0 685 visningar

7 svar

Gul blodsopp o tack

Titti A Mölndal

25 okt 2010 kl. 22:09

I augusti hittade min väninna Ann, detta som vi tror är blodsopp. Stämmer det?
Jag bröt höger fot den 8 sept o trodde säsongen var över, lite deppigt….
Men den blev i stället helt fantastisk med er hjälp. Har följt inlägg o frågor här i svampguiden och det har varit så spännande. Har ”hittat” svamp jag inte sett på flera år.
Tack alla ni för att ni underhållit mig med skogens juveler och härliga kommentarer/diskussioner i höst. Tack JAS Helsingborg för att jag fått följa med på härliga promenader. Särskilt tack till Michael Krikorev som gjort detta möjligt.

Kan det vara en gul blodsopp

0

"JAS" Helsingborg

25 okt 2010 kl. 22:30

Det blir fler resor, det lovar jag Titti. Vintern är lång och vi är en hel del “nördar” som häckar här hela den mörka årstiden och då försöker vi redovisa allt det som vi inte hunnit med under den mer häktiska svampperioden:)
Om din sopp är en blodsopp vågar jag mig inte på men som du skriver den är väldigt gul så jag tror att det är någon annan men viken då? Vi får hoppas på någon stjärna.

0

Titti!

Hans v E

26 okt 2010 kl. 09:11

Förstår jag Dig rätt om Du trodde det var blodsopp som var gul?
Du kände inte till att det finns en art som heter gul blodsopp?

Svaret på Din fråga om det är blodsopp blir ju nej.

Jag tycker Din bild företäller gul blodsopp eller möjligen gul strävsopp! Synd att Din kamera ställer in skärpan på bakgrunden i stället för på föremålet.

0

Titti!

Titti A Mölndal

26 okt 2010 kl. 14:52

Ser fram mot fler promenader JAS.
Hans - förlåt att jag var oklar, men jag trodde att det var Gul blodsopp. Gul försvann i min fråga. Det är ingen strävsopp, den hade slät fot. Hela känslan av svampen var som blodsopp med “fel färg”, plockar mycket blodsopp annars, torkar o njuter. Är inte så god vän med mobilkameran tyvärr. Vet ju att det är svårt att artbestämma på dåliga bilder - så tack för ditt svar. Stärker min tro på Gul blodsopp.

0

Titti!

klas jaederfeldt

26 okt 2010 kl. 18:44

den enda gul blodsopp jag sett hade gul hatthud, så varför inte en Bronssopp?

0

Klas

Titti A Mölndal

27 okt 2010 kl. 11:24

Bilderna är usla - men det är de enda jag har. Hatthuden var gul, vilket bara kan anas i bild 2.

0

knopp

Helena i Lund

27 okt 2010 kl. 18:56

Så här såg min gula blodsopp ut:

0

knopp

Titti A Mölndal

27 okt 2010 kl. 19:54

Det var precis så Anns sopp såg ut. Precis som dina Helena - mycket bättre bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone