0 887 visningar

62 svar

Till klas jaederfeldt*

Lola

20 okt 2010 kl. 20:39

Det var som fan, (du svor oxå i tv).....va trevligt att få se ett ansikte på Dig!
Såg dig nyss på Tv, i “vad blir det för mat?”..

0

klas jaederfeldt

21 okt 2010 kl. 20:03

ja jag vet att käften glappar på mej ibland

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2010 kl. 20:26

Och om jag inte minns fel Klas så blev du bjuden på kantareller, dig älsklingssvamp;)

0

Helena i Lund

24 okt 2010 kl. 22:08

Gula eller? ;)

0

den danske svampe

25 okt 2010 kl. 06:33

helena, dra inte upp detta amatør namn på kantareller igen !! det finns inga gula kantareller !!!!! det finns kantareller ! det finns heller inga høstkantareller !! det finns trattkantareller !!!!

0

helena

klas jaederfeldt

25 okt 2010 kl. 15:04

visst var kantarellerna som ja åt gula, brukar inte kantareller ha den färgen?

0

Annika

26 okt 2010 kl. 01:01

Nu är han tillbaks den danska svampen…

Att han inte vet att hålla käft är ju ytterligare ett tecken på ren okunskap. Förstår inte alls vad en öldrickande pölseman gör i ett svenskt forum som handlar om svamp?

Nej du wannabe, ta hand om din fotsvamp du…

0

Till klas jaederfeldt* annika

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 04:43

annika !

du verkar inte veta speciellt mycket om mig ! jag drikker inte øl og spiser heller ikke pølser !! og før att gøradig æn mer besviken så har jeg heller inte fotsvamp !!!

dæremot plockar jag riktigt mycket svamp hær i danmark. i år cirka 250 kg. kantarell, trattkantarell, karl johan varav en hel del av den som er symbios med tall, aspsopp, tegelrød bjørksopp, bjørksopp, blek taggsvamp, ostronskivling citrongul slemmskivling, stolt fjællskivling och snøbollschampinjon. sæljer en del till några av danmarks førende gourmetrestauranger samt till torghandlare. givetvis æter jeg svamp så gott som dagligen.
under en ferie i jæmtland i somras plockade jag så ca 20 kg tegelrød birkehatt.

så annika nu har jag førklarat før dig vad jag gør hær !

vad gør du sjælv hær annika annat æn kastar okvædningsord mot genuint svampintresserade som undertecknad ???

0

Maric // Arlanda

26 okt 2010 kl. 06:59

Det må va skett att den danske svampe tillfört “skit” på forumet tidigare.
Men alla kan faktiskt ändra sig.
Så jag tycker ditt inlägg, Annika var ett slag under bältet.
Tro mig, jag har tjafsat med personen ifråga, men det var då det.
Låt dåtid vara dåtid.

0

Till klas jaederfeldt* maric

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 08:30

maric !

kula at ses igen !! how goes ?? længe sedan sist !

0

Kalle

26 okt 2010 kl. 10:38

Så härligt undergörande att den danska svampen låter bli att trassla in sig i ämnen typ TV-licens och annat. Så länge han håller sig till svamp så känns medverkan helt rätt.

Skrytet över hur enormt mycket betalt han får för de svampar han säljer verkar också ha klingat av.

0

Annika

26 okt 2010 kl. 11:40

Jag anser inte att svampintresset ligger i hur många kilon man plockar eller vilka som köper den. Men återkommande så hackar du på oss, vilket är mycket tröttsamt! Står för jag skrivit ovan även om någon anser det vara ett slag under bältet.

0

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 12:00

Annika !

det mænniskoføraktande og rasistiska du skrivit om øldrickande pølseman med fotsvamp kvalificerar dig omgående før uteslutning hær på forumet !
annika læs forumreglerna !

0

Till klas jaederfeldt* kalle

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 12:11

kalle, nær jag skriver om priser på svamp så ær det inte før att skryta utan før att upplysa andra sælare og køpare om marknadslæget.  før øvrigt har ca 10 kg k j i år sålts till 300 dkr per kg, men så var det 1 a sortering !

har noterat att du hær på sidan uppmuntrat till førsæljning av torkade kantareller. knappast speciellt seriøst då de flesta svamp och matlagningskunniga ær eniga om at torkade kantareller enbart hør hemma i soptunnan !!!

0

Maric // Arlanda

26 okt 2010 kl. 19:50

Jupp, det var länge sen sist.
Ser att du ff har “enemies” på forumet, trist.
Att folk inte kan se genom fingrarna någon gång!

0

Byt rubrik nu

klas jaederfeldt

26 okt 2010 kl. 19:52

det hela gäller ju inte mej längre

0

Byt rubrik nu

Maric // Arlanda

26 okt 2010 kl. 19:55

Men stackarn.
Jag såg dig på tv.

0

Svar till Dansk Svamp

Annika

28 okt 2010 kl. 00:21

Nej det är inte rasistiskt att tycka att du gång efter gång hoppar på oss, inte heller att säga ifrån att du tycker för mycket.

Dina kommentarer på detta Forum kan liknas med kommunism. Ofta får man en känsla av att du idiot förklarar människor bara att för att du tycker att du vet så mycket bättre, med anledning av alla dina plockade kilon.

Alla måste få säga sitt oavsett vad du tycker om det hela. Du kan bannimej inte tala om att alla tänker och tycker fel bara för att du har din åsikt. Du kan presentera din åsikt som alla andra!

Alla är inte ute att plocka hundratals med kilon av en sort.

Jag som studerar om svamp, skiter fullkomligt i dina kilon och vilka resturanger som köper in. Viktigt är att man diskuterar på en normal nivå och respekterar det. Anledningen till mitt uttalande om dig som korvätande, öldrickade fotsvampsgubbe må vara dumt men fan vad du retar upp en.

0

Svar till Dansk Svamp

den danske svampe

28 okt 2010 kl. 09:02

he he annika ! den var kul !!! alltså att mina kommentarer liknas vid kommunism !!!!

all historisk kunskap har ju visat att kommnismen ær førdummande, så då ær du førmodligen en av stalins och ohrlys medløpare…..ss

har aldrig skrivit vilka restauranger jag sæljer till.sjælv tycker jag det ær kul att læsa vad andra plockar sæljer og får betalt før sina svampar och glæds med dem.

men det ær ju ett typiskt kommunistdrag att vara avundsjuk og inte kunna glædja sig samman med andra.

og annika kom nu inte och gnæll øver att jag skriver om kommunism hær. det var du som drog in æmnet nær du skulle føresvara din rasistiska åsikter.

kommunist og rasist i en og samma person, tja det ær nog vanligare æn man tror så du ær nog dessværre inte så ovanlig annika .....ss !!

0

Svar till Dansk Svamp

"JAS" Helsingborg

28 okt 2010 kl. 19:18

Jag brukar inte tjafsa så mycket här MEN vad menar du Annika? Om du nu studerar svamp så vet du att det INTE finns Gula kantareller inte heller Höstkantareller vilket vår vän från Danmark så snällt påpekar för Helena även om Helena gjorde inlägget med en blinkning. Vad du däremot skriver om “den danske svampe” är egentligen oförlåtligt och dumt. Och stakars Klas som blev av med sin tråd så drastiskt, så kan det gå när det glappar för mycket:(

0

Svar till Dansk Svamp

guza

28 okt 2010 kl. 20:55

vaa??? finns det inte gula kantareller???? jag plockade ju över 2 kg idag…. Fast det var förstås i Södermanland, inte Skåne - där kanske det inte finns… Sen är ju förstås artnamnet på de gula kantarellerna endast detsamma som släktnamnet vilket ibland leder till litet bryderier som i en tråd häromsistens om bleka kantareller som då uppfattades som om det gällde arten som heter blek kantarell. Konstigt det där att vissa arter inte kan få ha egna namn….

0

jag kämpar emot att skriva svar

klas jaederfeldt

28 okt 2010 kl. 21:44

har beslutat mej för att inte lägga mej i detta längre ,då en del inte kan fatta det där med svampnamn

0

jag kämpar emot att skriva svar

maria,söder

28 okt 2010 kl. 22:33

Har du sett herr kantarell…
Inte heller i visan begåvas han med förnamn, Kantarell, blek kantarell samt trattkantarell torde vara de korrekta svenska benämningarna..
Kram

0

Alla kan lära sig:)

Madde Småland

29 okt 2010 kl. 09:49

Har genom åren jag varit med på guiden läst dessa diskussioner om namn på kantarellen och det har livat upp mig. Att ett namn kan ge en sådan debatt;)
Många gånger verkar det vara svårt att få folk att förstå när man säger att man plockat kantareller. Då kommer oftast frågan “gula eller”? Ibland kommer även frågan “vanliga kantareller eller”?
Själv har jag lärt mig att det heter kantareller men i en del fall ger jag vika och säger gul eller vanliga bara för att slippa förklara vilken art jag menar.

Alla kan däremot lära sig om vi visar tålamod och fortsätter den eviga kampen om att lära ut. Jag har lärt mig och försöker även lära alla vänner som är intresserade:)

Även om många tycker det blir tjatigt när diskussionen om rätt namn dyker upp gång på gång så är det ändå flera nya människor som kanske läser och lär sig. För dom är det i så fall en ny kunskap att ta till sig.

0

Irene A

29 okt 2010 kl. 12:40

Det mesta har förändrats genom åren, även svampnamnen. Det är också en lärdom att ta till sig.

0

den danske svampe

29 okt 2010 kl. 22:36

jo och i oldtiden sa man gulkantarell och høstkantarell. nu heter det kantarell och trattkantarell och intet annat !!!!!!!

0

Svar till "JAS"

Annika

30 okt 2010 kl. 00:18

Jodå, visst fattar jag namnen på kantareller… ja jo, studerar ju om en hel del svampar via universitet. Men det var ju inte det mitt inlägg handlade om. Det jag vill ha sagt är att jag är attans trött på se herr dansk idiot förklara alla bara för att man inte delar hans åsikter. Svamp är för mig ett ganska nytt ämne om jag jämför med annat jag sysslat med och jag ser fram emot att lära mig på ett bra sätt, ur alla synvinklar. Känns ju inte bra att lära sig bara för att om någon säger; Fattar du inte detta så är du en stolle, lite mera kött på bena vill ju ialla fall jag ha. Jag kan förstå att för många återkommande forum deltagare så kan vissa frågor bli tjatiga, men för den saken skull så gör det ju inte frågan mer oviktig. Framför allt inte för den som ställer den.

Att jag strängt går emot dansk svamp med att tala om korvar och öl kan ju till viss del bero på att jag otaligt många gånger läst hans inlägg som säger; Här i danmark, Ni svenskar etc.

Jag är inte en människo föraktande person utan tvärtom! men när han som så många gångar talat om att Ni svenskar inte kan eller fattar som tappar jag tame tusan tålamodet!

Over and out!!!

0

Svar till JAS

den danske svampe

30 okt 2010 kl. 06:45

he he annika ! ser att du fortsætter bryta mot forumreglerna genom att benæmna mig som varande en idiot ! ” Det jag vill ha sagt är att jag är attans trött på se herr dansk idiot” intes speciellt fint sagt annika och længre ner i texten kallarfn du någon annan før stolle !!

ett litet tips till dig annika, droppa din svampstudier på universitet och søk in på en kurs i takt och ton och kanske också en kurs kring det felaktiga med særskrivningar…...ss

och før øvrigt annika så  ær jag inte dansk men væl svensk !! men min danska dotter syns att du ær en osedvanligt otrevlig svemsk som uttalar dig mycket rasistiskt om danskar som ett folk av pølseætande øldrickare som lider av fotsvamp !! jag ær benægen att hålla med henne !

du annika ær nog den mest obehagliga uppenbarelse hær på svampguiden någonsin. då slår t o m jimmy åkesson vad gæller rasisme !!!

0

Svar till JAS

Pochahontas

30 okt 2010 kl. 17:35

Visst är det särskrivning men ordet idiot skulle nog stå ihop med förklara, dvs, idiotförklara alltså inte dansk idiot…

0

Kerstin, Lindome

30 okt 2010 kl. 20:40

Det var ett förskräckligt oväsen på denna tråd…..?
Vi behöver en och annan svordom, en och annan kommentar från “den danske svamp” och ett och annat påstående om att kantareller är gula för att sätta lite krydda på alla trådar.
Visst vore det väl tråkigt om alla bara höll med??  -:)
Det finns så mycket orättvisor i världen som man kan lägga sin energi på istället för att hetsa upp sig över en och annan kommentar.
Fortsätt Du “Danske Svamp” att lägga dig i så skall jag ihärdigt påstå att de allra flesta kantareller är gula…
och Klas….
jag läser med ett brett smil dina inlägg.

0

Kerstin

Maric // Arlanda

30 okt 2010 kl. 22:32

KLOCKRENT!
Så rätt så!

0

Svar till ????

"JAS" Helsingborg

31 okt 2010 kl. 09:49

Svar till JAS, Vadå svar till mig? Annika hade ett svar till mig men resten fattar jag inte!

0

Svar till ????

guza

31 okt 2010 kl. 11:23

rubriken hänger med från den ruta man klickar svara i….

0

Svar till guza

"JAS" Helsingborg

31 okt 2010 kl. 15:07

Jo jag vet, ville bara göra debattörerna lite uppmärksamma på detta för det kan ju leda till en massa ?????? och förvecklingar precis som det inte räcker som det är eller hur;)

0

den danske svampe

1 nov 2010 kl. 16:20

visst, det ær næstan så man saknar stollarna bengt och bo her…....SS

0

katarina

7 nov 2010 kl. 01:08

höstkantareller å trattkantareller är samma svamp.sen finns det några till.

0

klas jaederfeldt

7 nov 2010 kl. 01:26

de flesta kantarellerna växer på hösten, altså är alla höstkantareller, en av de arter.
som växer på hösten är trattkantareller

så det går inte att säga att höstkantareller är = trattkantareller

0

Leffe

7 nov 2010 kl. 07:17

Stolen dansk, som alltid måste älta saker som har massor med år på nacken, kommer vi dock inte att sakna!

0

Svar till ????

Hans v E

7 nov 2010 kl. 10:37

Det som KALLAS höstkantarell HETER trattkantarell. Det som KALLAS gul kantarell HETER KANTARELL. Det som KALLAS sommarkantarell HETER blek kantarell. Det som KALLAS falsk kantarell HETER narrkantarell och har också HETAT brandgul trattskivling.

0

Namn

Jan A, Uppsala

7 nov 2010 kl. 11:06

Klas gjorde här bort sig på sitt egna sätt, Hans på sitt.
I verkligheten kallar vi allting precis vad vi vill. Om tillräckligt många kallar t. ex. en svamp på samma, gemensamma sätt, kan man kanske efter en tid säga att den heter så.  Detta förhindrar dock inte andra att helt legalt kalla denna svamp för något helt annat. 
Med tanke på den fullkomligt galna ”vetenskapliga namnbytarcirkusen” är det bara löjligt att gaffla om benämningar på olika kantareller.
Jag ber också att få pepåka att fader Fries kallade kantarellen (den som är gul) för ”ätlig kantarell”. Den har således inte alls alltid hetat bara ”kantarell” som vissa tidigare påstått.  Och visst tycker jag att den fortfarande är den i särklass mest ätliga.  Men eftersom det finns människor som äter också andra kantareller tycker jag att ”gul kantarell” är ett mycket bra namn - och hoppas att alltfler börjar kalla den så…!

0

Namn- Jan A

Actu tetigisti

7 nov 2010 kl. 16:42

Tack !

0

jan

klas jaederfeldt

7 nov 2010 kl. 20:15

du skriver att om tillräckligt många människor kallar en sak för ett visst namn så gäller det, om jag förstod dej rätt.
så att om tillräckligt många börjar kalla dej för t.ex Vera karlsson, tycker du då att det är ditt namn?

0

jan

Jan A, Uppsala

7 nov 2010 kl. 20:37

Den slutsatsen bör du vara stolt över, Klas.

0

jan

Actu tetigisti -Igen !

7 nov 2010 kl. 20:39

Tack !

0

klas

BaWa

7 nov 2010 kl. 21:34

Hur stor chans är det att tillräckligt många börja kalla Jan A för Vera Karlsson? Din liknelse haltar lika mycket som din polemik.

0

jans namn

klas jaederfeldt

7 nov 2010 kl. 21:49

det var inte frågan om hur stor chansen är att någon kallar jan vera,utan att OM det var så att många kallade honom det, Skulle det isåfall vara hans namn????

