var jag nere vid Jumkilsån i livsfarliga (halkigt) och skumma (ont om ljus) ärenden, passade på att titta upp i några av de döda almarna och såg då detta (första bilden) – HÖGT upp. Får väl sätta en barkspade på l å n g t skaft och försöka få ner lite!
Inspirerad av Tonys inlägg häromdan hoppas jag på H. ulmicola. Och det är nog inte många meter från Gillis fynd märker jag nu vid en koll av hans senaste artportalrapporter…
På en nedramlad, död almgren fanns dessa på bild 2 och på en annan de på bild 3.
Det ser ut att vara något annat, mer resupinat skinn på den första bilden, men det är svårt att avgöra vad.
H. ulmicola är småväxt, har bara 0,5 - 1 cm breda hattar som bildar små styva kjolar. Leta inne i djupa barkspringor. Där jag gjorde mina fynd var barksprickdjupet säkert 5 cm (stamdiameter 1m).
Bild 2 och 3 är kanske någon Crepidotus-mussling.
Serie 2 ser ut att vara purpurskinn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.