Nu varnas det igen för mårdhunden som gör sitt intåg bl a från Danmark.
I texten står det att den kan sprida “rävens dvärgbandmasken” som är dödlig för människan…?
Min fråga är om någon vet ifall några danskar dött eller blivit drabbade på annat sätt av mårdhundens framfart??
Någon som vet??
Att dvärgbandmasken är farlig råder det inget tvivel om. Men det märkliga i resonemanget är ju att vi redan har en möjlig spridare i landet - det vill säga räven. Varför skulle mårdhunden vara farligare än räven i detta avseende? Det måste väl vara det faktum att djur vandrar in från besmittade områden som är det farliga? Och om mårdhunden väl hade etablerat sig här skulle det kanske inte komma lika många nya invandrare?
Tack för länken, Gunhild. Mycket intressant läsning.
Kanske är det så Skogsfrun, att ingen Dvärgbandmask ännu identifieras i Sverige på rävarna och om vi får in mårdhundar, får vi både farliga rävar och mårdhundar??
I vilket fall låter det inte alls trevligt. Det skulle betyda att man aldrig skulle våga äta färska bär samt att man borde vara alldeles ytterst försiktig med sina händer efter att ha handskats med svampen fram till det är dags för pannan.
En annan sak som slår mig är att TV gör stor sak av att mårdhunden kan komma in från Danmark, men sa inget om att den redan var etablerad i norra Sverige.
Tv säger mycket konstigt…
Dvärgbandmask kan även bäras av vargen och alltså inte enbart räv och mårdhund…
Däremot så är det ju så att mårdhunden som främmande art inte alls hör hemma i svensk natur. Får den fäste kommer den att göra det svårt för många andra djurarter det har visats sig i de länder den har tagigt över innan…
Det pågår ett projekt att utrota mårdhunden i sverige där bland annat jägarna är med..
mvh // johannes
Den som sprids av varg och hund är en annan sort, som inte är lika farlig.
Visst - mårdhunden hör inte hemma här. Men det är något märkligt med att motsvarande kampanjer inte bedrivs mot exempelvis vildsvin och diverse hjortdjur och mufflonfår som inte heller hör hemma här. Jag misstänker starkt att det handlar om att dessa djur är jägarnas bytesdjur medan mårdhunden är en konkurrent. Det är därför jag är lite skeptisk till argumentationen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.