0 663 visningar

17 svar

Svamp? JAS-svamp?

Gula

1 nov 2010 kl. 16:20

Eller nåt annat? Kan inte vara det berömda “frostfenomenet” heller för här har inte varit frost på över en vecka! Verkar växa ut från små ‘korvar’ eller ‘puppor’  -  märkte det först hemma på datorn!

0

Fredrika

1 nov 2010 kl. 16:25

nån cordyceps kanske

0

Irene A

1 nov 2010 kl. 16:45

Det ser ut som slungmögel, Pilobolus crystallinus, växer på djurspillning.

Det finns en liten video här som visar hur de utvecklas:
http://www.plantpath.cornell.edu/photolab/TimeLapse2/Pilobolus1_credit_FC.html
Det sista som händer på bilderna är att de kollapsar när de skjuter iväg sporerna.

0

Ewa lilliesköld

1 nov 2010 kl. 16:45

Cooolt… ska bli kul att få höra vad det är!!

:)

0

Ewa lilliesköld

1 nov 2010 kl. 16:51

Men är det kanske ngn spillning där som det faktiskt växer på. Om man zoomar ser man det hyfsat!!
:)

0

Gula

1 nov 2010 kl. 17:08

Slungmögel? Ja det är det säkert! Ser ut som harspillning som det växer på. Spännande att en gång vara på rätt plats i rätt tid ;-))! Tror inte det är nån ide att gå tillbaka i morgon…
Tack Irene, videon var rolig att se!!

0

Måddan

1 nov 2010 kl. 18:51

Vackert! Ser ut som nåt smyckeliknande,fantastiskt!

0

"JAS" Helsingborg

1 nov 2010 kl. 22:26

är det verkligen harbajs jag tycker att det ser mycket mindre ut, jag hittade samma tror jag på musbajs och nu senast på hjortbajs men jag tror inte på slungmögel, den arten du har här verkar vara mycket längre och gracilare än det slungmögel jag sett. Här kommer bilder på det jag hittade senast som jag tror är samma som du har.

0

"JAS" Helsingborg

1 nov 2010 kl. 22:32

Och här är lite dåliga bilder på slungmögel.

0

Gula

1 nov 2010 kl. 23:06

Ja-a du, jag vet ju inte vad det är. Ganska höga var dom, c. 5-6cm och jag tror nog mest på harbajs -  vad annars skulle det vara? Men kanske det finns olika sorter av slungmöglet? Det du har på dom första bilderna liknar mitt! Vi får forska vidare ;-) ...

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2010 kl. 09:19

Hej Gula! Om jag inte ser fel så verkar det som om “din” spillning ligger på en granlåga och med tanke på barkens struktur och formen på spillningen, den verkar avlång så för mig ser det ut som mus/rått spillning. Jag har letat på nätet på svamp/mögel på djurspillning men hittar inget, har oxå letat på slungmöglets latinska namn men hittar inget som stämmer med det vi har på våra bilder. Det verkar inte vara något ovanligt jag har sett det vid varje utflykt till Söderåsen i höst på allt från mus till hjort spillning däremot inte på hästbajs som oxå finns gott om i området och detta skall ju vara slungmöglets älsklingssubstrat men har inte sett något slungmögel. Nu får vi hoppas på att någon stjärna har fler förslag på “vår” svamp.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2010 kl. 00:01

Inget förslag?

0

Irene A

3 nov 2010 kl. 08:04

JAS, du har säkert rätt i att det inte är slungmögel.

Jag skulle i alla fall gissa att de hör till ordningen Mucorales. Dit hör släktet Pilobolus med ett tiotal arter, Mucor med flera hundra… Här är ett exempel på hur de kan se ut:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mucor.mucedo.-.lindsey.jpg

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2010 kl. 09:17

Jo Irene någon mucor ligger nog nära till hands men det finns alldeles för dåligt med bilder och material både på nätet och egna för att kunna fastställa vilken det är. Vem skulle man kunna sända ett kollekt till?

0

Tina Nordberg

3 nov 2010 kl. 09:49

Den här muslorten på knivspetsen, med svamp på, hittade jag förra hösten.De var små.

0

Tina Nordberg

3 nov 2010 kl. 09:50

Och bilden,borde ha lärt mig nu.

Slungmögel?

0

Gula

3 nov 2010 kl. 10:03

Ojoj Tina, dom var små! Mina var bra mycket större! Lorten med!

JAS, kan nog hända att det var annat än harspillning. Men jag tycker att muslortar är mindre än dom här -  kanske det är nån vessla (ingen aning om hur deras spillning ser ut)
Det är inte en låga utan en hel gran som ramlat omkull! Spännande det här! Hoppas vi får reda på vad det är! :-))

0

Tina Nordberg

3 nov 2010 kl. 10:10

Rottlortar har jag sett säkert så stora som 12-15 mm. Mina muslortar var under 5mm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone