0 6689 visningar

13 svar

Frusen tratt går det att använda

heidi

18 okt 2010 kl. 19:58

jag blir sugen att gå ut i skogen då jag ser att det finns tappra människor som inte ger sig. vad gör man om man hittar frusen trattkantarell tex . torka eller förvälla? är det värt att gå ut nu?

0

Boman

18 okt 2010 kl. 20:11

Klart att det går att använda. Låt dem inte smälta helt före så håller de sig fina. Stek direkt vid hemkomst och använd som färska(ofrusna) eller ånga av vattnet i en torr panna och frys in dem sedan. Har inte provat att torka frusna svampar däremot,nån annan kanske har.

0

"JAS" Helsingborg

18 okt 2010 kl. 20:18

Tina upp och torka frusen svamp är helt förkastligt, funkar inte.

0

Irene A

18 okt 2010 kl. 21:15

Jag har en helt annan åsikt! Om man låter frusna trattkantareller tina för att sedan torka, märker man tydligt i vilket skick de befinner sig.
Om man steker dem direkt, har man ingen aning om det. Det kan vara halvruttna svampar fast det inte syns..

0

BaWa

18 okt 2010 kl. 21:18

Vi har plockat och torkat frusna trattisar många höstar utan några som helst problem. Precis som Irene säger så visar det ju sig nästan direkt vid torkning vilka som eventuellt är dåliga.

0

Gina

18 okt 2010 kl. 22:42

Instämmer med både Irene A och BaWa, det går visst att torka frusen trattkantarell. Plockade i fredags och det blev hur bra resultat som helst (i svamptork).

0

anithau

19 okt 2010 kl. 08:57

Håller med Irene, Bawa och Gina.

0

"JAS" Helsingborg

19 okt 2010 kl. 10:51

Jösses där ser man!?
Jag har inte provat detta med att tina trattisar vid 2 tillfällen första gången hade vi plockat, säker närmare 50kg och de fick tina för att sedan torkas med det blev bara en svart sörja av det hela och lika dant gick det vid nästa tillfälle men då rörde det sig bara om knappt 10kg.  Jag vet inte vad jag gjorde för fel, lät dem tina upp i rumstemp. på galler men som sagt det gick åt pipsvängen.
Däremot så om det har funnit tratissar frusna rena från skräp så har jag bara stoppat in dem i frysen vid hemkomsten och rensat det eventuella skräpet i stekpannan vid tillagningen. Men numera plocka jag mitt årsbehov av svamp innan den hinner frysa.

0

buffy

19 okt 2010 kl. 11:08

Jag plockade en del frusna trattisar i förrgår och ställde på balkongen där det var ngra plusgrader, så de tinade långsamt. Igår var de helt fina när jag tog dem till matlagningen. De hade absolut gått att torka.

0

Minai

19 okt 2010 kl. 17:40

Plockade frusna i lördags. Det var inga problem att torka. Blev jättefina. La de på galler i öppen ugn 50 grader några timmar. Blev super bra, ser ingen skillnad på dem och de som inte var frusna.

0

Hasse-L

19 okt 2010 kl. 18:42

Visst går det att torka frusna trattisar. Än så länge i alla fall. Tina dem långsamt utomhus innan torkningen. Plockade förra vintern rödgul trumpet fram till 8 december enligt mina anteckningar. Och dessa hade nog varit med om en hel del frost. Men det är viktigt att tina dem sakta och att kolla att alla är fräscha. Sen kanske det finns något visst gradantal som frosten inte får gå under som kan demolera trattisarna helt. Jag brukar ge upp trattis o trumpetplockningen när snön definitivt ligger.

0

Maria o Micke

23 okt 2010 kl. 01:30

Frysta eller frusna det är frågan..? Trattisar, ja, absolut om de står vackra och lockande med hela sin härlighet i behåll..Har de dock börjat svartna och slakna lämna dom i skogen! Frusna raringar brukar vi sakteliga låta tina upp sig på balkongen över natten sedan är de som färska, att göra vad man vill med..Tycker oxå att de klarar fler dagar på balkongen än de som vi plockat tidigare under säsongen. Kanske för att det är kallare ute nu men vad vet vi…?

0

katarina

23 okt 2010 kl. 23:02

jag har provat många gånger,funkar jättebra,se bara till att ha dom på tidningar som byts ut ofta,sedan kan dom torkas.

0

Bo Reyer

24 okt 2010 kl. 16:01

Min erfarenhet är att det i de flesta fall går att använda frysta trattkantareller som färskvara, även om de varit översnöade och frysta i omgångar.
Förra hösten plockade jag mina sista dagen före julafton, precis innan det första rejäla snöfallet åtföljt av sträng kyla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone