0 362 visningar

4 svar

Åldrande trollhand

Jan A, Uppsala

25 okt 2010 kl. 20:09

Idag spenderade två människor och en hund en dryg timme i Hasseltrollunden utan att hitta ytterligare någon infekterad hasselbukett.  Svårt att se något i det alltför intensiva solskenet.
Men jag tog bilder och mått på Gammeltrollmor och den växande, äldsta dottern!
Gammelmor mätte idag 102 x 60 mm och har dessutom fortsatt att växa nedåt ”på baksidan. Hon är tyvärr till stora delar död, men nytillväxt finns ffa högst upp. (Bilden ska tänkas vriden ett kvarts varv medsols.)
Bild 2 visar en del av nytillväxten.
Bild 3 äldsta dottern med uppvaktande kantöron.

0

"JAS" Helsingborg

25 okt 2010 kl. 22:22

Det hade ju varit kul om du funnit trollhand på fler hasselbuketter men du får väl nöja dig med dessa gamlingar så länge. Det ser ut som om äldsta dottern oxå håller på att tappa gnistan, hon verkar börja dö inifrån hon oxå, gammelmor verkar inte ha så mycket kvar att ge. Vi får väll hoppas på att hon har knoppat av sig ordentligt och några nya kroppar verkar det ju vara där.
Jag skall ut och kolla “mina” troll imorgon.

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2010 kl. 07:44

Det blev fel bild på dottern; skulle ha varit en med mått och datum. Måtten var i går 48 x 30 mm och hon lever farligt, så farligt att jag funderar på att försöka transplantera henne - tillsammans med hennes egna kantöron - till en bättre framtid på en av de minst 600 buketter som kollats under det 2½ år som gått efter att FYNDET gjordes (c 160 med livskraftigt kantöra). Jag vill egentligen inte alls göra det, men tror det är sista chansen att behålla “mitt” enda? mycel (med “hasseltrollhand”) vid liv.
En bit söderut finns ymnigt med trollhand på gråvide som inte kan kollas innan isen lagt sig!
Lycka till med trollkollen, JAS!

0

gunhild i Kåddis

26 okt 2010 kl. 22:16

Fint att ni håller koll på “trollen”, det är ju mina favoriter. Det är så kul att läsa om era observationer. Blir inspirerad att besöka mina troll också innan det blir för mycket snö.

0

"JAS" Helsingborg

26 okt 2010 kl. 22:50

Det blev en blöt historia idag, hål i stöveln!:( men jag hittade för mig två nya små kroppar men de var inte “nya” utan de hade bara gömt sig för mig tidigare. Tyvärr så levde den ena i en hopplös situation då den kvisten den satt på var helt nerbruten så den är borta om ett par veckor, den andra växte däremot på ett lite bättre underlag men den klarar sig nog inte mer än max ett år och det gäller tyvärr många av de små kropparna. Det kommer lite bilder någon annan dag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone