Här är en spindling som jag aldrig lyckades bestämma. Gav den inte mycket tid då det fanns många andra att titta på¨vid tillfället. Dessutom har jag dålig koll på spindlingarna i barrskog.
Beskrivning (det jag minns):
Den växte i ren tallskog, sandig, möjligen något kalkhaltig mark vid skånska östkusten.
Hattbredd upp till 5cm.
Hattfärg blekbrun med lite orange ton, matt och svagt pruinös i mitten. Mot hattkanten ljus. Hattkant rödfjunig.
Skivor beigebruna med ljus ojämn egg. Vågiga på höjden.
Fot vit med en tydlig något uppåtriktad flockig vit krage vid mitten, följande cortinans riktning mot hattkanten. Fotbas med klargula myceltrådar.
Har för mig att köttet var helt vitt, men lite osäker på minnesbilden där. Ingen särskild doft. Smakade aldrig.
Lägger ut denna på chans då jag vet att det finns flera som är kunniga inom barrskogsspindlingar även utan mikroskopiska karaktärer.
Den påminner lite om kvartsspindlingen (C. quarciticus) som är vanlig i tallskog, men den ska vara större och köttigare.
Är också lik malvaspindling (C. malachius), men det är en granskogsart.
En annan snarlik art i tallskog heter C. poppyzon. Den har jag inte kläm på, men det har Karl..
Kolla gärna spormåtten så länge, ifall du har sparat något exemplar.
Såg nyligen din bild Tony, och som Irene säger liknar den någon i komplexet kring Cortinarius poppyzon, arter med i stort sett helt vit fot, vilket är ovanligt inom undersl. Telamonia. Jag utgår ifrån att det inte är en Phlegmacium, hatten var väl torr, och köttet inte helt vitt?
Många av de nya spindlingsarter som beskrivits på senare år från landet växer i sandig tallskog, en miljö som alltså är ganska outforskad och det gör ditt fynd intressant. Jag känner en form av C. poppyzon som typiskt växer i den biotopen (normalt växer arten med gran). Det kan vara fråga om Jacques Melots art C. argentum-silvæ, vlken jag i sin tur misstänker är identisk med Fries gamla art C. dilutus. Alla i komplexet har små sporer, inte mer än 3.5-4 my breda om jag minns rätt. Kan du kolla det?
Din bild, men inte beskrivning, antyder en blåton på hattkanten och i fotapex, vilket är typiskt för C. poppyzon men inte för C. dilutus ss. mihi. Jag bifogar en bild av den senare (grankvisten är ett misstag).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.