Igor var min sista körd plockade bara några kilo och hittade bara några gula och trattisar och blektaggsvamp i 3-4 timmar. Resten var ruttna och torra. En sista fråga jag hittade några gula skivlingar bland trattisar vad kan det bara detta? Jag hittade oxå gula trattisar helt gula första gången jag såg sådana trattisar.
bild 1
kan mycket väl vara frostvaxskivling - de har mer gult i sig än andra vaxingar som kan vara lika
frostvaxskivling är en ätlig svamp som många gillar här på guiden
har själv aldrig hittat så mycket att jag fått nån direkt uppfatrtning mer än som ok blandsvamp
bild 2
svår men håller med Irene att det kan vara prickmusseron
ätlig men tydligen är de som äter den inte överens om dess matvärde…
bild 3
trattkantareller
de och frostvaxingar är nog det man kan fortsätta plocka
de överlever lättare frostperioder som den vi nyligen genomlidit och kommer säkert att växa vidare om vädret vänder
så ge inte upp än
jag fick ett tips av en kompis var det fanns trattkantareller i går och det stämde - plockade ett gäng verkligt fräscha exemplar som räckte både till stekpannan och ca ett A4 att torka.
så jag ändrar mig nu och tror inte alls att säsongen är slut för i år
nu blåder det söderifrån oxå och det har varnats för regn i veckan
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.