0 372 visningar

8 svar

Bästa svamptillagaren söke!

heidi

27 okt 2010 kl. 18:46

jag vill ha bästa receptet på en rätt med svart eller röd gul trumpetsvamp. jag har svamp så jag skulle kunna bli kock men jag saknar recept och jag vill inte göra som jag gjorde i höst att jag kastade torkad svamp för jag inte visste vad jag skulle göra till slut med svampen. risotto. omelett, svampmacka, dom rätterna kan jag redan.

0

Lill, Skellefteå

27 okt 2010 kl. 20:08

Har du kollat receptdatabasen här på forumet? Finns många goda recept där.
Kastade torkad svamp??? Torkad svamp är hållbar hur länge som helst. Minst 7 år.

0

Birgitta D

27 okt 2010 kl. 22:18

soppa, färskost, inlagda som pickles och som sill. Jag smular torkad svamp i mjölk och har i färs i stället för ströbröd. (Maken är glutenintolerant) Det funkar jättebra och blir saftigt och gott.

0

lisa

28 okt 2010 kl. 09:33

blötlägg svampen.
smula tofu (finns i många matbutiker, men ofta billigare i asiatiska sådana) och stek den och svampen.
gör en stuvning med tofu, svamp, lök och sojagrädde. vitpeppar, salt ev. buljong.
koka pasta (gärna snäckor eller rör så det liksom finns lite håligheter). blanda pastan med såsen, lägg i form och sätt i ugnen. mumma!

0

Mia

11 nov 2010 kl. 10:05

Lyfter…

0

Bo E

11 nov 2010 kl. 12:01

om heidi äter kött:

viltfärsbullar med torkad svart trumpetsvamp
använder pulvriserad svart trumpet ungefär som (istället för) svartpeppar
vilken färs som helst funkar men jag hittade en blandfärs med älg och vildsvin
jättegott blev det

vegetariskt förslag:
bulgur med torkad trattkantarell (bör funka lika bra med trumpetsvamp om man har “råd” att ha i rätt mycket av den

smält smör i botten av kastrullen
bryn svampen i smöret
tillsätt vatten o kokoa upp
salta och tillsätt bulgur, (couscous eller matvete funkar
oxå)
koka enligt anvisning på förpackningen

kan med fördel serveras till viltbullarna oxå om man är allätare och har “råd” att använda såpass mycket svamp

...o det har man ju om man tänker kasta bort den…he he

0

Bengt Saxmark

11 nov 2010 kl. 21:15

Det här receptet är bra, jag har inte provat med trumpetsvampar men det borde fungera lika bra.

Mushroom Pâté   
 Serves 4-6

125g English butter
1 medium onion, skinned and finely chopped
1-2 garlic cloves, skinned and crushed
2 sticks celery, cleaned and finally chopped
30 ml (2 level tbsp) flour
1 bag (15g) of dried winter chantarelles, soaked and finely chopped
Ground pepper, 1/2 tsp salt
2 level tsp finely grated lemon rind
1 tbsp lemon juice
90 ml, 6 tbsp fresh double cream or crème fraiche

1. Place the butter in a frying pan and heat gently. Add the chopped onion and garlic and sauté gently, without colouring for 5 min.
2. Toss the chopped celery and the flour together, and add to the pan together with the mushrooms. Continue cooking for a further 5-10 min. stirring frequently until all the ingredients are cooked.
3. Remove the pan from the heat, add pepper to taste. Leave aside until the ingredients have cooled slightly. Add the lemon rind, juice and salt. Mash the ingredients in the pan until they are smooth and then stir in the fresh cream.
4. Spoon the pâté into a dish and smooth the top. Cover and chill overnight

0

Heidi

12 nov 2010 kl. 02:37

tack för svaren , jag ska testa i helgen receptet med viltfärsbullar. sen ska jag prova det engelska receptet det lät spännande.

0

Mia

15 nov 2010 kl. 10:57

Lyfter igen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone