Jag ger numera bort de blåmusseroner jag hittar till de som uppskattar doft och smak av bränt gummi, hehehe… Men eventuellt blir de mildare om man kokar av dom som riskor? Har inte heller provat att torka, men ska testa om jag hittar fler. De jag ger dem till gör som vanligt, koka ner, klick med smör, stek på, salt och peppar.
Eftersom det oftast blir stora skördar av blåmusseron, så smälter vi ner och fryser in det mesta, men en del konsumerar vi direkt, helst stekt. Som stuvad tycker jag den passar bäst blandad med andra höstsvampar. De frysta påsarna blir oftast steksvamp - svamppyttipanna med bacon, ägg och ev rödbetor. Ska vi stuva, så räcker inte en påse, utan då blir den ofta blandad med annan svamp.
Men prova den separat - du kanske också gillar smaken.
Om du vill tillaga blåmusseron, så kolla mitt råsmaskiga recpet på vår föreningswebb:
http://svampistockholm.org/recettes.html
Din andra svamp verkar knepigare med så lite underlag, men kolla vedtrattskivling, Ossicaulis lignatilis.
Jag hittade tillbaka och plockade några av blåmusseronerna.
Använde bara hattarna och kokade av dem först.
Sen stekte jag dem hårt.. kanske kryddade lite för mycket… haha.
Men med salt, peppar, vitlök och chili så känner man inte någon annan smak… haha kanske inte så det var tänkt. Men då smakar det gott iaf.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.