Det ser ut som slungmögel, Pilobolus crystallinus, växer på djurspillning.
Det finns en liten video här som visar hur de utvecklas:
http://www.plantpath.cornell.edu/photolab/TimeLapse2/Pilobolus1_credit_FC.html
Det sista som händer på bilderna är att de kollapsar när de skjuter iväg sporerna.
är det verkligen harbajs jag tycker att det ser mycket mindre ut, jag hittade samma tror jag på musbajs och nu senast på hjortbajs men jag tror inte på slungmögel, den arten du har här verkar vara mycket längre och gracilare än det slungmögel jag sett. Här kommer bilder på det jag hittade senast som jag tror är samma som du har.
Hej Gula! Om jag inte ser fel så verkar det som om “din” spillning ligger på en granlåga och med tanke på barkens struktur och formen på spillningen, den verkar avlång så för mig ser det ut som mus/rått spillning. Jag har letat på nätet på svamp/mögel på djurspillning men hittar inget, har oxå letat på slungmöglets latinska namn men hittar inget som stämmer med det vi har på våra bilder. Det verkar inte vara något ovanligt jag har sett det vid varje utflykt till Söderåsen i höst på allt från mus till hjort spillning däremot inte på hästbajs som oxå finns gott om i området och detta skall ju vara slungmöglets älsklingssubstrat men har inte sett något slungmögel. Nu får vi hoppas på att någon stjärna har fler förslag på “vår” svamp.
JAS, du har säkert rätt i att det inte är slungmögel.
Jag skulle i alla fall gissa att de hör till ordningen Mucorales. Dit hör släktet Pilobolus med ett tiotal arter, Mucor med flera hundra… Här är ett exempel på hur de kan se ut:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mucor.mucedo.-.lindsey.jpg
Ojoj Tina, dom var små! Mina var bra mycket större! Lorten med!
JAS, kan nog hända att det var annat än harspillning. Men jag tycker att muslortar är mindre än dom här - kanske det är nån vessla (ingen aning om hur deras spillning ser ut)
Det är inte en låga utan en hel gran som ramlat omkull! Spännande det här! Hoppas vi får reda på vad det är! :-))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.