Skulle laga trattkantarellsoppa på torkade kantareller, i receptet stod inget om att de skulle blötläggas, så jag har fräst på direkt när de var torra ( hittade på nätet sen att de ska blötläggas först) Kan man fortfarande laga soppa, eller ska jag avbryta matlagningen innan katastrofen blir ännu större? Tacksam för svar!
jag har stekt/tillrett torkade trattkantareller utan blötläggning - fast det behövs nog en del vätska från andra ingredienser i anrättningen, som t ex kött eller fisk och andra grönsakewr som tillsatts, har i alla fall inte drabbats av att de blivit vare sig svarta eller beska.
har även stekt sopp direkt i smör eller först uppblötta i mjölk
bägge funkade tycker jag
nej. du får bara bättre smak om du tillreder svampen direkt men som sagt
var du behöver vätska för att svampen ska växa till vanlig storlek. smaken blir starkare om du lägger i svampen torr. hur du lyckats fräsa till svampen torr är du en utomordentlig kock. jag som älskar matlagning skulle behöva ha ett samtal med dig. skratt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.