Jag samlade 1994 in en hattbildande Phellinus på en tallstubbe i Älvsbyn. Den hade små sammansatta hattar, nedlöpande porlager och rätt små porer, så jag tyckte inte det såg ut som en tallticka. Jag skickade den till Niemelä, som bestämde den till något i stil med granticka (Ph. chrysoloma s. lato).
Nu har några tjecker jobbat med de här arterna och kommit fram till att det finns en till art i Europa, Phellinus laricis. Niemelä hörde av sig till mig för att han hade kommit fram till att min gamla kollekten nog var just en sådan.
Jag läste artikeln, och hittat följande makrokaraktärer som skiljer de olika arterna. Laricis har fått sitt namn av att den främst förekommer på lärk. Den har mindre porer (2-3/mm) än tallticka (1-2/mm). Från granticka skiljer den sig på att ha mestadels regelbundna, runda porer, inte de labyrintiska porer som är typiska för grantickan.
Mitt ex, om det nu är en sådan, har också påfallande gul poryta.
Det finns alltså ytterligare en Phellinus att hålla utkik efter! Vad ska vi kalla den på svenska? “Lärkticka” är ju tyvärr upptaget.
Artikeln går att läsa här: http://www.springerlink.com/content/a343834478271582/
att få svar efter 16 år..!
Det ska bli intressant att kolla talltickornas porer närmare. I min bok är de 1-3/mm hos talltickan, men jag har aldrig kollat dem så exakt..
Jag försökte läsa artikeln, men fattade inte mycket av resonemangen. Talet om hybridisering mellan pini och laricis låter som om det ändå kan uppstå problem att avgränsa vissa populationer. Några är interfertila, andra inte..
Menar du mikroskopiska karaktärer?
I ovannämnda artikel står det: “P. pini has somewhat wider pores and setae and larger basidiospores
than P. chrysoloma and P. laricis. The latter two species cannot be distinguished on the basis of these characters.” Men det står också: “Our newly obtained measurements of basidiospore and
setae dimensions and pore widths (...) do not reveal any discriminatory tool for species separation.”, så jag förstår inte riktigt hur de menar. Kan man använda mikroskopiska karaktärer för att skilja på P. pini och P. laricis, eller inte?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.