0 387 visningar

5 svar

Sista Körd..

Nestor

17 okt 2010 kl. 08:56

Igor var min sista körd plockade bara några kilo och hittade bara några gula och trattisar och blektaggsvamp i 3-4 timmar. Resten var ruttna och torra. En sista fråga jag hittade några gula skivlingar bland trattisar vad kan det bara detta? Jag hittade oxå gula trattisar helt gula första gången jag såg sådana trattisar.

0

Tina Nordberg

17 okt 2010 kl. 09:24

Ser ut som frostvaxing på första bilden.Ätlig isf.
Kan vara en lite torr do på andra.
Helt vanliga trattkantareller på sista.

0

Lena M

17 okt 2010 kl. 09:26

Det ser ut som frostvaxing, en god svamp tycker jag. Och visst, ibland förekommer det ljusa trattisar liksom man kan se gula rödgul trumpet.

0

Irene A

17 okt 2010 kl. 10:19

Den gulskiviga ser ut som prickmusseron. Den anses sakna matvärde.

0

Nestor

17 okt 2010 kl. 22:32

Tack snälla ni som svarade, Hoppas det kommer flera svampar nästa år. Tack för denna år. Ha det så bra allihop.

0

Bo E

18 okt 2010 kl. 11:56

bild 1
kan mycket väl vara frostvaxskivling - de har mer gult i sig än andra vaxingar som kan vara lika
frostvaxskivling är en ätlig svamp som många gillar här på guiden
har själv aldrig hittat så mycket att jag fått nån direkt uppfatrtning mer än som ok blandsvamp

bild 2
svår men håller med Irene att det kan vara prickmusseron
ätlig men tydligen är de som äter den inte överens om dess matvärde…

bild 3
trattkantareller

de och frostvaxingar är nog det man kan fortsätta plocka
de överlever lättare frostperioder som den vi nyligen genomlidit och kommer säkert att växa vidare om vädret vänder

så ge inte upp än

jag fick ett tips av en kompis var det fanns trattkantareller i går och det stämde - plockade ett gäng verkligt fräscha exemplar som räckte både till stekpannan och ca ett A4 att torka.

så jag ändrar mig nu och tror inte alls att säsongen är slut för i år

nu blåder det söderifrån oxå och det har varnats för regn i veckan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone