0 513 visningar

8 svar

Blek kantarell?

Eva

17 okt 2010 kl. 16:43

Hittade massor av denna svamp växande på ruttet trä och stubbar på samma vis som en del trattkantareller gör. Det var mest björkträd men även gran och tall.
De är blekt gula, mest vita och ser prescis ut som kantareller i formen men de växte i skikt och lager vilket gjorde mig föbryllad. Har en hel korg med dessa men hittar inga bilder som liknar mina. Någon som vet?

0

Michael Krikorev

17 okt 2010 kl. 16:55

Det är öronmussling (Pleurocybella porrigens)

0

Högberg

17 okt 2010 kl. 17:22

Växer väldigt mycket öronmussling i mina trakter. Skulla vara intressant att höra vilken status den har nu. Vet man om den innehåller något olämpligt ämne? Har ju misstänkts vara giftig ett tag.

0

Karl S

17 okt 2010 kl. 19:26

Det var visst något förgiftningsfall i Japan om jag minns rätt. Går säkert att guggla fram, men orkar inte just nu.

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2010 kl. 22:07

0

BOman

18 okt 2010 kl. 09:32

Hej Eva, Kantareller växer inte på murket trä. Har iofs ett ställe där de växer mycket nära men inte på träet. Så nej, det ät nog som experterna säger en mussling.

0

Bo E

18 okt 2010 kl. 11:42

ingen kantarell där inte utan en mussling

öronmussling är ju expertförslaget så det stämmer säkert

men det vore intressant att veta huruvida den är giftig eller ätlig

eller om det överhuvudtaget finns giftiga musslingar eller om de flesta är oätliga för att de är beska sega etc

0

Thomas i södertälje

18 okt 2010 kl. 22:35

jag puffar denna för intresset av ev matvärde

0

Bo E

19 okt 2010 kl. 11:30

jag tror att ostronmusslingen är den enda värd att ta tillvara - men jag är ingen expert på musslingar - det verkar ju vara mer regel än undantag att om man lär sig ett antal arter i ett släkte så finns det alltid minst lika många som man inte känner till…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone