0 3315 visningar

10 svar

Recept- Torkad svamp

Annika

26 okt 2010 kl. 00:48

När man kommer med korgen full så är det i vårat hem nästan en självklarhet att det blir en svampmacka när när rensningen är klar och kvällen börjar nalkas.

Vissa svampar har åkt ner i pannan andra har blivit förpassade till torkning.

Det är de torkade som jag skulle vilja utbyta recept och ideer kring…

I mitt torkade skafferi finns…

Mängder med torkade trattisar

Stolt Fjällskivling

Fjällig Taggsvamp

Nu undrar jag vad Ni har för svampar torkat i Ert skåp och vad Ni gör/tillagar dom med?

Samt om Ni har tips för de jag har.

0

Boman

26 okt 2010 kl. 07:10

Vi har torkat Svarta- och rödgula trumpetsvampar, trattisar(så klart, stolt fjällskivling, vilda champinjoner av olika sorter, K-J,sandsopp,smörsopp, lite lärksopp, andra blandade soppar, rökslöjskivling, rimslivling, blomkålssvamp,blek taggsvamp(test i år,pepparriska(till krydda) vad jag kan komma på rakt av.(De är redan flyttade till nya stället, kan inte kolla)
Använder dem pulveriserade eller krossade i soppor, grytor och såser och blötlagda likt färsk svamp.  Har pulveriserat en del torkad svamp som nu står i kryddskåpet, i kryddburk, klart att stös på omeletter eller vad som behöver lite extra djup i smaken. Recept hittar du i den avdelningen här på siten.
Har också köpt en billig bok i höst: Svampkokboken av Pelle Holmberg, Ingrid Holmberg och Dieter Endom. Rekommenderas!

0

Boman

26 okt 2010 kl. 08:33

Glömde ju den absoluta favoriten, Sotvaxing. Torkat i tunna skivor/kvartar av de minsta svamparna. Gott som snacks som de är! Har en liten burk vid spisen och just nu ligger en nypa svamp i stekpannan i en aning hett vatten och blöts upp. Det ska göra sällskap med purjo i en lunchomelett till mig. Steker upp det lätt med purjon och håller äggen över. Supergott!

0

Bo E

26 okt 2010 kl. 16:28

jag har torkad karl-johan för sig och en samling blanade soppar med övervägande sand- björk- o tegelsopp
svart trumpetsvamp för sig

trattkantareller för sig

trattkantareller och blandade soppar använder jag i viltskav-grytor
(liknande bomans recept på receptbanken)

har även testat att blöta sandsopp i gräddmjölk och smörsteka med kolja och sejfiléer

det blev gott men tycker svampsmaken förändrades lite för mycket av fisken

svarta trumpeterna är jag räddast om - kan bli kryddsvamp i nån sås
??
ska bli kul att se vad ni föreslår…

0

Birgitta L

26 okt 2010 kl. 17:06

Jag har aldrig provat själv, men hört att det i Kina är populärt att lägga torkad fjällig taggsvamp i vinäger och socker för att därefter marinera i soja och steka ihop med fläskkött.

0

maria,söder

27 okt 2010 kl. 01:28

ja vad man kan säga, har du redan torkat dessa delikatesser så kan jag bara säga torka, mal och smaksätt.,Om du har pannförvällt, fryst och vill avnjuta aromerna gör som om du gör när dom är färska

0

heidi

27 okt 2010 kl. 18:31

goda grytan:
strimmlat nötkött ca 1kg
en gul lök , fräs ihop
1 dl trattisar
1dl syltlök
1 msk senap
salt och peppar.
blanda allt i en gryta häll i 5 dl vatten, lagom så att det täcker allt . låt koka på svag värme tills köttet blir mjukt, häll i brytbönor och värm upp. red grytan med majsena. servera med potatis, eller ris. denna gryta är en hit.

0

Mia

11 nov 2010 kl. 10:06

Lyfter…

0

Birgitta D

11 nov 2010 kl. 10:10

Jag har svampkokboken men vill rekomendera svamplycka med Pelle Holmberg och Jens Linder.

0

buffy

11 nov 2010 kl. 10:36

Stolt fjällskivling torkar jag i klyftor, när jag har blött upp dem inför tillagning kramar jag ur dem före stekningen. Då blir de väldigt goda.

Men fötterna är bäst att mala till svampmjöl och ha i grytor, köttfärs osv.

Jag torkar all svamp utom kantarell. Har iofs torkat såna med, men de blir godare konserverade.

0

Mia

11 nov 2010 kl. 10:51

Tycker det är intressant att se hur man enkelt kan använda torkad svamp i den vardagliga matlagningen, jag har också de kokböckerna men vill ha mer tips på hur man spontant kan använda torkad svamp, jag måste alltid planera, helst med hjälp av ett recept jag följer slaviskt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone