-07-30. (Förstår inte årstiden, men Johannes har uppenbarligen alltför bråttom med tranbären – är kanske en frusen stackare?”)

”Prova också det recept på tranbärspudding jag lagt in
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=328
Det är ett anpassat och omgjort Nigella-recept.
Ett annat - eller rättare sagt två användningsområden är att man kan göra mycket god likör/kryddat brännvin av tranbär. Jag gjorde rätt mycket på den tiden, ålig i saminnelse, då 95% labsprit var gratis;), men i mindre mängder också nu!
Ta välfrusna tranbär, stor eller liten mgd efter behag och tillgång, picka dem tätt med en nål och lägg dem i ‘Brännvin special’ eller annan svag eller utspädd, okryddad sprit.
“Efter en tid” är det hela klart, och då kommer nästa användningsområde; rulla de avrunna bären i pudersocker och ät som godis - i måttliga mängder!
(Jo jag har rättat felhamnade bokstäver - på två ställen.)

Nu har vi haft två riktiga frostnätter med under –6, så efter ytterligare några, helst något kallare, så är det kanske dags!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone