jag vill ha bästa receptet på en rätt med svart eller röd gul trumpetsvamp. jag har svamp så jag skulle kunna bli kock men jag saknar recept och jag vill inte göra som jag gjorde i höst att jag kastade torkad svamp för jag inte visste vad jag skulle göra till slut med svampen. risotto. omelett, svampmacka, dom rätterna kan jag redan.
blötlägg svampen.
smula tofu (finns i många matbutiker, men ofta billigare i asiatiska sådana) och stek den och svampen.
gör en stuvning med tofu, svamp, lök och sojagrädde. vitpeppar, salt ev. buljong.
koka pasta (gärna snäckor eller rör så det liksom finns lite håligheter). blanda pastan med såsen, lägg i form och sätt i ugnen. mumma!
om heidi äter kött:
viltfärsbullar med torkad svart trumpetsvamp
använder pulvriserad svart trumpet ungefär som (istället för) svartpeppar
vilken färs som helst funkar men jag hittade en blandfärs med älg och vildsvin
jättegott blev det
vegetariskt förslag:
bulgur med torkad trattkantarell (bör funka lika bra med trumpetsvamp om man har “råd” att ha i rätt mycket av den
smält smör i botten av kastrullen
bryn svampen i smöret
tillsätt vatten o kokoa upp
salta och tillsätt bulgur, (couscous eller matvete funkar
oxå)
koka enligt anvisning på förpackningen
kan med fördel serveras till viltbullarna oxå om man är allätare och har “råd” att använda såpass mycket svamp
...o det har man ju om man tänker kasta bort den…he he
Det här receptet är bra, jag har inte provat med trumpetsvampar men det borde fungera lika bra.
Mushroom Pâté
Serves 4-6
125g English butter
1 medium onion, skinned and finely chopped
1-2 garlic cloves, skinned and crushed
2 sticks celery, cleaned and finally chopped
30 ml (2 level tbsp) flour
1 bag (15g) of dried winter chantarelles, soaked and finely chopped
Ground pepper, 1/2 tsp salt
2 level tsp finely grated lemon rind
1 tbsp lemon juice
90 ml, 6 tbsp fresh double cream or crème fraiche
1. Place the butter in a frying pan and heat gently. Add the chopped onion and garlic and sauté gently, without colouring for 5 min.
2. Toss the chopped celery and the flour together, and add to the pan together with the mushrooms. Continue cooking for a further 5-10 min. stirring frequently until all the ingredients are cooked.
3. Remove the pan from the heat, add pepper to taste. Leave aside until the ingredients have cooled slightly. Add the lemon rind, juice and salt. Mash the ingredients in the pan until they are smooth and then stir in the fresh cream.
4. Spoon the pâté into a dish and smooth the top. Cover and chill overnight
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.