Kortfattat: vid svampjakt i blandskog hittade jag två (ja fler än så egentligen) intressanta svampar.
Den ena skulle jag spontant ha kallat “gulriska”, den var påtagligt gul, av risktyp, och gav ifrån sig en tydligt gul saft när jag skar i den. Jag kan inte placera den bland riskorna i svampboken.
Den andra skulle jag våga påstå var en kremla. Den var som gul-röd-orange-flammig på ovansidan och stack verkligen ut med sin färg, och undersidan och foten var citrongula, förmodligen av nedfallande sporer.
Jag tittade inte så jättenoga på dem, men de stannade kvar i huvudet och nu vill jag gärna veta vad de kan vara.
Några uppslag?
Kanske kan den andra svampen vara prickmusseron? Foten saknar ibland de röda prickarna, och ser helt gul ut.
http://perso.orange.fr/smme/cha/tricholomopsis_rutilans_1.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.