Jag anger svampskörd i liter när jag inte gitter väga upp fångsten, och det är då bara uppskattningsvisa liter, ögonmätt mha korgen vars volym är känd. Det är då aldrig tal om ngra större mängder. Avsikten är mest att ge en liten fingervisning om hur det står till med svamptillgången just vid det tillfället i just den omgivningen. Det är ju ändå rätt ointressant att veta exakt hur mycket svamp någon har plockat.
buffy ! vad då ointressant att veta hur mycket någon annan plockat. det ær væl i høgsta grad intressant att veta vad andra plockar. ger ju indikation om vad som kan finnas æven i din svampskog. men helt klart vill ju inte stalin och ohly kramaren annika veta om andras framgångar i svampskogen….......ss
Du missade det lilla men viktiga ordet “exakt”. Det räcker väl att få veta ungefär hur mycket? 2-3 liters skörd betyder att det inte precis är lönt att ränna ut med storkorgen, ett köksbord kantövertrillningsfullt betyder ungefär att nu går den sortens svamp till i det här området. Man får då utgå ifrån att det är ett vanligt svenskt medelköksbord.
Det blir ju ändå ingen vetenskaplig exakthet när alla väger sina olikfuktiga svampskördar på sina egna köksvågar med varierande felmarginal. 765 gram hit och 1216 g dit, spelar roll liksom?
dansk: när du vill tjafsa om min läsning så kan jag ju först ge dig en elementär skrivkurs. Egennam stavas med stor bokstav, ex. vis Stalin och Ohly. Vill man skriva att någon beundrar en person skriver man ex. vis Ohlykramare som ett enda ord. Skriver man ohly kramare har man gjort en särskrivning som avsevärt försämrar läsbarheten.
hær micke kan du se vad annika bla presterat hær !!!
Till klas jaederfeldt SVARA
Nu är han tillbaks den danska svampen…
Att han inte vet att hålla käft är ju ytterligare ett tecken på ren okunskap. Förstår inte alls vad en öldrickande pölseman gör i ett svenskt forum som handlar om svamp?
Nej du wannabe, ta hand om din fotsvamp du…
/Annika 2010-10-26 01:01:16
————————————————————————————————————————
och hær ær mer som annika producerat…
Svar till Dansk Svamp SVARA
Nej det är inte rasistiskt att tycka att du gång efter gång hoppar på oss, inte heller att säga ifrån att du tycker för mycket.
Dina kommentarer på detta Forum kan liknas med kommunism. Ofta får man en känsla av att du idiot förklarar människor bara att för att du tycker att du vet så mycket bättre, med anledning av alla dina plockade kilon.
Alla måste få säga sitt oavsett vad du tycker om det hela. Du kan bannimej inte tala om att alla tänker och tycker fel bara för att du har din åsikt. Du kan presentera din åsikt som alla andra!
Alla är inte ute att plocka hundratals med kilon av en sort.
Jag som studerar om svamp, skiter fullkomligt i dina kilon och vilka resturanger som köper in. Viktigt är att man diskuterar på en normal nivå och respekterar det. Anledningen till mitt uttalande om dig som korvätande, öldrickade fotsvampsgubbe må vara dumt men fan vad du retar upp en.
/Annika 2010-10-28 00:21:46
Humoristiska??? Jag tror inte att det finns minsta spår av avsiktlig humor i närheten ens, dock ofta en hel del oavsiktlig.
F ö verkar det inte särskilt vänstervridet att vilja mörka hur mycket svamp privatpersoner plockar i markerna. Det vore mer vänsterns stil att kräva in uppgifter på grammet när för att kunna beskatta skörden skoningslöst.
Vi älskar att få vara ute i skogen och bara få njuta av tystnaden och doften. Vi har ofta en svampkorg med. Vi är lyckliga när det finns något i den när vi kommer hem. Tänk att få tillaga en god svamp"macka” till kvällsmat. Eller kanske om det blir över ge till grannen som inte själv har möjlighet att plocka längre. Glöm inte bort att njuta och se svampen som bonus.
Vad är det egentligen som denna dansk har gjort för att så många ska sky honom som pesten?
Att han har slängt käft med Bengt Sandh?(som för övrigt verkar att söka upp bråk-Jag syftar på hans ordkrig med Svampstaff).
Så fort Dansken kommer med ett inlägg så är det alltid någon som är där och hugger.
Och ja han har faktiskt kommit med en del humoristiska inlägg.
Kanske inte alla uppskattar den,men jag gör det.
Jag föreslår att vi skapar en egen tråd för Den Danske Svamp.
Där kan de som är intresserade skälla ut eller ta i försvar olika påstående och åsikter.
På så sätt kan Bengt Berglund i lugn och ro få sin sak debatterad utan en massa åsyftande på tidigare inlägg.
För det är ju det som är meningen med detta forum, eller?
Själv brukar jag ange skörden i liter när jag vill imponera -:) och i kg när jag vill vara saklig.
Suveränt Kerstin!
Det är ju just det som är problemet med dansken, han drar ständigt med sig någon ovidkommande grej från en helt annan tråd och gör då att den ny tråden helt kommer från ämnet.
Även han måste ju inse att det bara skapar otrevlig stämning att inte släppa saker som inte har något med det nya ämnet att göra!
Den danske svamp har varit otrevlig här i ÅRATAL. Han är elak och insinuant, hånfull och spydig. Det kan vara därför som jag ej förmår att se humorn i hans inlägg. Han har nog varit lite lugnare på sistone, men det intryck som genuint osympatisk bully han har ägnat så mycket tid och ord åt att befästa här har liksom satt sig.
Vid mitt idiotsäkra trattis ställe så har det alltid stått en skylt med texten “jakt pågår”.Jag får parkera bredvid en gammal bondgård och promenera en bit.
Men sist hann jag inte ut ur bilen innan bonden började skrika.
Han svor åt mig i en minut utan att upprepa sig.
Till sist förstod jag att jakt verkligen pågick så jag körde därifrån.
Men nu känns det inte lika lockande att köra dit med vetskapen att en sådan galning finns i närheten.
Fast han har inget att gasta om. Jägare och markägare är sura till sin natur. Allemansrätten gäller oavsett. Vi brukar också plocka svamp där det finns en skylt med Jakt pågår året om.
Han vill nog gärna skjuta er, men om han gör det så kan han bli av med sin vapenlicens och det vore ju som att bli kastrerad för en sån person, så han kan förmodl lägga band på sig.
Man kan dock ej vara säker när man har att göra med idioter med bössor. Ha alltid reflexväst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.