0 797 visningar

4 svar

Beskrivn av skinnsvamp

Tony S

31 okt 2010 kl. 16:22

Någon som har beskrivningen av Hymenochaete ulmicola?
Såg att Gillis Aronsson hade lagt ut bilder på den arten på Artportalen, och jag förstod då att det var den arten jag hade sett på gammal alm på ett par kyrkogårdar ifjol. Minns att jag reagerade på att de växte märkligt för att vara H. tabacina.
Åkte och hämtade ett belägg idag, men saknar beskrivning av mikrokaraktärer.
Känner mig rätt säker på att det är den, men vill givetvis kolla det.

0

Tony S

31 okt 2010 kl. 16:37

Typiskt, hittade strax efter inlägget en artikel där spormåtten nämns.
http://www.jbjordal.no/publikasjoner/Hymenochaete_ulmicola_Agarica_2006.pdf

Det stämde bra med mina belägg som hade sporstorlek 6-7 x 3,5 -4.

0

Karin W

5 nov 2010 kl. 17:35

Tack för en bra länk. Den inspirerade mig att försöka hitta arten, alm är vanlig i min närmiljö, och jag undrar om jag faktiskt gjorde det. Jag tycker att mitt fynd påminner om Gillis bilder på Artportalen. Vad tror ni? Men jag tycker det är svårt att få fram sporer från skinn och tickor, är det någon som har tips på hur man gör?

Hymenochaete ulmicola?

0

Tony S

5 nov 2010 kl. 18:20

Japp, jag är övertygad om att du har rätt art där Karin.
Prova att lägga en droppe KOH på hymeniet, sedan skrapa lite med en skalpell när det mjukats upp en aning.

0

Karin W

5 nov 2010 kl. 18:47

Tack och tack för tips, jag ska prova det. Kul att ha lärt sig en ny art - ytterligare ett bevis på vilken glädje man kan ha av Artportalen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone