Jag läste just inlägget om svamptorkning och svarade på Nickes inlägg. Min fråga är hur mycket temperaturen i svamptorken egentligen påverkar den torkade svampen. I OHB Nordica svamptork så blir temperaturen ganska hög, upp mot 60 grader, eventuellt lite högre. Svampen blir torkad och får fint utseende men jag vet att några här på forumet skrivit i inlägg att högre temperatur leder till sämre smak på svampen. Är det verkligen så? Varför i så fall? Beror det på något kemiskt?
Jag kan inte kemin bakom för att kunna ge någon vetenskaplig förklaring, men min egen bittra erfarenhet säger mej att om temperaturen vid svamptorkning blir mycket för hög så börjar svampen släppa vätska på samma sätt som när man “förväller” den. Torkningen blir då nästan omöjlig och man står där med massa slabbig, förstörd svamp. Försökte torka i ugn med något opålitlig termostat i börjar av min svampplockarkarriär…
Vad det gäller smaken så är det ju så att många smak- och aromämnen är flyktiga och en högre torktemperatur kanske ger mer “svinn”. En fundering från min sida, bara… :o)
Jo svampen blir bra i torken, men eftersom jag mätt temperaturen i den till över 60 grader på vissa ställen och samtidigt läst att detta skulle leda till sämre smak så har jag varit lite försiktig med att använda torken. Den torkar också svampen ojämt så man får vara noga med att vrida på ollorna, men så är det kanske i alla torkar.
Så här står det i “Nya svampboken”
Marklund/Holmberg
“Matsvamp ska inte torkas i högre värme än 50*C. Vid högre temperatur koagulerar proteinerna och svampen förlorar i både smak och konsistens”
(Och hur var det nu man gjorde för att få tecknet för grader? Vet att det ska finnas)
Jag har en OBH Nordica och har torkat med bra resultat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.