Här kommer bilderna på den lilla soppen som påminner om k-j svamp fast i miniatyr. Den var tydligare gul på undersidan av hatten när jag plockade den. Den växte i vägkanten på en grusväg i gran/tall skog och växte i en klunga. Någon som vet vad det är?
Instämmer med Tina och Birgitta om örsopp!
http://svampguiden.com/art/visa/suillus_bovinus
Tack. Tyvärr ser svampen ut annorlumda på bilderna än de gjorde i skogen. Påminde mer om k-j i färgteckningen. Vet att det inte var det men blev nyfiken på svampen eftersom jag har sett den i mängder ute i skogen. Är inte ngn svamp expert men har lärt mig k-j och tyckte den här påminde lite om k-j i miniatyr när jag plockade den. Nu har ni hjälpt mig att stilla min nyfikenhet, synd bara att det inte var en god matsvamp. Det hade blivit en stor gryta.. :)
Jag åt en gryta som innehöll både örsopp, KJ och kantareller igår.
Tycker att örsopp smakar alldeles utmärkt och är en god matsvamp, även om konsistensen kunde varit fastare.
Största nackdelen som jag ser det är att de är så små, dvs. det blir inte mycket att äta per svamp.
Klart du kan äta örsopp.
Som blandsvamp med en massa annan sopp och kantareller är den väl utmärk!
Bara för att de är små betyder inte det att man ska strunta i dom tycker jag.
Själv plockar jag alla sopp jag kan hitta, så länge det inte är gallsopp och djävulsopp så går alla att äta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.