Hej,
bifogar en bild på en lite lustig svamp som jag hittade för ca 2 månader sen i blandad gran- och tallskog. Svampen var mycket träig i foten, väldigt krusig i hatten och brun till färgen. Tyvärr har jag inga bättre bilder eller svampen kvar, så jag kan inte berätta eller visa mer om den. Tacksam för hjälp!
Okänd (för Björn) svamp
Svampar kan ibland få väldigt konstiga utseenden om de har angripits av någon parasit eller råkat ut för något annat som gjort att de missbildats.
Det du har hittat är förmodligen en svamp som råkat ut för något. Misstänker att det är en stor laxskivling som är missbildat. Men det kan säkert vara något annat. Du får vänta å höra om det är någon annan här som har något bättre förslag.
färgen tyder ju på laxskivling så jag tycker det verkar vara ett bra förslag att det är missväxta såna
såvida det nu inte finns nån ovanligare art som verkligen ska se ut sådär
typ “krusig laxskivling”???
vänta in någon av superstjärnorna som kanske har ett riktigare namn på den
Det hade jag aldrig listat ut på egen hand. Jag tackar för hjälpen och kan tillägga att detta var väl innan frosten gav sig till känna här i Skåne, så då antar jag att det är en laxskivling med parasit.
De är ju inte helt olika denna: http://picasaweb.google.com/lh/photo/_A09uDgKSniRBvfLUc1pWQ
Åter igen - stort tack! Denna siten med dess besökare har väckt mitt intresse för annat än bara matsvamp och det är kul det! :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.