0 665 visningar

7 svar

Mjölktickor

Skogsfrun i Obbola

3 nov 2010 kl. 15:28

Är det någon som har kläm på mjölktickorna? Jag har levt i tron att Oligoporus tephroleucus och O. lacteus (även kallade Postia) har varit synonymer för samma art, som vi på svenska kallar för mjölkticka. Nu ser jag emellertid att Artportalen har med både Postia tephroleuca och P. lactea, och att bara den förstnämnda heter mjölkticka. Även Niemelä har med båda arterna i Käävät, som jag tyvärr har så svårt att tillgodogöra mig.

Är det någon som vet vad som skiljer dessa arter åt?

0

klas jaederfeldt

3 nov 2010 kl. 15:45

enligt index of fungi , så skall lactea, lacteus,  vara en Tyromyces

0

Skogsfrun i Obbola

3 nov 2010 kl. 16:27

Fast Dyntaxa rekommenderar Postia.

0

Stefan J

3 nov 2010 kl. 20:44

Så här går jämförelsen i käävät: P. tephoreleuca är tunnare, halvresupinat, sprödare, ovansidan mer grå i torrt tillstånd och “membranös”. Under mikroskopet är de dock lika och därför är det osäkert om det rör sig om två arter eller bara en variabel art.

0

Birgitta D

3 nov 2010 kl. 22:00

Och enligt Jörgen (lärare på vedkursen) är mjölktickan äldgrå?????????

0

Birgitta D

3 nov 2010 kl. 22:01

sry älggrå. ska det vara

0

Skogsfrun i Obbola

4 nov 2010 kl. 07:40

Tack Stefan! Kan inte du översätta hela boken?

Jag har fått för mig att du är finländare - vet du om det i Finland finns möjlighet att få bidrag till utgivning av en finskspråkig bok på svenska?

0

Stefan J

4 nov 2010 kl. 18:02

Jomenvisst kan jag översätta, bara du har tid att vänta i 25 år :)

Jag har för mig att nån från Sverige redan hade frågat om författaren kan komplettera med arter som finns längre söderöver hos er. Men det kanske han inte har - håller visst på med en likadan bok om taggsvampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone