0 354 visningar

14 svar

Här vilar.....

Ewa lilliesköld

18 okt 2010 kl. 20:47

inga ledsamheter bara för att det närmar sig jul!!
I lördags var jag med på exkursion och antalet arter blev ca 120!
Sen letar jag taggsvampar nu, hittar många men kan inte med säkerhet säga vad det är ännu, det får bli mikroskopering i vinter!
1:1 Rosa rättikhätta - så vacker!
1:2 Motaggsvamp hittad av Zero!
1:3 Förmodligen en hydnellum, men vilken??

:)

Blandat!!

0

Caspar

18 okt 2010 kl. 22:14

Med illa dold självbelåtenhet “råkar” Zero placera sig mitt i bildfånget…

0

buffy

19 okt 2010 kl. 11:10

Rättikhättan är väldigt vacker, så även Zero.

0

Ewa lilliesköld

19 okt 2010 kl. 15:56

Buffy, du har verkligen blick för det vackra!!
:D

0

Taggsvamp!

Elisabeth Jansson

21 okt 2010 kl. 00:51

Hej!
Du skriver förmodligen en Hydnellum,de är inte svåra att känna igen för att de är korkartade i hatt/fot de andra flesta taggsvamparna är “köttiga” som blek taggsvamp.
Din taggsvamp verkar vara köttig,men jag kan inte säga vilken art det är.

0

Taggsvamp!

Ewa lilliesköld

21 okt 2010 kl. 09:40

Tack Elisabeth!
Jag var ute och letade Sarcodon och fann den här. Trodde först det var ngn av dem men sen såg jag att det växte ett par grässtrå igenom hatten och det ska det ju inte göra på Sarcodon. Har hittat den (på bilden) på tre ställen och nu har jag torkat och sparat kollekt och hoppas kunna lista ut med hjälp av mikriskop…..kanske! Åkte till Borås igår för att mikroskopera en kollekt av Sarcodon, det blev den skrovliga men kunde lika gärna (nästan) varit den blåfotade - usch va svårt!! Jag hoppas kunna komma fram till vad denna (bilden) är också!
Tack :)

0

Taggsvamp!

Irene A

21 okt 2010 kl. 09:50

Jag kan tänka mig den som en gammal Bankera fuligineoalba,
för slät för Hydnellum peckii - men har du smakat på den för säkerhets skull?

0

Taggsvamp!

Ewa lilliesköld

21 okt 2010 kl. 10:04

Tack Irene!
Ja, visst smakade vi: “Lukten mycket angenäm och en ngt bitter smak” blev vårt omdöme!
Har inte tänkt på Bankera, men foten på min var smal och ganska hög. Måste se om jag har något bättre foto!

Tack så länge :)

0

Taggsvamp!

Ewa lilliesköld

21 okt 2010 kl. 10:23

Några fler bilder kommer här och jag är jätte glad om ni kan hjälpa mig att komma fram till ett namn!!  :)

Taggar!

0

Taggsvamp!

Ewa lilliesköld

21 okt 2010 kl. 10:25

Tre till:

:)

Med taggar på....

0

Irene A

21 okt 2010 kl. 11:05

OK, det måste vara en Hydnellum.
De Hydnellum peckii som jag hittar i tallskog ser ut så.
Se bild.
Fast jag tror att den kan bestå av mer än en art..

0

Om Hydnellum peckii

Irene A

21 okt 2010 kl. 12:06

Howard Banker beskrev flera Hydnellumarter från USA, bl.a. Hydnellum peckii och Hydnellum diabolus.
De har ansetts vara synonymer av europeiska experter, men inte av amerikaner, och jag tror inte riktigt på det heller.

I originalbeskrivningen framgår inte att peckii ska vara skarp (tveksamt om det har förbisetts), men den är beskriven som relativt liten (upp till 7 cm), konformad och knölig på hatten.
Hydnellum diabolus beskrivs som något skarp, med plana hattar upp till 10 cm, ofta sammanflytande till 20 cm eller mer. Det stämmer mycket bättre med mina fynd från tallhedarna häruppe i norr.

En annan skillnad som amerikaner har hävdat, är att diabolus har en sötaktig hartsliknande lukt medan peckii är närmast luktlös. Det har jag tyvärr inte kollat själv.

Frågan är ju också om våra “peckii” verkligen är desamma som någon av de amerikanska, eller något helt annat..

0

•●ZERO●•

Geraldine, Vällingby

21 okt 2010 kl. 13:15

•●♥♥●•
ilken tjusig hund du har!•●♥♥●•

0

•● ZERO●•

Geraldine

21 okt 2010 kl. 13:17

Vilken ska det ju det ju vara.

0

Om Hydnellum peckii

Ewa lilliesköld

21 okt 2010 kl. 16:45

Irene - det var intressant läsning. Jag hittade en till idag men nu börjar de bli riktigt “svampiga” vilket gör dem omöjliga att artbestämma så jag håller mig till Hydnellum diabolus/peckii så länge. Fin bild du hade där :)

Tusen tack!!

Geraldine - Tack, han är biffig och vacker!! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone