0 2372 visningar

44 svar

VIldsvin!

kgb

22 okt 2010 kl. 17:47

Att vildsvinen ökat i antal är ju ingen nyhet, men nu har jag två gånger i höst även stött på dom ute i skogen.
Senaste gången var igår då jag gått ut i skogen för att sprida svamprens. Tio meter bort rusar de ut från under en gran. Det var läskigt!!!
Tidigare har jag bara gått ut ändå och tänkt att de är räddare för mig än jag är för dom, så det är ingen risk att stöta på dom…
Nu börjar jag fundera på om man vågar gå ut, det var kanske bara tur att de sprang iväg istället för rakt på mig?
Har ni träffat på dom nån gång när ni varit ute?
Vad gör man när det finns vildsvin i skogen? Vad gör ni? Struntar i dom, eller byter skog eller???

0

Tina Nordberg

22 okt 2010 kl. 18:16

Skogarna runt mitt hem är en populär hemvist för den. Det är uppbökat över stora områden.De visar sig sällan för mig.Har pratat om faror och inte faror med flera uppfödare. De säger att det handlar om otroligt vaksamma och skygga djur, som gör allt de kan för att hålla sig undan människan. Jag tänker inte ändra mina vanor, vet att finns där runt knuten och har koll på mig. Hör den ibland. De här små krabaterna visade sig för ett par veckor sedan. Yyvärr på allt för lång avstånd för min kamera. Å andra sidan hade vi kommit närmre varandra hade det inte blivit någon bild alls, så kvicka är de.

0

Helena A

22 okt 2010 kl. 20:30

I mina sörmlänska skogar finns det mängder. Har flera gånger sett dom och andra gånger bara hört när de försvinner.
Men precis osm Tina skrev de är så otroligt skygga och snabba.
De finns där och är inget att vara rädd för.
Självklart ska man ha respekt. Den gången jag stod öga mot öga med en jättegalt var väl ingen höjdare men han försvann smabbt som blixten.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2010 kl. 22:05

Bönderna/LRF i Skåne vill utrota dem då de aldrig har varit fler än nu och de förstör för miljoner på åkrar och i skogsbruket säger de. Jag har under alla mina många och långa vistelser i de skånska skogarna aldrig sett eller ens hört dem inte heller i de småländska skogarna där det oxå är gott om dem har jag sett dem men däremot hört dem vid något tillfälle. Jag bryr mig inte om dem mer än när jag är i ett område där de synbarligen finns och jag vistas i närheten eller skall passera genom tät vegetation då brukar jag ge ifrån mig lite ljud så de hör mig om de ligger där inne och trycker men de har förmodligen både sett och hört mig för länge sedan och dragit sig undan från den otrevliga varelsen som de antagligen tycker att vi människor är.

0

Maria o (Micke)

23 okt 2010 kl. 01:10

Ja,att vi delar skogen med vilda djur ser jag som en gåva, bävar för möte med såväl älg som vildsvin men det tillhör väl charmen..Träffade på en rejäl flock med “vildgrisar” i Rimbo, Skrämda galopperade såväl de som jag åt varsitt håll..Därefter har jag som vana att när jag ensam ger mig ut i skogen så sjunger jag högt och orent men håller alla vilda vänner på avstånd..

0

Grethe F

23 okt 2010 kl. 17:41

Jag har träffat på dom i dom Skånska skogarna men dom forsvinner snabbt

0

Bo E

23 okt 2010 kl. 17:52

ser ofta spår av dem
finns gott om dem nordost om Örebro och rykten säger att de synts även i andra väderstreck

har bara sett spår efter dem och känner mig knappast rädd i skogen

man ska naturligtvis ha respekt för de violda djuren i skogen men är bara glad att de finns där -
gör fina stigar och verkar inte käka upp svampen heller

0

Boman

23 okt 2010 kl. 17:55

Här i Salemskogarna är de jätte många och inte alls skygga, skyggheten gäller bara kring bilvägarna för att det skjuts från bilar nattetid.Rester efter tjuvjakt hittas ofta. De flyttar på sig när man låter mycket men kan lika gärna ligga kvar under granarna tills man är nån meter ifrån. Det har hänt mig två gånger inom loppet av en månad denna höst. Inte kul! Som tur är har de störtat åt rätt håll, bort från mig. De finns mindre än en ½ km från en större förort, typ Rosengård, och bökar redan sönder folks trädgårdar i villaområdet utanför. Dessutom bökar de sönder hela skogarna, vilka inte är stora här heller. Inte mycket svamp överlever deras framfart. Vet att det på sikt ska vara bra för växtligheten, men då måste de gå vidare och inte fortsätta böka i samma område. Vilket de är tvungna att göra här.
Flyttar nu till ett område där de ännu inte finns, men det är väl en tidfråga bara. Det har spritt sig i hela Stockholmsområdet och finns i Sätraskogen mot Bredäng och på öarna i Mälaren också.

0

Thomas i södertälje

24 okt 2010 kl. 02:17

instämmer som vanligt på bomans inlägg! Bor i södertälje o fler o fler av “mina” skogar blir uppbökade av svinen. o vissa ställen ligger bara några 100m från min bostad :(

0

"JAS" Helsingborg

24 okt 2010 kl. 09:00

Fram för mer tjuvjakt i era trakter alltså eftersom den “vanliga” jakten inte verkar funka. Jag undrar om det i era trakter görs som det görs i Skåne, alltså att man MATAR dem och att bagerier, kaféer och liknande lägger ut gammalt bröd till dem vilket jag tycker är idiotiskt om det inte i samband med detta förekommer en kontinuerlig jakt på dem i matningsområdet. Om man inte matar dem så måste de ju dra vidare när marken är uppbökad och deras naturliga föda blir mindre under en period. Jag äter inte kött men tror mig ändå besitta en del sunt förnuft, bättre att skjuta vildsvin än att släppa ut minkar;)

0

Helena A

24 okt 2010 kl. 10:11

I mina skogar finns det utfodringsplatser i mängder.
Vid ett par av dem så bedrivs det jakt men de andra är just utfodring enbart.

0

Boman

24 okt 2010 kl. 16:44

Stockholms stad matar tyvärr dem alldeles nära Norsborgs centrum i en skogsbacke. Och i skogarna nära odlingsmark finns det matautomater. Idiotiskt! Nu jagar man itne heller lika mycket som förr pga nån regel om lokala slakterier.
Gissar fö att rätt mycket av viltet på krogarna är tjuvskjutet. Vi ser spår av fyrhjuling i skogarna och grusvägarna rätt ofta, på ställen där man rundat avspärrningarna som markägaren installerat. Rester av slakt ligger spridda i skogen av älg, rådjur och gris. Som tur är äter grisen en del av det.

0

Bo E

25 okt 2010 kl. 13:09

tycker att man ska anmäla om man hittar rester efter tjuvjakt - om man har starka skäl att det är just tjuvjakt och inte rester av djur som t ex trafikskadats o omkommit - har sett en del sånt, mest älgskallar o ben, men man vet ju inte om det har legat några år eller hur det gått till
även legal älgjakt kan v’äl lämna en del avskräde åt korpen

gärna mer vildsvinsjakt o mer vildsvin i butikerna - det är de enda savin jag äter - man vet ju i alla fall att de inte kommer från nån förhatlig grisfabrik!

de värsta grisfabrikerna borde lixom minkfarmerna förbjudas snarast tycker jag - är i o f s inte helvegis men tycker att dsjuren ska behandlas med respekt och få leva ett naturligt liv innan de blir vår föda.
här i trakterna finns glädjande många köttproducenter som låter djuren beta fritt o det är bra både för djur och landskapsmiljön

0

buffy

25 okt 2010 kl. 14:35

Det är inte lyckat med tjuvjakt på vildsvin eftersom okunniga/ointresserade jägare ofta skjuter ledarsuggan ist för årsungarna el större galtar. Det blir då kaos i vildsvinsstammen för det är ledarsuggan som bestämmer när årsungarna får bli brunstiga och föröka sig. Skjuter man big mama sugg så blir det en ännu mer explosionsartad förökning av svinen, vilket ju absolut inte behövs.

Sen skall man absolut undvika att äta tjuvjagad gris eftersom den troligen inte är veterinärbesiktigad, och således kan den vara full av trikiner.

0

Boman

25 okt 2010 kl. 16:02

Vet det Buffy, är uppvuxen med en far som var bonde och som jagar. Våra egna grisar levde uteliv sommartid.  Tjuvjägarna lär skita i vilket hur som helst. Kroggästerna lär inte upplysas om var köttet kommer ifrån. Med de priser som en del krogar håller kan de omöjligt köpa kött från seriösa säljare. Varken biff eller vilt.

0

Bo E

25 okt 2010 kl. 16:39

Vill bara förtydliga att jag inte förespråkar tjuvjakt på något vilt!
Inte heller vildsvin!

Jag vill inte köpa nåt svin på “svarta marknaden” men välkomnar seriös hantering o försäljning av vildsvinskött i butiker

mvh

0

Boman

25 okt 2010 kl. 17:28

Bo, vi anmäler till markägaren varje gång vi hittar färska rester. De gamla vet man som sagt inte hur gamla de är. Om man hittar färska slaktrester i maj, som i år(sugga med smågrisar i livmodern), så är det definitivt tjuvslakt.

0

Helena A

25 okt 2010 kl. 19:37

Passerade en av vildsvinens utfodringsplatser idag.
Se bifogade bilder.
Äpplen och slaktrester efter älgtjur och kalv serveras just nu
till sugna grisar.

0

Gina

25 okt 2010 kl. 19:56

Förra året träffade jag på en stor galt (närmare 200 kg) i Bromma. Lite obehagligt då jag hade både en katt och hund i sällskap. Vi var alla lika rädda. Förr hade jag sommarställe i Trosa, där fanns det massor av vildsvin. Gick till utedasset med ficklampa och basebollträ (som om det hade hjälpt).

0

den danske svampe

25 okt 2010 kl. 20:08

køpte fryst svensk vildsvinstek på citygross førra veckan. blir intressant att smaka. i danmark importerar lyxkrogarna vildsvin fra sydafrika som smager værre æn industrigris…......ss

0

"JAS" Helsingborg

25 okt 2010 kl. 22:34

Läste i HD idag att man skjuter över 4000 vildsvin per år INNE i Berlin och i hela Tyskland minst 450 000 per år, jösses!!!

0

Elisabeth Jansson

25 okt 2010 kl. 22:37

För er som äter kött kan jag säga att vildsvin är mycket godare än gris.
Som korsning mellan nöt/gris smakar köttet om man kan förklara det så.
Hade förmånen att få ett helt vildsvin för många år sedan,vi sände trikinprov på köttet och det var okej!

0

den danske svampe

26 okt 2010 kl. 04:46

elisabeth, jo jag har smakat vildsvin tidigare og det ær suverænt ! industrigrisar dæremot tycker jag at man kan hålla sig långt ifrån. totalt smakløst og værsta form av djurplågeri !!

0

kgb

26 okt 2010 kl. 12:00

Har ätit vildsvin en gång förra året, det var gott, men det är också där jag helst vill möta det, i köttdisken på citygross!
Så sammanfattningsvis kan man alltså säga att sjung högt och falskt, ta med basebollträet ut i skogen och kanske en lång sjal att binda ihop det uppsprättade låret med, och fortsätt gå ut och plocka svamp?
Och så får jag gå ut lite oftare i skogen så de vänjer sig vid mig kanske? ( eller jag vid dom…)

Tack för alla inlägg iaf, det har varit bra att läsa, tror jag hade gillat att möta Tinas smågrisar, de var söta, Ginas 200 kgs galt behöver jag dock inte möta, mina var nog halvstora typer på 100 kg sisådär. Och så är jag himla glad att grisutfodringsplatsen en halv km bort inte är riktigt så äcklig med en massa slaktrester som den som Helena visade.

Nu ska jag ut och se om det finns några trattisar kvar!
Med lite tur slipper ni stöta på mig och min falsksång, den är nog mer skrämmande än vilka vildsvin som helst…  :-)

0

Boman

26 okt 2010 kl. 15:16

La just in ett recept på vildsvin

0

VIldsvin! recept

Bo E

26 okt 2010 kl. 16:21

tack boman för inspiration

det liknar nåt jag gjorde i söndax fast det var älgskav

har aldrig sett vildsvinskav i butik

borde kunna finnas tycker jag

blev sugen på skavgryta igen när jag läste receptet

tyvärr slut på enbär i mitt kök, men de kan man ju plocka året runt när man har vägarna förbi gamla enar
hittat rätt gott om dem i år - blir glad för såna fynd - nästan som att hitta svamp - ha ha

men nåt med torkad sandsopp kan det nog bli till kvällen…

0

VIldsvin! recept

My

26 okt 2010 kl. 16:24

Vildsvinsskav finns på Coop.

0

VIldsvin! recept

Bo E

26 okt 2010 kl. 16:30

tack my

det är bara några extra kliv från ica

ska kolla ikväll

mvh

0

VIldsvin! recept,att njuta...

Tok Maria

26 okt 2010 kl. 23:50

recept…vildsvin, gott fläsk,....
Förstod inte att vi människor slogs om proteinet, Vildgrisarna är här för ATT DOM ÄR IMPORTERADE,...så och även ni..Tillsammmans äger vi skogen, Älskar kött, svamp och mina grannar , hungrig äter jag allt…..

0

Boman

27 okt 2010 kl. 09:18

Hoppas du ändå inte äter dina grannar:-)
Själv äter jag inte kött av något slag men unnar gärna den som gör det.

0

Bo E

27 okt 2010 kl. 12:06

Vildsvinen är liksom en del andra arter återinplanterade därför att de utrotats av människan för hundratals år sedan - det hänger förmodligen ihop med folkökning, användande av eldvapen och bristande kunskap om de ekologiska systemen i äldre tider.

Nu har vi dem tillbaka på gott och ont - jag ser inte så mycket ont i vildsvinen men naturligtvis måste man reglera stammen eftersom de har få naturliga fiender, och välkommet tillskott i köttdiskarna är de oxå.

Har inte hunnit kolla efter skav på coop men såg att ica har stora vildsvinstekar både färska och frysta - lite för stora för min plånbok igår i alla fall…

0

"JAS" Helsingborg

27 okt 2010 kl. 14:29

Utrotade blev de redan på 1700 talet, åter inplanterades i häng någon gång under 40 talet och började rymma på 70 talet, humm det var mycket frihetslängtan under 70 talet:). Nu kan man ju undra över hur man lyckades utrota ett sådant fertilt svin med de jaktmetoder som då fanns att tillgå? Det var nog inte så svårt egentligen, mindre med skog åtminstone i södra Sverige och så fick väl bönderna och de livegna ställa upp som skallgång och så stod de “rike” där och sköt av vad som kom fram ur gömslena. Undrar om de utfodrade svinen på den tiden? Angående hur mycket skog det fanns då så vet jag inte riktigt men jag har läst om de Halländska och Småländska bönderna som sköt och sände iväg hela tågvagnsätt med orrar till Paris från den stora slätten som sträckte sig från Laholm i söder till Varbergstrakten i norr över till Kalmartrakten i söder och upp till Oskarshamnstrakten i norr, en enda stor ljunghed full med fågel och betande getter ett kargt och ogästvänligt landskap som måste ha påmint om hur det ser ut i Skottland idag. Inte så mycket svin där antagligen.

0

Bo E

27 okt 2010 kl. 15:52

tack JAS
du satte närmare årtal o lite fakta bakom mina antaganden

och under 1700-1800-talen lär ju även större delen av bergslagsområdet varit kalhuggt p g a vedåtgången vid järnbruken så det var nog mindre skog även i områdena norröver

möjligen kan man undra varför svinen inte kunde överleva i småland och tivedsskogarna men där kanske vargen höll efter dem

0

Mikael i Norrköping

27 okt 2010 kl. 19:22

Det kanske fanns många hungriga människor på den tiden?

0

Realisten

27 okt 2010 kl. 19:36

Helt allvarligt, tror du att vildsvinen ska ge sig på dig och skada dig? Tråkigt med folk som inte har någon som helst kunskap om djur och natur. Snälla, läs på fakta innan du gör inlägg.

0

Boman

27 okt 2010 kl. 19:48

Tråkigt med människor här som inte inser att svin, även vilda, beter sig på samma sätt oavsett om man tränger dem med vett och vilja eller av misstag. De är farliga och kan skada en allvarligt. Så att vara försiktig och föra lite extra oväsen när man vet att det är mycket gris i markerna är klokt.
Att det är någon enstaka flock i ett större område är stor skillnad från de 300-400 djur som rör sig i “mina” skogar.

0

Björn

28 okt 2010 kl. 19:22

I de skogar jag går i finns det gott om spår efter vildsvin, men det är inte ofta man ser dem. Enda gången jag råkat på grisar i skogen var för något år sen. Jag hörde lite mystiska ljud och jag smög mig närmre med kameran beredd. Plötsligt kommer fyra - ja FYRA grisar springandes rakt emot mig. Jag började föra allehanda oväsen och att skrämma dem, men det gjorde inte skillnad. När de var ca 15 meter bort gjorde jag den snabbaste trädklättringen jag någonsin gjort! :-) Grisar kan inte klättra…

Det verkade som om de var helt orädda för folk, då de kom åter ett par vändor runt trädet jag satt i, innan de försvann.

Vildsvin är normalt sätt både skygga och därmed harmlösa, men en sugga som försvarar sina kultingar eller en gris som är skadad kan vara riktigt farlig. De kan trycka ett ton med trynet (och eventuella betar) enligt en som föder upp vildsvin.

Så för att svara på frågan - gå kvar i skogen, men lär dig klättra i träd illa kvickt! ;-)

0

Madde Småland

29 okt 2010 kl. 10:07

Än så länge slipper vi iaf vildsvin i skogarna här hemmavid. En mindre flock var på väg åt vårt håll för några år sedan men de vände. Just där de vände hade vi det året ett lodjur som höll till så kan det ha påverkat deras val att byta riktning?

Vildsvinskött köper vi av en jägare som gärna jagar men inte vill ha köttet. Vi får hem svinet utan skinn, huvud och klövar. Här får det sen hänga svalt tills jägaren fått svar på trikinprovet. Vi betalar 400kr per gris så det täcker provet och ger jägaren lite extra för arbetet.

0

Thomas i södertälje

29 okt 2010 kl. 18:44

http://lt.se/nyheter/1.996183-nu-ska-svinen-fangas

Nu börjar dom tydligen bli lite för många.

0

Boman

29 okt 2010 kl. 20:52

Thomas, vad skrev de? Går inte att komma åt Lts server nu.

0

Boman

Thomas i södertälje

30 okt 2010 kl. 11:55

Jag provar o kopiera in texten.

Nu ska svinen fångas
Nu tas nya grepp mot vildsvinsplågan – kommunen ska sätta ut vildsvinsfällor i Lina.
– Vi vill testa detta, säger Håkan Thoresson, fastighetsförvaltare i kommunen.

RelateratArtikelbilder

Fotograf: LT-arkiv
Vildsvinen kommer allt längre in i stan. Så sent som natten mot torsdag denna vecka sköts två svin av kommunens jägare i Ronna.
– De sköts i trakten av Kämpevägen, berättar Håkan Thoresson.

Kommunen vill nu ta krafttag mot vildsvinen i Linaområdet och ska därför beställa två vildsvinsfällor av märket Sinkabirum, den hittills enda godkända vildsvinsfällan.
Vildsvinen lockas in i fällan med majs eller annat bete som knyts på en beteskäpp och när svinen kommer åt käppen slår fällan igen.

Sedan skjuts djuren i fällan.
– Vi ska beställa två fällor i dagarna. Men det är viss leveranstid på dem eftersom intresset är stort, säger Håkan Thoresson.

För att inte riskera att barn hamnar i fällan ska all jakt med fällorna ske nattetid.
– Fällorna måste naturligtvis sättas ut och tömmas samma natt, säger Håkan Thoresson.

Kommunen ska också försöka komma överens med Jan-Erik Johansson som har jakträtten i området.
– Eftersom vi vill få bort vildsvinen i Linaområdet vill vi antingen att han skjuter av fler vildsvin där eller att han ger oss rätten att skjuta i området. Vi måste tillsammans försöka hitta en lösning på hur vi ska få bort vildsvinen från stan, säger Håkan Thoresson.

0

Boman

Boman

30 okt 2010 kl. 13:38

Tack! Lyckades inte idag heller att komma in på LT Södertälje.
Problemet med metoden att avgöra om det är ledarsuggan eller en annan sugga i fällan. Skjuts hon kommer de andra att bli dräktiga och antalet ökar. Behåller man henne och skjuter av de andra så minskar antalet och hon leder flocken någon annanstans. Förhoppningsvis långt från samhällen. Vill man inte skjuta av dem helt så kan man på så sätt behålla antalet under kontroll.

0

Boman+ vildgrisar

tok

11 nov 2010 kl. 02:40

vem är de största svinen, vi som anlägger gräsmattor på deras betesmarker eller de som grisar på våra gräsmattor???? Jag bara undrar,

0

Boman vildgrisar

Maria o Micke

11 nov 2010 kl. 02:43

tok maria såklart

0

Boman vildgrisar

Boman

11 nov 2010 kl. 22:41

Nja, nu var ju vi människor där före svinen, denna omgång.Utbredningen har varit explosiv på Södertörn de senaste fem åren. Före det såg man spår men sällan gris. Nu är de överallt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone