över att en riktigt duktig svampplockare har hittat “mina” svampställen. Känns lite tråkigt att aldrig hitta något när han har varit i farten. Kan inte ni som är riktigt duktiga lämna lite till oss som bara vågar plocka kantareller och soppar?
Faktum är Ingrid, att jag gör precis det… Jag letar aldrig efter kantarellerna i “mina” skogar, trots att de finns där! Just för att någon som inte kan annat ska få en chans att hitta nåt! Ok, kliver jag rakt på en så händer det att jag tar den, men oftast inte. I övrigt går jag fram som en dammsugare, hehehe…
Skulle inte falla mig in att lämna plockbara kantareller i skogen för att någon annan eventuellt ska hitta och plocka dem :-)
Men dom som plockar allt, även knoppar ända ner till knappnålsstorlek, av girighet - eller bara för att ingen annan ens ska få upptäcka stället, blir jag mycket irriterad på. Vi har ett sånt ställe som vi brukar passera, där det aldrig hinner bli något som vi anser vara plockbar storlek innan de är försvunna. Som tur är har vi många andra ställen att plocka på som vi (än så länge) är ensamma om.
Brukar alltid lämna alla som är mindre än 2 cm. Ofta de som är större också.
I höst hittade jag markeringar på flera av mina platser så tydligen har någon fler hittat dit.
Ja, ja. Jag får väl hitta nya platser. Som tur är så är ju skogen stor så det räcker ju till alla.
Brukar ta hjälp av google eart när jag letar nya ställen.
Den enda jag tar hänsyn till är en äldre granne som inte orkar gå så långt. Går förbi “hans domäner”, sedan brukar jag berätta eller visa var jag hittat kantareller. Han vill gärna plocka själv, men inte ensam i skogen.
Däremot händer det att andra besökare kommer och parkerar på grannens tomt på garage uppfarten för att de bara vill"nyttja allemansrätten”. Sedan plockar de rubbet.Hur skydda Hembära?
Jag måste erkänna att jag är gjord av samma material som Irene A -:)
Icke-sa-nicke att jag sparar för någon annan eventuell besökare.
Men…
jag har faktiskt ett område som jag, liksom Tina Nordberg, aldrig rör, då jag vet att en gammal tant inte går längre än just dit.
Resten av skogen betraktar jag som min privata egendom -:)
Sorgligt…?, men sant.
Där fick jag så att jag teg :)
Måste tillägga att jag menade att “min” plockare är kunnig vad gäller sorter eftersom han plockar det mesta, dock plockar han inte de allra minsta exemplaren av de olika svamparna.
Jag håller med Irene A att det är riktigt, riktigt dåligt att ta med allt, dvs även de allra minsta. Det verkar som om folk tror att allemansrätten inte innebär några skyldigheter, tyvärr.
Jag sörjer för att inga kilar har nåt att säga i denna frågan! Betyder detta att dom är total hänsynslösa.
För övrig anser jag att ingen kan plocka alla svampar i alla svenska skogar.
Därför är det dålig att plocka i närheten av boende platser, det finns alltid skog där ingen har varit i många år.
Jag tror inte alls att killar är mer hänsynslösa än tjejer. Som svampplockare är vi nog precis lika giriga…
Håller med om att den bästa lösningen är att utöka reviren - och matsvampsrepertoaren. Då behöver ingen gå hem med tomma korgar.
För övrigt letar jag aldrig svamp i närområdet, för jag utgår ifrån att andra redan har plockat där..
Brukade spara en hel del så att frugan kunde följa med å hitta å uppleva, hon har alltid önskat att få hitta “den där gula mattan” av kantareller,å varenda gång hade någon precis piskat mattan totalt ren.Inte ä jag bitter men hon börjar tvivla på mina historier,tror att jag är storkund på COOP Forum!!Så jag har slutat lämna kvar allt för stora mängder,när det gäller kantareller är jag girig sedan barnsben.Brukar sedan ge bort betydande del av skörden om det är goda år i skogen men då vet jag att de inte missbrukas-) Sedan tycker jag nog inte att storleken har någon direkt betydelse,kantarellen har bättre smak,tycker jag, om den är liten å fast än stor å full av vätska,vilket jag tycker gäller för de flesta av de svampar som hamnar i min korg..Plockar dock inga knappnålar,det överlåter jag till kantarellmaffian.
knappnålar ska stå på tillväxt men i vissa torra sommarperioder har jag faktiskt upplevt att de stått kvar från juni till september och växt minimalt - möjligen från knappnålar till femtioöringar - men några större utbredda gula mattor har jag inte varit med om
det handlar nog mycket om läge - solbelyst o torrt i en grusvägskant främjar inte tillväxten lika bra som fuktiga lägen i gräs och mossa
när grannen ringde mig för att tacka för all svamp. Jag hade berättat var hennes dotter på besök från Australien skulle kunna gå för att hitta svamp (det var det hon saknade mest där borta) Tänkte “vad i hela världen har jag gjort?” - det var ju “mina” svampar! Sen träffade jag dottern och såg hennes glädje och kände att jag gjort rätt iaf. Fast jag kan fortfarande sörja svamparna jag “skänkte bort”. Men är samtidigt lite mallig över min goda gärning… :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.