Hej!
Finns det någon på forumet som färgat med Motaggsvamp?
Jag har fått blått en gång och då var svampen riktigt gammal och rutten,det blev blått på en gång.
Nu har jag färgat enligt konstens alla regler efter nya boken men inte får jag blå färg,utan beige-brun,ett bad blev dock gröngrått utan att jag ändrat ph. jag vet säkert att det är motaggsvamp och jag tillsätter ammoniak.
Har färgat en gång tidigare på motaggsvamp de var torkade,och då fick jag också beige-brun färg den gången gjorde jag inte som det står i boken.
Jag är ingen färgare, men läser innantill hos Ryman att gamla frk av S.imbricatum, fjolingar, kan ge blå/gråblå färg.
Hjördis Hall Andersen säger i sin bok ”Svampefarvning” från 1986, att man ska samla gamla intorkade, övervintrade ex av S. imbricatum,“Skaellet Ködpiggsvamp” (men med danskt “ö”), och även att man kan samla in och själv ”mogna” svamparna utomhus, mellan tidningar, tills de är svarta och mumifierade.
Färgsoppan stinker sen ”afskyeligt”! Bäst (blåast) resultat med alun och järn.
Visst är det Hjördis bok som jag har.Det är en bild på färsk torkad motaggsvamp på sidan där beskrivningen om att färga blått med svampen.
Min erfarenhet är att det blir blått när svampen är rutten och gammal.
I boken står det inget om det,mer än att svampen innehåller ett brunt färgämne som först går ut ur badet och på garnet.
När jag färgade blått sist hade svampen stått på altanen tills februari. se bilder.
Återkommer med vad jag får för färg av svampkorg nummer två.
Det är ganska äckligt att färga med dem när de är ruttena och det kryper vita larber i dem,då får det nog vara för min del med den blåa färgen!
Färgat med gammal motaggsvamp
Hej igen
Dom jag plockade förra hösten lade jag ute under en tall när jag tog igen dem i våras var de alldeles torra och helt svarta, spröda som kex. Dom är “ofärgade” än. Det där med ruttna verkar lite underligt.
skall dom inte torka-frystorka?
Ser fram emot fortsättningen
siv n
I Gysinge använde vi 250 gram torkad motaggsv. till 50 gram garn. Höjde ph till 9 efter att svampen varit i 10 min. i badet. Vi kokade aldrig ur svampen utan den fick sjuda i en timme 70 max 80 grader. Oftast när det inte blir blått är det kanske vanlig fjällig taggsvamp som man tagit fel på.
Blå färg uppkommer när ph är högt typ 9-10 förr lät man urin stå och jäsa och det är därför man kallar färgen pottblå.
I gamla växtfärgningsrecept är det mycket med jäsning och “ruttet” som verkar få fram den blåa färgen.
Inte torkat och fruset,men det är kanske värt att prova och frysa svamparna.
Kanelspindelskivligar som frusits och varit gamla ger mer vinröd rödviolett färg.
Svamp från korg två (all svamp är plockad där det bara växer tall)
Kokade svampen och la i lite garn som fick koka med (jag väver av garnet så det gör inget om det kokar lite)först blev garnet mörkbrunt för att sedan övergå till graffitgrå snygg färg,det syntes att det fanns blått färgämne i badet (garnfärgen)
höjde med ammoniak till ph 10 och lade i tennbetat garn,men det blev bara brunt,lade då i mer svamp men färgen blev inte blå utan gråbrungrön.Det var konstigt!
Det finns allts så liten mängd blå färg i svampen så garnmängden måste vara så liten jag har delat 1hg garn i 8 delar så det blir inte mycket garn i varje del och ändå fick jag inte blått!
Nu ska svamparna som är kvar få stå på altanen i några månader,får se om jag provar igen eller slänger dem.
I Gysinge hade vi torkad svamp. När garnet varit i 70 80 gradigt vatten i dryga timmen svalnade vi av badet till handljummet och la i garnet som fick ligga i 80 - 90 grader 1 timme. Sedantog vi upp det och la det i vatten samma temp som färggrytan. Vi fick mörkblå färg och ljusblå andra badet.
Jag svarar istället för Birgitta,jag tror att hon menar att de betade badet alun vinsten om inte så ska man inte ha stor temperaturskillnad på garnet när man lägger det i badet då filtar garnet sig.
Betmedel förvinner inte för att det ligger i varmt vatten.
Hoppas att du blev lite kolokare!
Nu ska jag beskriva hur jag färgat!
Det var svårt att ta kort och kunna återge den färg som det är,men på ett ungefär så stämmer det!
Viktigt att se färgen i dagsljus och inte lampor på kvällen,det som såg ut att vara grafitgrå var blå när jag sköljt garnet har ännu inte tvättat garnet när det fotades.
Räknat från vänster så är det Härva 1 kokade talltaggsvampen de var inte gamla och ruttena,30 min och lät badet kallna lite höjde ph till 9 och lät sedan garnet ligga i badet utan svamp,såg att det började dra på färg så jag lade i lite garn till Härva 2 det fanns dock så lite färg kvar så det blev beigeaktigt.
Nu använde jag mig av nya svampar som var mer ruttena och skulle göra enligt boken låta första färgbadets färg brunt gå över i härva 3 jag lade i svampen och garnet samtidigt såg att det drog på färg snabbt så jag lade i härva 4 värmde till 90 grader det blev chokladbrunfärg tog upp härva 3 och fortsatte färga härva 4 och det slår om till grafitgrå från brunt det är vad jag ser i lyset på altanen.
Svalnar badet höjer ph till 9 med en kork ammoniak och lägger i härva 5 och 6 och tror att jag ska få ljusare grafitgrå men det blev mörkbrunsvart.
Härva 6 är tennbetat övriga är alun+vinsten betat.
Alltså fick jag blå färg av halvrutten motaggsvamp utan att höja ph i badet.
Färgen ser ut som om man färgat på grått garn,men det är vitt.
Kanske om jag höjt ph från början hade jag fått klarare blå färg.
Nu har jag varit ute i skogen och plockat ruttena och frusna motaggsvamp och även fjällig taggsvamp,ska fortsätta att exprementera lite,återkommer om jag får något bra resultat.
Jag är lite oaktsam om garnet det ska inte vara för stora temperaturväxlingar,men ibland struntar jag i det och då blir garnet oelastiskt,sista badet glömde jag att dra ner värmen så det fick koka och det är inte bra!
Motaggsvamp färgat med
Konstigt EG att du inte fick färg vad har du betat med? Ändrade du ph med ammoniak?
Roligt att vi skapat en färgtråd!
Siv n om du sett lite med motaggsvamp så är det så att den kommer senare än fjällig taggsvamp här finns inte mycket tall så jag blev så glad när jag hittade en hel kasse!
Fårticka hittade jag massor som var frusna och halvdana gjorde ett provbad igår det blev vacker ljusgrön och på grått tennbetat svartgrönt.
Jag har därgat på den tidigare och nu tänkte jag att det skulle bli mörkytgrönt på järnbetat garn.Jah ska göra ett stort bad idag återkommer med färgnyans!
Nu har jag färgat med fårticka också,längst till vänster 1 härva på ljgrått garn betat med järn.Härva 2
Vitt garn Betn.Alun vinsten Härva 3 ljgrått betat med järn förhöjt ph till 9 önskade att det skulle bli mörkgrönt,men det blev åt det grå istället.
Brödticka gjorde jag provbad av dåligt med färg på alun vinsten betat,badet var mer åt det oranga hållet mot fårtickan som var mjölk gulgrönt.
Nu blir det motaggsvamp att färga med och prova,hoppas fortfarande på mer blått!
Färgat med fårticka och motaggsvamp
Ibland lägger jag i garnet med svampen(ger bästa färgen)annars silar jag ifrån svampen,med lös ull måste jag göra det,blir så mycket skräp annars.
Idag måste jag beta ull och garn med alun vinsten,fick en hel säck med jättefin ull av min kompis Lena som har får.
Vad är det färgat med längst till höger?
Är det busksvampen den som luktar rutten kål?
Färgar ull nu med motaggsvampen,bilder kommer senare någon dag!
Färgen drar på bäst när ullen ligger i badet med svampen,och om den småkokar lite för mig gör det inget!
Men usch vilken sörja när jag ska ta reda på det.
Men vad gör jag inte för att få blå färg! I år var det inte så mycket vita larver i svampen,jag har bara hittat ett par stycken.
Spännande !
Just nu har jag lysticka på spisen och så hämtade jag några mottaggsvampar i dag, det var i grevens tid. Skall färga med dem i helgen.
Är det någon som testat att färga med färsk svamp ? Förstår att det måste vara en större mängd men blir resultate lika som med torkat ?
Jag håller på att sticka en tröja av garnet jag färgade tidigare, så nu är jag på G.
svampfärgat garn
Min erfarenhet av färsk och torkad svamp blir densamma.
Vad som har betydelse är vilken mognad(stadium) svampen har när man använder den.
Ex,gammal grovticka blir brun,medans ung grovticka blir gul och har mycket mer färgämne.
Badet som jag färgat med nu är frusen rutten motaggsvamp och det blir verkligen blått,alltså blir det inte blå färg om svampen är färsk utan då blir det bara brunt,svampen måste ha en viss mognad för att få blå färg,gärna att den har jääst ett tag!
Bilder kommer senare!
Tjusiga färger siv n jag visste inte att det blev så vacker färg av blå taggsvamp den har jag bara på en plats här och det kommer bara ett par fruktkroppar varje år!
Orange taggsvamp blev grönaktig och grå den har jag inte provat!
Tjusig tröja du gör Lena hoppas färgen blir bra av lystickan,med den så spelar det ingen roll om den är torkad eller färsk,glöm bara inte att ha i ammoniak för att färgen ska dra ur!
Du kan ta bitarna om du inte rivit dem med rivjärn och göra efterbad på lystickan,slå på bara lite vatten och ammoniak och koka ur dem så får du mer färg,man kan göra så några gånger.
Att riva dem till pulver tycker jag är bedrövligt det fastnar ju i garnet om man inte silar med kaffefilter!(står i boken att man kan riva dem till ett pulver)
Det blev blålila färg av ruttena motaggsvampen och det i mitten är efterbad!Om jag vetat attd det var så mycket färg i den så hade jag lagt i garn istället.
Ullen är gratis.men garnet köper jag,vid misslyckad färg så kan jag ju överfärga med annan svamp!
Jag har kvar lite svampar så det blir nog lite garn färgat också!
All ull till höger är fjällig taggsvamp (gammal) det blir alltså grågrönt av den och om det är för lite med färg i motaggsvampen så blir det beige-brunt.
Om du har tur siv n så kan det vara mycket blå färg i svampen,den drar på mellan 90-100 det slår om i färg vid 90 grader jag har när-studerat fenomenet ph 10 alun+vinsten betat.
Tog en promenad i skogen och hämtade gamla svarta taggsvampar,doft taggsvamp, det ska bli åt det blågröna hållet, hittade mer motaggsvamp.
Vad trattkantareller det fanns kvar i skogen som inte hade blivit förstörda av frosten,även rödgul trumpetsvamp hittade jag.
Lena fick du fin färg av lystickorna?
Färgat med motaggsvamp alun +vinsten betning vitt garn/ull ph10 efterbad till höger på bilden
Ja Elisabeth nog tycker jag att det blev bra.
Sedan fortsatte jag med busksvampen som också var en svamp med mkt. färg.
Däremot lyckades jag inte med motaggsvampen, det blev bara beige fast jag läste alla råd och även i boken.
Men det är bara att ta nya tag :) . Lena
svampfärgat
Vilka tjusiga färger du fick Lena!
Busksvamp har jag provat men för mig blev det mer blågrönt!
Tråkigt att du inte fick blått,var svampen inte gammal?
Kanske att det var fjällig taggsvamp?
Siv n jag fick inget ljusblått på efterbadet,jag tror att jag hade i för mycket ammoniak så det slog åt grönt!
Däremot så plockade jag tre stycken motaggsvampar igår och de var gamla,hade i lite mindre ammoniak,och det var massor med färg i dem,jag lyfte ur ullen och lade i mer, för nu ville jag verkligen ha ljusblått,det står på spisen ute så imorgon kan jag se resultatet!
Lena! Det som står i boken tror jag bara stämmer om svampen är färsk,eller stämmer det inte alls.
De allra första jag färgade på blev också beige för mig,osäker på om det var motaggsvamp,jag hade fått dem,och där de växte fanns bara tall,kanske att de var för färska!
De andra jag färgade på blev det brunt,men det bruna slog om till blått!
De som varit riktigt gamla har aldrig blivit beige eller bruna utan blygråa för att slå om till blått vid 90 grader.
Jaa det här blir man aldrig klok på,det är därför det är så spännande!
Men man kan bli besviken när man betat en massa garn och vill ha blått!
Ni som misslyckas med motaggsvampen kan gå ut och plocka gamla dofttaggsvamp otroligt med färg i den.
Hittade 4 svampar som jag gjort flera bad på med ull betat med alun vinsten och en halv kapsyl ammoniak.
Jag har färgat på den färsk men då har jag fått mest gråbrunt.
I foten är det som blått som bläck när den är färsk.
All blå färg ska vara basiskt och “ruttet” fruset det man färgar på!
Bilder kommer senare!
Här kommer bilderna!
Den till vänster är färgad med motaggsvamp och den som är ljus.
Jag lyfte upp ullen tidigt i badet då jag såg att det var mycket färg,jag ville ha ljus färg den här gången,lät det sedan ligga i varmt 90 gradigt vatten 1 tim.
Ullen till höger är färgad med 4 st ruttena dofttaggsvampar och än finns det färg kvar i kastrullen.
Färgerna är identiska,utav båda svamparna,jag har nu lärt mig att har jag i för mycket ammoniak så slår det åt grönt!
Mycket mer färg i dofttaggsvampen när den är gammal än motaggsvamp!
Motaggsvamp och rutten dofttaggsvamp är det färgat på med alun vinsten betning
Nu har jag färgat klart för i år och gamla dofttagsvampar finns nog inte kvar här men jag undrar en sak.Om man vill färga om ett garn som man inte är nöjd med måste man beta om det ( garnet är sköljt efter första färgningen ).
Jag tycker att rökslöjskivlingen skulle gå att färga med för så svart man blir på fingrarna när man plockar den :), finns inte i registret i.a.f.
Nej,ingen motaggsvamp inblandad, bara cortinarius och tallgrårticka. Har färgat ett bad med dropptaggsvamp, en stor besvikelse. Efter mycket om och men blev första badet ljust grönt. I och för sig OK men inte vad boken lovar. Badet har så mycket färg så jag undrar varför inte garnet tar åt sig. I och för sig är badet brunt även efter kraftig ph höjning. När man stickar randigt är det ju kul med olika färger så varje gång är spännande.Har blivit en färsvampsentuiast kul att ha något att göra under vintern.
Ja det blev en tröja även för mig av det svampfärgade garnet, otroligt att det går att få fram så fina färger.
Blod- och kanlspindlingar, två bad av var,sammetsfotad pluggskivling, grangråticka. De gulgröna är brännässla och det ljusgröna är färgat med björklöv.
svampfärgad tröja
Ja det må jag säga att ni är produktiva,tjusig tröja.
Jag ska snart ställa in kastrullerna,men innan ska jag färga på motaggsvampen som ruttnat till sig och så fick jag lystickor av en svampvän på guiden!
Jag har så mycket olika färger nu så på min kommande hemsida ska jag lägga ut dagens svampfärg!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.