0 261 visningar

6 svar

Det finns inte bra och dåliga säsong, bara dom som tar slut!

Boris Uppsala

18 okt 2010 kl. 22:29

Det som gör att vi längtar redan till nästa säsong är färgerna, formerna och mångfalden, och vetskapen att det finns alltid nya svampar att upptäck och lära känna. Detta tar aldrig slut!

0

Bo E

19 okt 2010 kl. 11:32

gissar

1. nån musseron (?)

2. fjällig tofsskivling

3. ringmussling

0

2. fjällig tofsskivling ???

Gnurk

19 okt 2010 kl. 23:40

Spontat, utan att fuska med svampboken, hade jag nog gissat på någon av honungsskivlingarna.

0

2. fjällig tofsskivling ???

"JAS" Helsingborg

20 okt 2010 kl. 00:06

Håller med Bo på 2 och 3 1an ?

0

Irene A

20 okt 2010 kl. 08:10

Pudrad trattskivling, fjällig tofsskivling och almskivling blir mina gissningar.

0

Bo E

20 okt 2010 kl. 14:39

Håller med Irene men skulle vilja känna doften av trattskivlingen och veta vilket träd musslingen växer på

tyckte det såg ut som tall men om Boris lämnar upplysningar om det är ett lövträd så skulle jag oxå gissa almmussling - fast de har jag aldrig sett så ljusa o fina i verkligheten men de ser ju ut så om man googlar på dem

0

Boris Uppsala

21 okt 2010 kl. 09:56

Irene har rätt, både almskivlingen och den fjälliga tofsskivlingen växte på alm i centrala Uppsala det gjorde även den pudrade trattskivlingen. Tack i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone