Efter mycket letande kyckades jag att fylla en korg med kantareller, men inte står de tätt presis. Men oj, vad karljohan, orkar inte ta rätt på flera.
Fråga ett.På en myrstack växte denna som jag tror, champinjon. Skivor rosa mot brunt, men ingen ring och hatten är relativt slät och ljus med lite bruna inslag. Har jag rätt om arten ?
Fråga två. En svamp som jag aldrig sett tidigare, men som jag tror är blodsopp ?
Foten skiftar något i gult , men mest rött. Hatten mörkbrun, sammetsluden och när jag bryter i den är hattköttet först gult, för att fort blåna. Vad är det ?
Gjorde en pytt i panna på kvällningen med allsköns svampar, både smör och grädde och jag mår ännu finemang.
Ha en trevlig helg alla svamentusiaster !
P.s en st jättestor kantarell D.s
Jodå vitspröding finns över hela landet, men jag tror Hans tittade lite för hastigt på bild 1. Vid fotbasen syns en tydlig knöl. Det är förmodligen knölchampinjon:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_sylvicola
Visst ser det ut som blodsopp på bild 2.
Den första vågar jag inte uttala mig om men den andra ser definitivt ut som en blodsopp. Här är några kännetecken:
1. Hatthuden är mycket mörk och ser ut som den är gjord av sammet.
2. Foten saknar ådring och har mycket små karminröda prickar på gulaktig bottenfärg istället.
3. Den växer i lövskog, speciellt ihop med ek eller bok (någon enstaka gång kan du hitta den i barrskog).
Det är en god matsvamp, men den blir inte vare sig bra eller god om man torkar den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.