0

jans namn

BaWa

7 nov 2010 kl. 21:53

Om inte om hade funnits hade katta varit kung….

0

jans namn

"JAS" Helsingborg

7 nov 2010 kl. 21:54

Kung Markatta, finns ju;)

0

ok då vi säger så här då

klas jaederfeldt

7 nov 2010 kl. 21:56

om tillräckligt många kallar banan för apelsin, skall namnet apelsin gälla då????

0

ok då vi säger så här då

Lennart S

7 nov 2010 kl. 22:10

Detta var verkligen humor! Tack Klas för ett gott skratt på söndags kvällen!

0

ok då vi säger så här då

Icke troende

8 nov 2010 kl. 17:02

Spännande läsning. Heter jorden, jorden eller heter den moder jord eller kanske Tellus ? Bara för att vi kallar saker för annat än deras riktiga namn i folkmun eller av okunskap så betyder deet självklart inte att sakerna får det namnet. Det händer i och för sig att levande personer kallas för smeknamn under en längre tid och sedan tar sig det smeknamnet som sitt namn. Men då är det personen själv som väljer det. Inte alla andra som valt att kalla personen vid smeknamnet.
Kantarell är kantarell. (punkt) Var ligger felet i att den heter det. Den är gul. Jepp. Inga problem med det. Kan man kalla den gul kantarell. Jajjamensan det kan man om man vill. Man kan äva kalla den skitsvamp om man så önskar. Ska den ha namnet “skitsvamp” bara för att jag kallar den för det? Tror inte det.

0

ok då vi säger så här då

Lill, Skellefteå

8 nov 2010 kl. 18:24

Kärt barn har många namn!!!
Ta t.ex. hjortron, här kallar många de för snåttrern (vet inte om jag stavade rätt). Finns säkert många namn för olika saker runt om i landet.
Kantareller får heta vad de vill för min del, men jag kommer att säga gula kantareller för då vet alla vad jag pratar om. Även de okunniga.
Hittade förresten torkade “gula” kantareller från Italien på Ica i dag, men de var allt annat än gul! URK!!!

0

ok då vi säger så här då

den

8 nov 2010 kl. 18:33

lill ! skandal att ica importerar torkade italienska kantareller ! før det førsta ær torkade kantareller ikke mænniskeføda og før det andra ær det heller inte speciellt miljøsmart. vi får nog tala med ica stig om det…....ss

sen håller jag inte med dig ! de okunniga skall ju læras till att det heter kantareller og inte gula kantareller. før min skull får de okunniga gærna tro att narrkantarell ær kantarell før de ær ju gula bægge 2…....og så slipper vi kanske de okunniga som æven plockar narrkantarell i tro om att det ær det som vissa okunniga kallar før gulkantarell.

før egen del har jag denna svampsæsong sett vældigt få svamsnyltingar i skogen, vare sig de som angriper karl johan eller de som plockar “mina” svampar. men klart i danmark ær ju de flesta ganska okunniga om svampar….og okunskap ær ju något som i vissa situationer kan vara positivt….bara det inte blir allt før påtrængande…...ss

0

ok då vi säger så här då

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 18:35

tidigare inlææ ær fra den danske svampe

0

ok då vi säger så här då

Lill, Skellefteå

8 nov 2010 kl. 18:56

Här uppe plockas det för fullt. Var inte många av mina ställen jag fick ha för mig själv i höst, men det gör inget. Jag är bara glad att andra kan få nöjet de med. Som tur är så är skogen stor så det räcker åt alla.

Du får försöka prata med Ica Stig. De som jobbar på affärerna här löns det inte prata med. De fattar inget. Försökte en gång visa hon som var ansvarig på Coop skillnaden mellan torkade Italienska bruna Karljohan och vita fina torkade Svenska Karljohan. Hennes kommentar var att den Italienska även innehöll Stensopp. :-)
När det gäller torkade kantareller så tycker jag det är upp till var och en att avgöra själv om de tycker det är gott. Jag kan lova dig att om du hade fått smaka på min stuvning gjord på torkade kantareller så hade du blivit överraskad. Den är supergod och det finns inte minsta antydning till beska i den.

0

ok då vi säger så här då

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 22:39

hej lill !

jo nog ær skogarna større i norrland æn i jylland…..min bæsta karl johan skog ær 2 ggr 3 km men gav rundt 100 kg i somras og dær var inga svampsnyltingar…......ss kantarellskogen ær ca 7 ggr 8 km och ger vart år ca 40 kg. bægge skogarna ær omringade av jordbruksmark, sommarhus og tyska turister….....ss

håller med dig om att butikspersonal kan nada om svamp. hær i aalborg sælger salling, svarande till N K kvalitetsmæssigt, helt oætliga og ruttna polska og vitrysska kantareller till 150 dkr per kg…... efter evigt klagande sænde mig varuhuschefen vin før 300 dkr før at jag skulle sluta klaga….....ss

0

ok då vi säger så här då

Bo E

9 nov 2010 kl. 11:50

de torkade italienska “gula kantarellerna” har jag i minnet att nån på guiden förra året avslöjade som varande gulröd trumpetsvamp.

vad gäller torkad stensopp så kan den ibland dra åt brunt, men jag har ingen säker teori om varför vissa exemplar blir mörkare och andra vita efter torkning - kanske har det att göra med vilket utvecklingsstadie svampen var i när den plockades(?)

sen har ju de flesta soppar brun hatthud som ofta mörknar något vid torkning

och strävsopp och sandsopp kan bli väldigt mörk - nästan svart vid torkning

0

ok då vi säger så här då

ruskprick

9 nov 2010 kl. 12:29

vad är karl johan??
stensoppen däremot den är goood den! :)

0

ok då vi säger så här då

Knorrhane

9 nov 2010 kl. 14:04

Vad är en ruskprick?? Är det rusk,från latinets ruskus ruskus (skitväder) och ordet prick från tyskans pricktich som betyder-STOR sak av liten punkt.Eller är du kompis med Skrållan??Kanske du som andra har sån svår svampångest, nu när säsongen nått sin kulmen, att du mår som en ruskprick—-)))Naaahh en korvmacka å allt är bra!!!

0

ok då vi säger så här då

Lill, Skellefteå

9 nov 2010 kl. 18:02

Karl johan vet jag inte vad det är. Karl-Johan är ett namn (vad jag vet). Karljohan däremot är ett annat namn för stensopp (Boletus edulis) Benämns som det i de flesta svampböcker så jag antar att det är ett erkänt namn.

Torkade stensoppar kan dra lite åt brunt, ja. Men de torkade från Italien som finns på affären här kan jag lova är mer än normalt brun. De är värre än de där balkongtorkade som vi såg exempel på här tidigare i höst.
De gula (stod så på påsen) kantarellerna var kantareller, inte rödgula. Finns säkert fler Italienska leverantörer.

0

ok då vi säger så här då

Hasse

10 nov 2010 kl. 10:23

Torkad stensopp från italien köper jag aldrig mer.Smakade absolut ingenting.
Som tur är var höstens skörd riklig-så jag står mig nog ett par år nu.
Brunsopp blandad med stensopp i en sås är oslagbar.

0

ok då vi säger så här då

"JAS" Helsingborg

10 nov 2010 kl. 18:12

Kollade torkad svamp på Coop Forum häromdagen och alla från Italien och alla verkade sega alltså inte vad vi brukar säga “knastertorra” och då får jag för mig om att de är preparerade på något vis så att de inte skall mögla och antimögelmedel är inget roligt medel, förutom det så ser de inget roliga ut framför allt inte om man jämför med sina egna. Om man frågar personalen om svamp så vet de inte ett jota, de kanske kan en del om grönsaker men inget om svamp, nej förresten de kan inte så mycket om grönsaker heller inte när jag på skoj börjar fråga lite mer ingående om var, hur och när osv. då blir de oftast ställda. Jag menar, jag har både odlat, varit grönsaksgrossist och ätit nästan uteslutande vegokost i snart 40 år. Jag tycker nästan synd om dem när jag börjar på och föreläsa om det de har i sina diskar;)

0

Evus

14 nov 2010 kl. 15:26

Jag såg också programmet när det gick första gången.
Jätte kul, och att även få se din frus fina färgade garner.

Lite avis, jag hade också görna blivit bjuden på mat i det köket av den värden :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone