0 1214 visningar

10 svar

Var i mellersta eller södra Skåne finns trattisar?

Lena i Svedala

25 okt 2010 kl. 15:00

Det är egentligen meningen att att jag ska åka till Värmland nu den kommande helgen enbart för att koppla av och plocka lite trattisar. Nu blir det inte så utan jag får bli kvar i Skåne och försöka hitta lite trattisar här nere. Men jag ber om hjälp finns det trattisar i Höör-området, hur ser det ur längre norrut kring Hässleholm? Finns det någon som kan säga var lite mer precis? Finns det längre söderut också? Tack på förhand

0

Joakim

25 okt 2010 kl. 15:38

Hässleholmstrakten verkar bäst. Runt Hormestorp (heter det så?) vet jag folk som hittat tonvis med trattisar. Själv har jag sökt på Österlen (Kumlans naturreservat), på Söderåsen och i Göinge utan att hitta en ENDA.

0

buffy

25 okt 2010 kl. 16:06

Undvik nordvästra Skåne för där är inte många hekton att hitta har jag erfarit i höst =(

T ex i söndags hittade vi hela 3 st trattisexemplar under en 7 kilometerspromme i Klåverödsområdet. Tungt att släpa på o jobbigt att rensa S

0

Grethe F

25 okt 2010 kl. 16:15

Då hann du med många koppar kaffe under tiden du rensade , där är långt mellan trattkantarellerna i år här i Skåne

0

Joakim

25 okt 2010 kl. 19:59

Ja, det är ju det jag säger. Nordvästra Skåne är total svampmisär. Vi var på tre olika ställen runt Kågeröd och kom hem med tre halvtråkiga soppar och kanske en halvliter kantareller.

0

Lena i Svedala

25 okt 2010 kl. 20:48

Hoppas detta blir rätt nu när jag tackar för råd och tips. Det blir en sväng till Hässleholmsområdet till helgen

0

"JAS" Helsingborg

25 okt 2010 kl. 22:13

Jag skulle nog dra mig uppåt Hästveda till om jag var som du, brukar vara säkra marker.

0

Stefan hbg

26 okt 2010 kl. 19:21

Köpte jättefina idag på MAXI efter ännu en besvikelsens runda till söderåsen. Hitta dom första “knapparna” redan i början på september men det vill inte bli något av dom. Tycker det sett likadant ut dom sista åren, suck.
Ännu en tung svamphöst i NV-skåne tycker jag. Skönt man har andra jaktmarker men det kostar ju en del…. men det är det värt :)

0

Stefan hbg

26 okt 2010 kl. 19:22

Köpte jättefina idag på MAXI efter ännu en besvikelsens runda till söderåsen. Hitta dom första “knapparna” redan i början på september men det vill inte bli något av dom. Tycker det sett likadant ut dom sista åren, suck.
Ännu en tung svamphöst i NV-skåne tycker jag. Skönt man har andra jaktmarker men det kostar ju en del…. men det är det värt :)

0

Joakim

26 okt 2010 kl. 22:34

Söderåsen förefaller ju att vara ett sällsynt uselt svampställe. Förutsättningarna torde ändå vara bra där, men icke. Hittar mer svamp inne i Helsingborg, nästan. Ska upp i Göinge i helgen, hoppas på stordåd.

0

"JAS" Helsingborg

26 okt 2010 kl. 22:43

Humm. Bra! Lämna Söderåsens svampar till mig, såg en hel del trattisar idag men jag plockade inga då jag har så det räcker i flera år framöver:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone