Vi hittade en svamp på Gotland i höst som jag har grubblat över i tre veckor. Har kommit fram till att det möjligen kan vara en Floccularia.
I första testet med Melzers reagens fick jag det till dextrinoida sporer. Gulbrunt tyckte jag, men nu har jag kollat igen och jämfört med sporer som ska vara amyloida. Det blir samma färg, och nu kan jag se en grön ton också. För gammal och kinkig reagens antagligen…
Bifogar bilder, hatten på det största exemplaret är inte mer än 4 cm.
Något klibbig hattyta.
Sporerna är släta, ellipsoida, amyloida, upp till ca 10x6 my, relativt tjockväggiga.
Första bilden är tagen på växtplatsen, mossbevuxen barrmatta under gran. Tall finns också i närheten.
Någon som känner igen den, eller kan ge tips om vart jag kan skicka den och få hjälp med artbestämning..?
Floccularia?
Tack Hans för tipset, men jag tycker inte att det stämmer med Floccularia straminea. Den som har kallats det, har jag sett några gånger på utställningar och även hittat själv vid Oscarsstenen på Visborgs slätt utanför Visby. Det är en riktigt stor, gul och köttig sak. Se bild..
De här som jag hittade i år under granarna på Ekstakusten, är små och ganska tunnköttiga, exemplaren på bilden ca 15, 25, resp. 40 mm (det var den största jag hittade). Det enda som stämmer någorlunda med straminea är sporerna, men de är en aning större.
Floccularia straminea
Nu har jag grubblat i snart tre veckor till, och kommit fram till att det kanske kan vara en albinoform av ringtråding, Inocybe terrigena(!).
Storleken på svampen, sporform och spormått stämmer bra. Normalt färgade ringtrådingar fanns ju här och där i omgivningarna också.
Mina böcker säget inget om amyloid reaktion på sporerna, men på en svamp som normalt är brunsporig, skulle det förmodligen inte synas..
Ui vilken gammal tråd jag lyfter upp här, hoppas det är inget problem ;-) Jag stöd tillfälligt på tråden, därför jag rechercherade lite om Floccularia. Irene, har du kommit på något mera med svampen? Annars kanske man kan kolla om svampen har cystider, Floccularia ska ju inte ha såna (Funga Nordica).
Jodå Jonas, det är en Inocybe, dvs Mallocybe, en sektion som inte har metuloider. Det är en albinoform av terrigena eller något snarlikt i den gruppen. Jag skickade den till Göteborg, men har inte fått något klart besked. Jag misstänker att kollekten har hamnat i det runda arkivet :-(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.