I augusti hittade min väninna Ann, detta som vi tror är blodsopp. Stämmer det?
Jag bröt höger fot den 8 sept o trodde säsongen var över, lite deppigt….
Men den blev i stället helt fantastisk med er hjälp. Har följt inlägg o frågor här i svampguiden och det har varit så spännande. Har ”hittat” svamp jag inte sett på flera år.
Tack alla ni för att ni underhållit mig med skogens juveler och härliga kommentarer/diskussioner i höst. Tack JAS Helsingborg för att jag fått följa med på härliga promenader. Särskilt tack till Michael Krikorev som gjort detta möjligt.
Kan det vara en gul blodsopp
Det blir fler resor, det lovar jag Titti. Vintern är lång och vi är en hel del “nördar” som häckar här hela den mörka årstiden och då försöker vi redovisa allt det som vi inte hunnit med under den mer häktiska svampperioden:)
Om din sopp är en blodsopp vågar jag mig inte på men som du skriver den är väldigt gul så jag tror att det är någon annan men viken då? Vi får hoppas på någon stjärna.
Förstår jag Dig rätt om Du trodde det var blodsopp som var gul?
Du kände inte till att det finns en art som heter gul blodsopp?
Svaret på Din fråga om det är blodsopp blir ju nej.
Jag tycker Din bild företäller gul blodsopp eller möjligen gul strävsopp! Synd att Din kamera ställer in skärpan på bakgrunden i stället för på föremålet.
Ser fram mot fler promenader JAS.
Hans - förlåt att jag var oklar, men jag trodde att det var Gul blodsopp. Gul försvann i min fråga. Det är ingen strävsopp, den hade slät fot. Hela känslan av svampen var som blodsopp med “fel färg”, plockar mycket blodsopp annars, torkar o njuter. Är inte så god vän med mobilkameran tyvärr. Vet ju att det är svårt att artbestämma på dåliga bilder - så tack för ditt svar. Stärker min tro på Gul blodsopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.