annika !
du verkar inte veta speciellt mycket om mig ! jag drikker inte øl og spiser heller ikke pølser !! og før att gøradig æn mer besviken så har jeg heller inte fotsvamp !!!
dæremot plockar jag riktigt mycket svamp hær i danmark. i år cirka 250 kg. kantarell, trattkantarell, karl johan varav en hel del av den som er symbios med tall, aspsopp, tegelrød bjørksopp, bjørksopp, blek taggsvamp, ostronskivling citrongul slemmskivling, stolt fjællskivling och snøbollschampinjon. sæljer en del till några av danmarks førende gourmetrestauranger samt till torghandlare. givetvis æter jeg svamp så gott som dagligen.
under en ferie i jæmtland i somras plockade jag så ca 20 kg tegelrød birkehatt.
så annika nu har jag førklarat før dig vad jag gør hær !
vad gør du sjælv hær annika annat æn kastar okvædningsord mot genuint svampintresserade som undertecknad ???
Det må va skett att den danske svampe tillfört “skit” på forumet tidigare.
Men alla kan faktiskt ändra sig.
Så jag tycker ditt inlägg, Annika var ett slag under bältet.
Tro mig, jag har tjafsat med personen ifråga, men det var då det.
Låt dåtid vara dåtid.
Så härligt undergörande att den danska svampen låter bli att trassla in sig i ämnen typ TV-licens och annat. Så länge han håller sig till svamp så känns medverkan helt rätt.
Skrytet över hur enormt mycket betalt han får för de svampar han säljer verkar också ha klingat av.
Jag anser inte att svampintresset ligger i hur många kilon man plockar eller vilka som köper den. Men återkommande så hackar du på oss, vilket är mycket tröttsamt! Står för jag skrivit ovan även om någon anser det vara ett slag under bältet.
kalle, nær jag skriver om priser på svamp så ær det inte før att skryta utan før att upplysa andra sælare og køpare om marknadslæget. før øvrigt har ca 10 kg k j i år sålts till 300 dkr per kg, men så var det 1 a sortering !
har noterat att du hær på sidan uppmuntrat till førsæljning av torkade kantareller. knappast speciellt seriøst då de flesta svamp och matlagningskunniga ær eniga om at torkade kantareller enbart hør hemma i soptunnan !!!
Nej det är inte rasistiskt att tycka att du gång efter gång hoppar på oss, inte heller att säga ifrån att du tycker för mycket.
Dina kommentarer på detta Forum kan liknas med kommunism. Ofta får man en känsla av att du idiot förklarar människor bara att för att du tycker att du vet så mycket bättre, med anledning av alla dina plockade kilon.
Alla måste få säga sitt oavsett vad du tycker om det hela. Du kan bannimej inte tala om att alla tänker och tycker fel bara för att du har din åsikt. Du kan presentera din åsikt som alla andra!
Alla är inte ute att plocka hundratals med kilon av en sort.
Jag som studerar om svamp, skiter fullkomligt i dina kilon och vilka resturanger som köper in. Viktigt är att man diskuterar på en normal nivå och respekterar det. Anledningen till mitt uttalande om dig som korvätande, öldrickade fotsvampsgubbe må vara dumt men fan vad du retar upp en.
he he annika ! den var kul !!! alltså att mina kommentarer liknas vid kommunism !!!!
all historisk kunskap har ju visat att kommnismen ær førdummande, så då ær du førmodligen en av stalins och ohrlys medløpare…..ss
har aldrig skrivit vilka restauranger jag sæljer till.sjælv tycker jag det ær kul att læsa vad andra plockar sæljer og får betalt før sina svampar och glæds med dem.
men det ær ju ett typiskt kommunistdrag att vara avundsjuk og inte kunna glædja sig samman med andra.
og annika kom nu inte och gnæll øver att jag skriver om kommunism hær. det var du som drog in æmnet nær du skulle føresvara din rasistiska åsikter.
kommunist og rasist i en og samma person, tja det ær nog vanligare æn man tror så du ær nog dessværre inte så ovanlig annika .....ss !!
Jag brukar inte tjafsa så mycket här MEN vad menar du Annika? Om du nu studerar svamp så vet du att det INTE finns Gula kantareller inte heller Höstkantareller vilket vår vän från Danmark så snällt påpekar för Helena även om Helena gjorde inlägget med en blinkning. Vad du däremot skriver om “den danske svampe” är egentligen oförlåtligt och dumt. Och stakars Klas som blev av med sin tråd så drastiskt, så kan det gå när det glappar för mycket:(
vaa??? finns det inte gula kantareller???? jag plockade ju över 2 kg idag…. Fast det var förstås i Södermanland, inte Skåne - där kanske det inte finns… Sen är ju förstås artnamnet på de gula kantarellerna endast detsamma som släktnamnet vilket ibland leder till litet bryderier som i en tråd häromsistens om bleka kantareller som då uppfattades som om det gällde arten som heter blek kantarell. Konstigt det där att vissa arter inte kan få ha egna namn….
Har genom åren jag varit med på guiden läst dessa diskussioner om namn på kantarellen och det har livat upp mig. Att ett namn kan ge en sådan debatt;)
Många gånger verkar det vara svårt att få folk att förstå när man säger att man plockat kantareller. Då kommer oftast frågan “gula eller”? Ibland kommer även frågan “vanliga kantareller eller”?
Själv har jag lärt mig att det heter kantareller men i en del fall ger jag vika och säger gul eller vanliga bara för att slippa förklara vilken art jag menar.
Alla kan däremot lära sig om vi visar tålamod och fortsätter den eviga kampen om att lära ut. Jag har lärt mig och försöker även lära alla vänner som är intresserade:)
Även om många tycker det blir tjatigt när diskussionen om rätt namn dyker upp gång på gång så är det ändå flera nya människor som kanske läser och lär sig. För dom är det i så fall en ny kunskap att ta till sig.
Jodå, visst fattar jag namnen på kantareller… ja jo, studerar ju om en hel del svampar via universitet. Men det var ju inte det mitt inlägg handlade om. Det jag vill ha sagt är att jag är attans trött på se herr dansk idiot förklara alla bara för att man inte delar hans åsikter. Svamp är för mig ett ganska nytt ämne om jag jämför med annat jag sysslat med och jag ser fram emot att lära mig på ett bra sätt, ur alla synvinklar. Känns ju inte bra att lära sig bara för att om någon säger; Fattar du inte detta så är du en stolle, lite mera kött på bena vill ju ialla fall jag ha. Jag kan förstå att för många återkommande forum deltagare så kan vissa frågor bli tjatiga, men för den saken skull så gör det ju inte frågan mer oviktig. Framför allt inte för den som ställer den.
Att jag strängt går emot dansk svamp med att tala om korvar och öl kan ju till viss del bero på att jag otaligt många gånger läst hans inlägg som säger; Här i danmark, Ni svenskar etc.
Jag är inte en människo föraktande person utan tvärtom! men när han som så många gångar talat om att Ni svenskar inte kan eller fattar som tappar jag tame tusan tålamodet!
Over and out!!!
he he annika ! ser att du fortsætter bryta mot forumreglerna genom att benæmna mig som varande en idiot ! ” Det jag vill ha sagt är att jag är attans trött på se herr dansk idiot” intes speciellt fint sagt annika och længre ner i texten kallarfn du någon annan før stolle !!
ett litet tips till dig annika, droppa din svampstudier på universitet och søk in på en kurs i takt och ton och kanske också en kurs kring det felaktiga med særskrivningar…...ss
och før øvrigt annika så ær jag inte dansk men væl svensk !! men min danska dotter syns att du ær en osedvanligt otrevlig svemsk som uttalar dig mycket rasistiskt om danskar som ett folk av pølseætande øldrickare som lider av fotsvamp !! jag ær benægen att hålla med henne !
du annika ær nog den mest obehagliga uppenbarelse hær på svampguiden någonsin. då slår t o m jimmy åkesson vad gæller rasisme !!!
Det var ett förskräckligt oväsen på denna tråd…..?
Vi behöver en och annan svordom, en och annan kommentar från “den danske svamp” och ett och annat påstående om att kantareller är gula för att sätta lite krydda på alla trådar.
Visst vore det väl tråkigt om alla bara höll med?? -:)
Det finns så mycket orättvisor i världen som man kan lägga sin energi på istället för att hetsa upp sig över en och annan kommentar.
Fortsätt Du “Danske Svamp” att lägga dig i så skall jag ihärdigt påstå att de allra flesta kantareller är gula…
och Klas….
jag läser med ett brett smil dina inlägg.
Klas gjorde här bort sig på sitt egna sätt, Hans på sitt.
I verkligheten kallar vi allting precis vad vi vill. Om tillräckligt många kallar t. ex. en svamp på samma, gemensamma sätt, kan man kanske efter en tid säga att den heter så. Detta förhindrar dock inte andra att helt legalt kalla denna svamp för något helt annat.
Med tanke på den fullkomligt galna ”vetenskapliga namnbytarcirkusen” är det bara löjligt att gaffla om benämningar på olika kantareller.
Jag ber också att få pepåka att fader Fries kallade kantarellen (den som är gul) för ”ätlig kantarell”. Den har således inte alls alltid hetat bara ”kantarell” som vissa tidigare påstått. Och visst tycker jag att den fortfarande är den i särklass mest ätliga. Men eftersom det finns människor som äter också andra kantareller tycker jag att ”gul kantarell” är ett mycket bra namn - och hoppas att alltfler börjar kalla den så…!
Spännande läsning. Heter jorden, jorden eller heter den moder jord eller kanske Tellus ? Bara för att vi kallar saker för annat än deras riktiga namn i folkmun eller av okunskap så betyder deet självklart inte att sakerna får det namnet. Det händer i och för sig att levande personer kallas för smeknamn under en längre tid och sedan tar sig det smeknamnet som sitt namn. Men då är det personen själv som väljer det. Inte alla andra som valt att kalla personen vid smeknamnet.
Kantarell är kantarell. (punkt) Var ligger felet i att den heter det. Den är gul. Jepp. Inga problem med det. Kan man kalla den gul kantarell. Jajjamensan det kan man om man vill. Man kan äva kalla den skitsvamp om man så önskar. Ska den ha namnet “skitsvamp” bara för att jag kallar den för det? Tror inte det.
Kärt barn har många namn!!!
Ta t.ex. hjortron, här kallar många de för snåttrern (vet inte om jag stavade rätt). Finns säkert många namn för olika saker runt om i landet.
Kantareller får heta vad de vill för min del, men jag kommer att säga gula kantareller för då vet alla vad jag pratar om. Även de okunniga.
Hittade förresten torkade “gula” kantareller från Italien på Ica i dag, men de var allt annat än gul! URK!!!
lill ! skandal att ica importerar torkade italienska kantareller ! før det førsta ær torkade kantareller ikke mænniskeføda og før det andra ær det heller inte speciellt miljøsmart. vi får nog tala med ica stig om det…....ss
sen håller jag inte med dig ! de okunniga skall ju læras till att det heter kantareller og inte gula kantareller. før min skull får de okunniga gærna tro att narrkantarell ær kantarell før de ær ju gula bægge 2…....og så slipper vi kanske de okunniga som æven plockar narrkantarell i tro om att det ær det som vissa okunniga kallar før gulkantarell.
før egen del har jag denna svampsæsong sett vældigt få svamsnyltingar i skogen, vare sig de som angriper karl johan eller de som plockar “mina” svampar. men klart i danmark ær ju de flesta ganska okunniga om svampar….og okunskap ær ju något som i vissa situationer kan vara positivt….bara det inte blir allt før påtrængande…...ss
Här uppe plockas det för fullt. Var inte många av mina ställen jag fick ha för mig själv i höst, men det gör inget. Jag är bara glad att andra kan få nöjet de med. Som tur är så är skogen stor så det räcker åt alla.
Du får försöka prata med Ica Stig. De som jobbar på affärerna här löns det inte prata med. De fattar inget. Försökte en gång visa hon som var ansvarig på Coop skillnaden mellan torkade Italienska bruna Karljohan och vita fina torkade Svenska Karljohan. Hennes kommentar var att den Italienska även innehöll Stensopp. :-)
När det gäller torkade kantareller så tycker jag det är upp till var och en att avgöra själv om de tycker det är gott. Jag kan lova dig att om du hade fått smaka på min stuvning gjord på torkade kantareller så hade du blivit överraskad. Den är supergod och det finns inte minsta antydning till beska i den.
hej lill !
jo nog ær skogarna større i norrland æn i jylland…..min bæsta karl johan skog ær 2 ggr 3 km men gav rundt 100 kg i somras og dær var inga svampsnyltingar…......ss kantarellskogen ær ca 7 ggr 8 km och ger vart år ca 40 kg. bægge skogarna ær omringade av jordbruksmark, sommarhus og tyska turister….....ss
håller med dig om att butikspersonal kan nada om svamp. hær i aalborg sælger salling, svarande till N K kvalitetsmæssigt, helt oætliga og ruttna polska og vitrysska kantareller till 150 dkr per kg…... efter evigt klagande sænde mig varuhuschefen vin før 300 dkr før at jag skulle sluta klaga….....ss
de torkade italienska “gula kantarellerna” har jag i minnet att nån på guiden förra året avslöjade som varande gulröd trumpetsvamp.
vad gäller torkad stensopp så kan den ibland dra åt brunt, men jag har ingen säker teori om varför vissa exemplar blir mörkare och andra vita efter torkning - kanske har det att göra med vilket utvecklingsstadie svampen var i när den plockades(?)
sen har ju de flesta soppar brun hatthud som ofta mörknar något vid torkning
och strävsopp och sandsopp kan bli väldigt mörk - nästan svart vid torkning
Vad är en ruskprick?? Är det rusk,från latinets ruskus ruskus (skitväder) och ordet prick från tyskans pricktich som betyder-STOR sak av liten punkt.Eller är du kompis med Skrållan??Kanske du som andra har sån svår svampångest, nu när säsongen nått sin kulmen, att du mår som en ruskprick—-)))Naaahh en korvmacka å allt är bra!!!
Karl johan vet jag inte vad det är. Karl-Johan är ett namn (vad jag vet). Karljohan däremot är ett annat namn för stensopp (Boletus edulis) Benämns som det i de flesta svampböcker så jag antar att det är ett erkänt namn.
Torkade stensoppar kan dra lite åt brunt, ja. Men de torkade från Italien som finns på affären här kan jag lova är mer än normalt brun. De är värre än de där balkongtorkade som vi såg exempel på här tidigare i höst.
De gula (stod så på påsen) kantarellerna var kantareller, inte rödgula. Finns säkert fler Italienska leverantörer.
Kollade torkad svamp på Coop Forum häromdagen och alla från Italien och alla verkade sega alltså inte vad vi brukar säga “knastertorra” och då får jag för mig om att de är preparerade på något vis så att de inte skall mögla och antimögelmedel är inget roligt medel, förutom det så ser de inget roliga ut framför allt inte om man jämför med sina egna. Om man frågar personalen om svamp så vet de inte ett jota, de kanske kan en del om grönsaker men inget om svamp, nej förresten de kan inte så mycket om grönsaker heller inte när jag på skoj börjar fråga lite mer ingående om var, hur och när osv. då blir de oftast ställda. Jag menar, jag har både odlat, varit grönsaksgrossist och ätit nästan uteslutande vegokost i snart 40 år. Jag tycker nästan synd om dem när jag börjar på och föreläsa om det de har i sina diskar;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.