Även om hösten har slagit till ordentligt även här i sydligaste delen av landet så kan man göra en fin utflykt, häng med nu;)
Söndag morgon, frosten tindrar i gräset, solen första strålar stiger över hustaken i öster, första riktigt kalla morgonen – 5g här i Hbg. Dags att ge sig ut i den gnistrande naturen men först en bild från trädgården och så en från jordbruksområdet öster om staden 3an, en bild från en liten park i Kågeröd en litet samhälle som fortfarande sover och kurar i den kalla morgonen.
Serie 2. Nu bär det av upp på Söderåsen, naturen och vädret visar sig verkligen från sin mest bedårande sida, stannar till vid dammarna i Finntorp för att se om det finns några tuvskivlingar där men det är bara vackert. Inga svampar, så färden går vidare till en svamprik del av Klåveröds strövområde men där är det också bara vacker. Det är mycket folk ute här och det hörs skratt och stoj fån barn i skogen. Vad härligt att det finns människor som orkar stiga upp tidigt en söndagsmorgon och ta med sina barn ut på äventyr i skogen. Bild 1 Finnorps dammen med rastplats, 2an & 3an från dammarna vi Klåveröd. När jag stoppat ner kameran vakar en stor öring alldeles vid strandkanten, härligt.
Serie 3. Nu måste jag hitta lite frostnupna svampar annars blir det kanske liv i luckan. Vid Vargadalen hittar jag några som jag tror är laxskivlingar men är långt ifrån säker, de är sköra och faller i bitar när jag tar i dem och det klirrar som krossat glas. Lägg märke till lövet långt ner i mitten på andra bilden, det ser ut so en fjäril men är ett löv med ”gallar”. Här finns en liten ”skog” med för Skåne mätt rätt gamla granar, en granplantage som har fått stå orörd.
Serie 4. Jag fortsätter resan genom ett allt mer solbelyst landskap, färgerna fulkomligt vräker sig över mig. Nu närmar jag mig Kopparhatten och jag har tagit mig ner på den motsatta sidan av åsen, den östra, jag stannar till utanför Ljungbyhed och tar en bild upp mot åsen och ler åt de som säger att Skåne är platt och består av leriga åkrar, så fel, så fel. Straxt innan avfarten mot Skäralid stannar jag ännu en gång för att föreviga några frostgnistrande Örnbräken. Sedan är jag inne i bokskogen på väg mot en av mina smått magiska stubbar. Här har jag tidigare hittat minst 5 olika arter av myxomyceter, spänningen stiger
Serie 5. Jodå ”stubben” överaskar även idag, ibland, eller rätt ofta begriper jag mig inte på dessa ”amöbor” bara på några dagar och med kallt och torrt väder har en myxomycet utvecklats här och inte bara på stubben utan på löven och på en pinne alldels i närheten, en Brefeldia maxima, Stubbsmet i ett tidigt stadium.
Serie 6. Några pyttesmå honungsskivlingar, tittar upp ur mossan, det är verkligen ett honungsskivlings år här nere, de finns överallt i alla stadier. Jag vänder kosan mot Skärsdammen och på väg dit så ser jag en myxomycet lyser som en liten nåldyna på ändträt av en låga.
Serie 8.
Jag har bestämt mig för att ta en lång promenad runt den norra delen va Kopparhatten, jag hinner inte långt fören denna skönhet dyker upp en bit upp i en bok någon tofsskivling men den sitter för högt upp för att kolla närmare och riva ner den vill jag så klart inte göra.
Men Hans, det ÄR INTE något annat än honungsskivling jag vet att de ser ut som små röksvampar men det ÄR honungsskivling jag lovar. Vårtig röksvamp - Lycoperdon perlatum brukar se lite annorlunda ut “hatten” eller vad vi nu skall kalla knoppen brukar vara bredare än foten även på mycket små ex. och som du ser på “mina” så är det tvärt om foten är mer uppsvälld en knoppen och “vårtorna” brukar inte sträcka sig så långt ner på foten som de gör på “mina” honungsskivlingar vidare så sitter “vårtorna” hårdare fast på dessa små än på den Vårtig röksvampen.
Vore gladare om du hade ett förslag på tickan;)
Humm, Hans & Tony nu stångas ni med en envis Smålänning men jag är så klart inte sämre än att jag kan vika ner mig men först när jag är överbevisad och det blir jag kanske nästa vecka om de inte har frusit bort. Jag vet var dom var de har sin brevlåda:)
Ett tack skall tilläggas oxå för en gissning på tickan och ett tack till alla er som gillar det jag visar:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.