0 178 visningar

8 svar

mini sopp

anki

1 sep 2006 kl. 23:53

Här kommer bilderna på den lilla soppen som påminner om k-j svamp fast i miniatyr. Den var tydligare gul på undersidan av hatten när jag plockade den. Den växte i vägkanten på en grusväg i gran/tall skog och växte i en klunga. Någon som vet vad det är?

0

Tina Nordberg

2 sep 2006 kl. 00:30

Ser ut som Örsopp.Inte mycket att äta.

0

Birgitta D

2 sep 2006 kl. 11:13

Håller med Tina

0

Michael Krikorev

2 sep 2006 kl. 12:20

Instämmer med Tina och Birgitta om örsopp!
http://svampguiden.com/art/visa/suillus_bovinus

0

Carin

2 sep 2006 kl. 12:32

Jag har då aldrig sett en Karl-Johan som ens avlägset påminner om en där svampen.

0

anki

2 sep 2006 kl. 13:22

Tack. Tyvärr ser svampen ut annorlumda på bilderna än de gjorde i skogen. Påminde mer om k-j i färgteckningen. Vet att det inte var det men blev nyfiken på svampen eftersom jag har sett den i mängder ute i skogen. Är inte ngn svamp expert men har lärt mig k-j och tyckte den här påminde lite om k-j i miniatyr när jag plockade den. Nu har ni hjälpt mig att stilla min nyfikenhet, synd bara att det inte var en god matsvamp. Det hade blivit en stor gryta.. :)

0

Magnus

6 sep 2006 kl. 12:24

Jag åt en gryta som innehöll både örsopp, KJ och kantareller igår.

Tycker att örsopp smakar alldeles utmärkt och är en god matsvamp, även om konsistensen kunde varit fastare.

Största nackdelen som jag ser det är att de är så små, dvs. det blir inte mycket att äta per svamp.

0

Berit

6 sep 2006 kl. 12:58

Klart du kan äta örsopp.
Som blandsvamp med en massa annan sopp och kantareller är den väl utmärk!
Bara för att de är små betyder inte det att man ska strunta i dom tycker jag.
Själv plockar jag alla sopp jag kan hitta, så länge det inte är gallsopp och djävulsopp så går alla att äta.

0

Tina Nordberg

6 sep 2006 kl. 13:47

Får väl lov att erkänna att även jag ibland käkar Örsopp. Men går ej förbi andra soppar för dem.Tar hellre dem än är helt utan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone